TEMA 7 (Bab 3 Tingkatan 4)
PENGARUH HINDU DAN BUDDHA DI ASIA TENGGARA
|
SKOP KAJIAN
· Cara Penyebaran Pengaruh Hindu dan Buddha di Asia Tenggara
· Pengaruh Hindu dan Buddha Dalam Sistem Pemerintahan
· Pengaruh Hindu dan Buddha Dalam Seni Bina Candi Borubudur dan Angkor Wat
· Pengaruh Hindu dan Buddha Terhadap Bahasa dan Kesusasteraan
SOALAN ESEI
Setelah wujud perhubungan dengan kerajaan India sejak abad ke-3 Masihi, masyarakat Asia Tenggara mula menerima dan mengamalkan aspek kebudayaan yang dipengaruhi agama Hindu – Biddha.
(a) Bagaimanakah pengaruh agama Hindu dan Buddha datang ke Asia Tenggara ?
[6 markah]
(b) Terangkan pengaruh agama Hindu dan Buddha yang terdapat dalam sistem pemerintahan beraja di Asia Tenggara.
[6 markah]
(c) (i) Jelaskan sistem pentadbiran Srivijaya yang menerima pengaruh India.
[4 markah]
(ii) Pada pandangan anda, mengapakah sistem beraja di negara kita perlu dipertahankan ?
[4 markah]
JAWAPAN ESEI
(a) Bagaimanakah pengaruh agama Hindu dan Buddha datang ke Asia Tenggara ?
· Disebarkan oleh Ksyatria (tentera) semasa menakluki tanah jajahan
· Disebarkan oleh Vaisya (pedagang) yang berdagang ke Asia Tenggara.
· Disebarkan oleh golongan Brahmin (Pendeta) yang menerapkannya dalam pemerintahan, kesenian dan kesusasteraan.
· Disebar oleh pedagang Asia Tenggara yang berdagang ke India
· Mereka mengambil unsur kebudayaan India dan menyesuaikannya dengan budaya tempatan
· Disebarkan oleh pemerintah yang menganut agama Hindu dan Buddha dan menjadi ikutan rakyat.
[6 markah]
(b) Terangkan pengaruh agama Hindu dan Buddha yang terdapat dalam sistem pemerintahan beraja di Asia Tenggara.
· Sistem pemerintahan meniru sistem beraja di India.
· Pemerintah menggunakan gelaran raja.
· Raja berada di puncak pemerintahan
· Raja dinasihati Brahmin dalam pentadbiran dan agama.
· Raja berkuasa mutlak.
· Perintah raja adalah undang-undang.
· Melanggar titah raja adalah derhaka.
· Raja dianggap bayangan tuhan / dewaraja.
· Raja dipercayai mempunyai kesaktian.
· Unsur mitos digunakan untuk menunjukkan kehebatan raja.
· Pelbagai istiadat diwujudkan untuk mengukuhkan raja.
· Pembinaan kota yang melambang orde kosmos.
[6 markah]
(c) (i) Jelaskan sistem pentadbiran Srivijaya yang menerima pengaruh India.
· Raja mengetuai pemerintahan.
Raja menguasai pentadbiran pusat dan daerah.
Raja boleh diganti oleh puteranya yuvaraja, pratiyuvaraja dan raja kumara.
Raja putra tidak boleh menggantikan raja kerana dia anak gundik.
· Pentadbiran pusat diketuai oleh anak-anak raja
Yuvaraja, Pratiyuvaraja, Raja Kumara dan Raja Putra mengetuai pentadbiran pusat.
Anak raja dibantu oleh Parvanda / Senapati dalam pentadbiran.
Di bawah Parvanda terdapat hakim, temenggung dan penghulu.
· Pentadbiran peringkat daerah ditadbir oleh datu.
Datu dilantik oleh raja.
Datu terbahagi kepada dua iaitu parvanda (berketurunan raja) dan bhupati (orang-orang kaya)
Datu hendaklah mengangkat sumpah di Telaga Batu.
· Hamba raja adalah golongan paling bawah dalam sistem pentadbiran.
Hamba raja menjadi orang suruhan.
[4 markah]
(ii) Pada pandangan anda, mengapakah sistem beraja di negara kita perlu dipertahankan ?
· Mengekalkan identiti
· Menambahkan kecekapan pemerintahan
· Menjamin keadilan
· Mengekalkan ciri pemerintahan sedia ada
· Menerima pakai unsur yang lebih baik
· Memenuhi kehendak rakyat
· Mengelakkan pengaruh unsur negatif
· Mana-mana jawapan munasabah
[4 markah]
SOALAN STRUKTUR
Gambar rajah di bawah merujuk kepada pengaruh agama Hindu dan Buddha terhadap aspek budaya di Asia Tenggara.
(a) Apakah tujuan pemerintah kerajaan awal di Asia Tenggara membina monumen ?
[2 markah]
(b) Nyatakan dua ciri binaan Angkor Wat.
[2 markah]
(c) Jelaskan pengaruh agama Buddha yang terdapat pada binaan candi Borubudur di Jawa Tengah.
[2 markah]
(d) Nyatakan dua kegunaan bahasa Sanskrit dalam kerajaan awal di Asia Tenggara.
[2 markah]
(e) Berdasarkan pengetahuan anda, apakah pengaruh agama Hindu dan Buddha yang terdapat dalam kesusasteraan masyarakat di Asia Tenggara ?
[2 markah]
JAWAPAN STRUKTUR
(a) Apakah tujuan pemerintah kerajaan awal di Asia Tenggara membina monumen ?
· Memperingati tokoh ternama
· Mengingati peristiwa penting.
· Menunjukkan kehebatan pemerintah
· Menunjukkan kegemilangan sesebuah kerajaan
· Menunjukkan kekayaan negara
· Menjadi rumah ibadat
· Tempat menyimpan abu jenazah raja
· Tempat menyimpan patung dewa utama
· Melambangkan orde kosmos
[2 markah]
(b) Nyatakan dua ciri binaan Angkor Wat.
· Tingginya 213 meter
· Keluasan ialah 208 hektar.
· Di tengahnya ada dewan pemujaan
· Tempat pemujaan berbentuk teres bertingkat empat.
· Setiap sudut mempunyai menara.
· Di bahagian luarnya terdapat tembok.
· Terdapat ukiran epik Ramayana dan Mahabharata di dinding tembok.
[2 markah]
(c) Jelaskan pengaruh agama Buddha yang terdapat pada binaan candi Borubudur di Jawa Tengah.
· Mempunyai tiga tingkat yang melambangkan tahap kehidupan dalam ajaran Buddha iaitu sila, samadhi dan panna.
· Mempunyai lapan teres yang melambangkan Jalan Mulia Lapan Lapis.
· Di tingkat pertama terdapat tiga teres yang melambangkan tiga jalan mulia iaitu “berusaha dengan benar”, “membuat pertimbangan dengan benar” dan “memberi tumpuan dengan benar”.
· Di tingkat pertama terdapat ukiran cerita riwayat hidup Gautama Buddha.
· Tingkat kedua melambangkan samadhi (penumpuan)
· Tingkat kedua ada tiga teres yang melambangkan tiga jalan mulia iaitu “bertindak benar”, “bercakap benar” dan “berfikir benar”.
· Tingkat ketiga melambangkan panna.
· Tingkat ketiga mempunyai dua teres yang melambangkan dua jalan mulia iaitu “memahami dengan benar” dan “berfikir dengan benar”.
· Setiap tingkat diletakkan stupa dan patung Buddha.
sebagai tanda ingatan kepada kematian.
[2 markah]
(d) Nyatakan dua kegunaan bahasa Sanskrit dalam kerajaan awal di Asia Tenggara.
· Menulis batu bersurat
· Menulis kitab agama Hindu dan Buddha
· Mendalami kitab agama Hindu dan Buddha
· Menulis kesusasteraan
· Menjadi bahasa diplomatik
· Mencatat doa
· Mencatat salasilah raja
[2 markah]
(e) Berdasarkan pengetahuan anda, apakah pengaruh agama Hindu dan Buddha yang terdapat dalam kesusasteraan masyarakat di Asia Tenggara ?
· Perkataan Sanskrit digunakan dalam kesusasteraan
· Ditulis menggunakan bahasa Sanskrit
· Terdapat unsur mitos dan lagenda dalam cerita
· Meniru jalan cerita epik Ramayana dan Mahabharata
· Cerita lisan membawa cerita Ramayana dan Mahabharata
· Wayang kulit mengambil cerita Ramayana
· Cerita hikayat adalah saduran epik Ramayana dan Mahabharata
[2 markah]
No comments:
Post a Comment