TEMA 10 (Bab 2 Tingkatan 5)
AKHBAR, MAJALAH DAN NOVEL : PENGGERAK NASIONALISME
|
SKOP KAJIAN
· Judul akhbar dan majalah Melayu tahun 1930-an
· Isu berkaitan orang Melayu yang dibangkitkan dalam akhbar dan majalah
· Novel Melayu tahun 1930-an dan penulisnya
· Mesej semangat kebangsaan yang disampaikan melalui novel Melayu
SOALAN STRUKTUR
Persoalan tentang pendidikan dan ekonomi dibangkitkan dengan meluas oleh akhbar Melayu pada tahun 1930-an supaya dapat menyedarkan dan memajukan bangsa Melayu.
(a) Berikan judul akhbar dan majalah berbahasa Melayu yang diterbitkan pada tahun 1930-an.
(i) Akhbar
[1 markah]
(ii) Majalah
[1 markah]
(b) Nyatakan persoalan penting tentang ekonomi dan sosial yang dibangkitkan dalam akhbar tersebut.
Ekonomi
[2 markah]
Pendidikan
[2 markah]
(c) Berikan dua kelebihan akhbar sebagai media untuk menyedarkan dan memajukan masyarakat.
[2 markah]
(d) Jelaskan langkah yang boleh dilakukan untuk memajukan pemikiran masyarakat di negara kita pada hari ini .
[2 markah]
JAWAPAN STRUKTUR
(a) Berikan judul akhbar dan majalah berbahasa Melayu yang diterbitkan pada tahun 1930-an.
(i) Akhbar
· Warta Malaya
· Lembaga Malaya
· Majlis
· Utusan Melayu
· Warta Negara
· Fajar Sarawak
[1 markah]
(ii) Majalah
· Majalah Guru
· Pengasuh
· Bulan Melayu
[1 markah]
(b) Nyatakan persoalan penting tentang ekonomi dan sosial yang dibangkitkan dalam akhbar tersebut.
Ekonomi
· Menggalakkan orang Melayu menubuhkan syarikat.
· Meminta British mengurangkan kemasukan imigran.
· Menggalakkan orang Melayu berniaga.
· Melarang orang Melayu menjual tanah mereka.
· Menyeru orang Melayu berjimat cermat.
· Meminta British adakan kampung khas Melayu di KL.
[2 markah]
Pendidikan
· Memajukan pendidikan tinggi orang Melayu
· Menggalakkan pendidikan untuk anak perempuan.
· Meninggalkan sikap memilih kerja dan malas.
· Menggalakkan tabungan untuk pendidikan anak-anak.
· Mementingkan kemahiran tradsional Melayu.
· Mementingkan pendidikan bahasa Inggeris
· Mengekalkan nilai-nilai baik masyarakat Melayu
[2 markah]
(c) Berikan dua kelebihan akhbar sebagai media untuk menyedarkan dan memajukan masyarakat.
· Harganya lebih murah
· Mudah untuk disebarkan
· Masyarakat sudah celik huruf
· Boleh disampaikan dalam pelbagai gaya
· Digemari oleh masyarakat pada masa itu.
· Media elektronik belum begitu meluas
· Mana-mana jawapan munasabah.
[2 markah]
(d) Jelaskan langkah yang boleh dilakukan untuk memajukan pemikiran masyarakat di negara kita pada hari ini .
· Menggalakkan masyarakat membaca
· Menggalakkan masyarakat menimba ilmu pengetahuan
· Menganjurkan forum ilmiah untuk meningkatkan kefahaman masyarakat terhadap sesuatu isu
· Mengadakan rapat umum untuk menerangkan sesuatu isu
· Meningkatkan kualiti pendidikan
· Mana-mana jawapan munasabah
[2 markah]
SOALAN ESEI
Akhbar , majalah dan novel berperanan sebagai agen yang menyedarkan dan memajukan masyarakat pada tahun 1930-an dengan membangkitkan persoalan berkaitan sosial atau pendidikan, ekonomi dan politik orang Melayu.
(a) Terangkan persoalan berkaitan ekonomi dan sosial orang Melayu yang dibangkitkan dalam akhbar dan majalah pada tahun 1930-an.
[8 markah]
(b) Jelaskan unsur semangat kebangsaan yang menjadi tema dalam novel Melayu pada ketika itu.
[4 markah]
(c) (i) Pada pendapat anda, mengapakah wartawan pada tahun 1930-an lebih gemar menggunakan media cetak untuk memberi kesedaran kepada masyarakat ?
[4 markah]
(ii) Apakah langkah yang boleh dilaksanakan untuk memupuk minat membaca dalam kalangan masyarakat di negara kita ?
[4 markah]
JAWAPAN ESEI
(a) Terangkan persoalan berkaitan ekonomi dan sosial orang Melayu yang dibangkitkan dalam akhbar dan majalah pada tahun 1930-an.
Ekonomi
· Menggalakkan orang Melayu menubuhkan syarikat.
· Meminta British mengurangkan kemasukan imigran.
· Menggalakkan orang Melayu berniaga.
· Melarang orang Melayu menjual tanah mereka.
· Menyeru orang Melayu berjimat cermat.
· Meminta British adakan kampung khas Melayu di KL.
Sosial dan Pendidikan
· Memajukan pendidikan tinggi orang Melayu
· Menggalakkan pendidikan untuk anak perempuan.
· Meninggalkan sikap memilih kerja dan malas.
· Menggalakkan tabungan untuk pendidikan anak-anak.
· Mementingkan kemahiran tradsional Melayu.
· Mementingkan pendidikan bahasa Inggeris
· Mengekalkan nilai-nilai baik masyarakat Melayu
[8 markah]
(b) Jelaskan unsur semangat kebangsaan yang menjadi tema dalam novel Melayu pada ketika itu.
· Semangat perjuangan menentang penjajah.
· Semangat cinta akan tanah air.
· Menghargai sumbangan tokoh-tokoh Kesultanan Melayu Melaka.
· Menghargai warisan bangsa.
· Semangat generasi muda menjaga maruah bangsa.
· Berbangga dengan kebolehan sendiri.
· Kebebasan wanita menentukan hala tuju kehidupannya.
· Mementingkan pendidikan untuk kebaikan diri.
· Membuang pandangan negatif yang menghalang kemajuan.
[4 markah]
(c) (i) Pada pendapat anda, mengapakah wartawan pada tahun 1930-an lebih gemar menggunakan media cetak untuk memberi kesedaran kepada masyarakat ?
· Harganya lebih murah
· Mudah untuk disebarkan
· Masyarakat sudah celik huruf
· Boleh disampaikan dalam pelbagai gaya
· Digemari oleh masyarakat pada masa itu.
· Media elektronik belum begitu meluas
· Mana-mana jawapan munasabah.
[4 markah]
(ii) Apakah langkah yang boleh dilaksanakan untuk memupuk minat membaca dalam kalangan masyarakat di negara kita ?
· Menganjurkan pertandingan membaca
· Menurunkan harga buku
· Menggalakkan penulisan pelbagai karya
· Menambahkan bilangan perpustakaan awam dalam negara
· Memberi bantuan baucar buku
· Memberi diskaun kepada buku bacaan umum
· Memberi pengecualian cukai pendapatan ke atas pembelian bahan bacaan
· Mana-mana jawapan munasabah.
[4 markah]
No comments:
Post a Comment