TEMA 9 (Bab 10 Tingkatan 4)
PENDIDIKAN VERNAKULAR
|
SKOP KAJIAN
· Maksud pendidikan vernakular
· Ciri pendidikan vernakular Cina dan Tamil
· Perkembangan sekolah Melayu
· Perkembangan sekolah Inggeris
SOALAN STRUKTUR
Kewujudan masyarakat berbilang kaum di Tanah Melayu pada zaman penjajahan British telah melahirkan sistem pendidikan vernakular.
(a) Apakah maksud pendidikan vernakular ?
[2 markah]
(b) Nyatakan ciri umum pendidikan vernakular.
[2 markah]
(c) Jelaskan persamaan pendidikan vernakular Cina dan Tamil di Tanah Melayu semasa penjajahan British.
[2 markah]
(d) Pada pandangan anda, mengapakah pendidikan vernakular tidak mampu memupuk perpaduan kaum di Tanah Melayu ?
[2 markah]
(e) Bagaimanakah perpaduan kaum di negara kita boleh dipupuk melalui sistem pendidikan ?
[2 markah]
JAWAPAN STRUKTUR
(a) Apakah maksud pendidikan vernakular ?
· Sistem pendidikan yang menggunakan bahasa ibunda kaum masing-masing sebagai bahasa pengantar.
[2 markah]
(b) Nyatakan ciri umum pendidikan vernakular.
· Berorientasikan kaum.
· Menggunakan pengantar bahasa ibunda.
· Kurikulum yang digunakan adalah mengikut keperluan kaum masing-masing.
· Sukatan pelajaran dibawa dari negara asal.
· Guru-guru juga diambil dari negara asal.
· Buku teks dibawa dari negara asal.
[2 markah]
(c) Jelaskan persamaan pendidikan vernakular Cina dan Tamil di Tanah Melayu semasa penjajahan British.
· Dibiayai oleh pengusaha (taukeh lombong dan pengusaha ladang)
· Menggunakan dialek masing-masing sebagai bahasa pengantar.
· Guru dibawa dari negara asal.
· Buku dibawa dari negara asal.
· Sukatan pelajaran berasaskan sistem pendidikan di negara asal.
[2 markah]
(d) Pada pandangan anda, mengapakah pendidikan vernakular tidak mampu memupuk perpaduan kaum di Tanah Melayu ?
· Pendidikan ini berorientasikan kaum.
· Murid daripada pelbagai kaum telah dipisahkan.
· Murid tidak melalui sistem pendidikan yang sama.
· Kurikulum yang digunakan adalah mengikut keperluan kaum masing-masing.
· Sukatan pelajaran dan guru dibawa dari negara asal.
· Tidak dilaksanakan hingga ke peringkat tinggi.
[2 markah]
(e) Bagaimanakah perpaduan kaum di negara kita boleh dipupuk melalui sistem pendidikan ?
· Menggunakan sukatan pelajaran yang sama.
· Menggunakan pengantar Bahasa Melayu untuk pendidikan
· Melibatkan diri dalam aktiviti kokurikulum
· Mewujudkan Sekolah Kebangsaan
· Mana-mana jawapan munasabah
SOALAN ESEI
Rajah di bawah menunjukkan sistem pendidikan yang terdapat di Tanah Melayu pada zaman penjajahan British.
SISTEM PENDIDIKAN
|
Pendidikan vernacular Cina
|
Pendidikan vernacular Tamil
| |
Sekolah Melayu
| |
Sekolah Inggeris
|
(a) Terangkan ciri pendidikan vernakular Cina dan Tamil di Tanah Melayu semasa penjajahan British.
[4 markah]
(b) Jelaskan perkembangan pendidikan Inggeris di Tanah Melayu semasa penjajahan British.
[6 markah]
(c) (i) Berdasarkan pengetahuan anda, bagaimanakah keadaan sistem pendidikan vernakular Melayu di negara kita semasa penjajahan British ?
[6 markah]
(ii) Apakah usaha yang dilakukan oleh kerajaan kita untuk memperkasakan sistem pendidikan Melayu selepas negara mencapai kemerdekaan ?
[4 markah]
JAWAPAN ESEI
(a) Terangkan ciri pendidikan vernakular Cina dan Tamil di Tanah Melayu semasa penjajahan British.
· Berorientasikan kaum.
· Menggunakan pengantar bahasa ibunda.
· Kurikulum yang digunakan adalah mengikut keperluan kaum masing-masing.
· Sukatan pelajaran dibawa dari negara asal.
· Guru-guru juga diambil dari negara asal.
· Buku teks dibawa dari negara asal.
[4 markah]
(b) Jelaskan perkembangan pendidikan Inggeris di Tanah Melayu semasa penjajahan British.
· Sekolah Inggeris ditubuhkan oleh mubaligh Kristian dan badan sukarela.
· Sekolah aliran Inggeris mula ditubuhkan di Negeri-Negeri Selat
– Penang Free School (18160) di Pulau Pinang
– Malacca Free School (1826) di Melaka.
· Sekolah Inggeris juga didirikan di Negeri-Negeri Melayu Bersekutu.
– King Edward VII School (1883) di Taiping
– Victoria Institution (1894) di Kuala Lumpur.
· Sekolah Inggeris didirikan di bandar sahaja.
· Pelajarnya terdiri daripada golongan atasan.
· Kurikulum sekolah Inggeris sistem pendidikan di England.
· Pihak British menubuhkan universiti sebagai institusi lanjutan – Universiti Malaya di Singapura.
[6 markah]
(c) (i) Berdasarkan pengetahuan anda, bagaimanakah keadaan sistem pendidikan vernakular Melayu di negara kita semasa penjajahan British ?
· Sekolah Melayu mula ditubuhkan di Negeri Selat.
Sekolah Melayu pertama didirikan di Teluk Belanga, Singapura pada 856 dan seterusnya didirikan di
Seberang Perai pada tahun 1871.
· Sekolah Melayu didirikan di Negeri Melayu Bersekutu.
Didirikan di Perak iaitu di Kuala Kangsar dan Batu Gajah.
· Sekolah Melayu didirikan untuk murid perempuan.
Hanya ditubuhkan di Negeri-Negeri Selat pada 1885.
· Sekolah Melayu dilaksanakan di peringkat sekolah rendah sahaja.
Mengajar kemahiran membaca, menulis dan mengira shj.
Bertujuan mengekalkan orang Melayu sebagai petani.
· Pendidikan Melayu menyediakan pendidikan lanjutan.
Maktab Perguruan Sultan Idris (MPSI) ditubuhkan.
Maktab ini melatih guru sekolah Melayu..
· Pendidikan Melayu turut menyediakan sekolah untuk golongan elit.
Kolej Melayu Kuala Kangsar (1905) ditubuhkan.
[6 markah]
(ii) Apakah usaha yang dilakukan oleh kerajaan kita untuk memperkasakan sistem pendidikan Melayu selepas negara mencapai kemerdekaan ?
· Menggunakan pengantar Bahasa Melayu
· Menyediakan peluang pendidikan ke pusat pengajian tinggi
· Mewajibkan lulus Bahasa Melayu dalam peperiksaan
· Melengkapkan prasarana pendidikan
· Melengkapkan sekolah dengan kemudahan ICT
· Mana-mana jawapan munasabah
[4 markah]
No comments:
Post a Comment