SAJAK 
 | 
MAKSUD 
 | 
Melangkah ke ruangmu 
Satu pertukaran yang kontras 
Dari kehangatan merata 
Ke kedinginan yang menerpa 
Terlalu bening di sini 
Gua pendeta bersemadi 
Di puncak sepi 
Di sana sini 
Kepala-kepala runduk meneliti 
Mata dan fikir bersebati. 
 | 
Ketika penyajak melangkah ke dalam perpustakaan 
Dia dapat merasakan perubahan yang ketara 
Daripada suasana di luar yang panas 
Kepada suasana dingin yang dirasa 
Situasi juga senyap sunyi 
Di situlah tempat segala ilmu dihasilkan bijak pandai 
Ditempatkan 
Semua pengunjung 
Tekun membaca buku 
Sambil membaca pengunjung juga berfikir. 
 | 
Maju ke ruang buku 
Terlalu kerdil aku di sini 
Terapung di laut ilmu 
Tercurah berzaman 
Dalam tak terselam 
Betapapun kulayari 
Bahtera ilmu di sini 
Tak terteroka 
Yang akan kucatat 
Hanya setitik dari tinta 
Yang akan kupetik 
Hanya sebiji dari mutiara 
Engkau adalah pusaka moyang 
Gedung peradaban insan 
Terhimpun berzaman 
 | 
Apabila penyajak menuju ke rak buku 
Dia merasakan dirinya masih terlalu kurang ilmu 
Kerana ilmu itu terlalu luas 
Walaupun telah belajar sekian lama 
Namun masih belum mampu memiliki semuanya 
Walaupun telah lama dia membaca 
Untuk mendapatkan ilmu di perpustakaan 
Namun masih belum menndapat semuanya 
Penyajak hanya mampu mencatat 
Sedikit daripada ilmu 
Yang mampu diperoleh oleh penyajak 
Masih belum banyak 
Sesungguhnya, perpustakaan  harta sejak berzaman 
Tempat disimpan ilmu berkaitan kemajuan manusia 
Sejak zaman-berzaman. 
 | 
Bersemadi di sini 
Aku adalah pelayar yang dahaga 
Di dada samudera 
Tak berpantai 
Betapapun kuteguk darinya 
Dahaga tak pernah langsai. 
 | 
Berada di perpustakaan 
Penyajak merasakan dirinya terlalu inginkan ilmu 
Di tengah-tengah himpunan bahan bacaan 
Yang terlalu banyak 
Penyajak sedar walau sebanyak mana pun membaca 
Namun masih banyak ilmu yang masih belum dicapai. 
 | 
ASPEK-ASPEK KOMSAS
ITEM 
 | 
PERNYATAAN 
 | 
HURAIAN 
 | 
Bentuk 
 | 
Rangkap 
Bilangan baris 
Bilangan suku kata 
Rima akhir 
Bilangan patah perkataan 
Bentuk bebas 
 | 
3 rangkap 
Rangkap 1 – 10 baris                Rangkap 2 – 15 baris 
Rangkap 3 – 6 baris                 
2 hingga 5 patah perkataan sebaris 
4 hingga 12 suku kata sebaris 
Rangkap 1 – abccdddddd             Rangkap 2 – abcdeffghgigjdd 
Rangkap 3 – abbaba 
 | 
Tema 
 | 
Perpustakaan sebagai gedung ilmu 
 | 
Perpustakaan merupakan tempat kunjungan pencinta ilmu kerana pelbagai cabang ilmu ada di sini. Pengunjung perlu mematuhi adab ketika berada di perpustakaan 
 | 
Persoalan 
 | 
Persoalan pelbagai khazanah ilmu di perpustakaan 
 | 
Perpustakaan merupakan gedung ilmu yang menjadi tempat kunjungan orang yang cinta akan ilmu pengetahuan 
 | 
Persoalan memanfaatkan sumber ilmu 
 | 
Pengunjung yang berada diperpustakaan perlu memanfaatkan sumber ilmu yang terdapat didalamnya 
 | |
Persoalan pencarian ilmu pengetahuan yang terlalu luas 
 | 
Setiap orang perlu mencari ilmu yang sangat luas bidangnya daripada pelbagai sumbar untuk menambahkan pengetahuan 
 | |
Persoalan cinta akan ilmu pengetahuan 
 | 
Seseorang perlu mencari ilmu untuk menambahkan pengetahuan 
 | |
Persoalan kegigihan mencari ilmu 
 | 
Seseorang perlu gigih menuntut ilmu walaupun berada di mana-mana 
 | |
Persoalan adab-adab ketika berada di perpustakaan 
 | 
Pengunjung perpustakaan perlu mematuhi adab ketika berada di perpustakaan supaya tidak mengganggu orang lain 
 | |
Nilai 
 | 
Kerajinan 
 | 
Penyajak rajin berkunjung ke perpustakaan untuk mencari ilmu 
 | 
Hormat-menghormati 
 | 
Pengunjung perpustakaan perlu menghormati pengunjung yang lain 
 | |
Keinsafan 
 | 
Penyajak merasakan dirinya kerdil apabila melangkah ke perpustakaan 
 | |
Ketekunan 
 | 
Penyajak tekun menuntut ilmu yang ditempatkan di perpustakaan 
 | |
Tanggungjawab 
 | 
Penyajak bertanggungjawab mengisi hidupnya dengan ilmu pengetahuan 
 | |
Pengajaran 
 | 
Kita hendaklah rajin menuntut ilmu 
 | 
Penyajak rajin berkunjung ke perpustakaan untuk menuntut ilmu 
 | 
Kita hendaklah menghormati pengunjung lain ketika berada di perpustakaan 
 | 
Adab-adab ketika berada di perpustakaan perlu dipatuhi oleh setiap pengunjung supaya tidak mengganggu orang lain 
 | |
Kita hendaklah tekun menuntut pelbagai cabang ilmu 
 | 
Penyajak tekun menuntut pelbagai cabang ilmu ketika berkunjung ke perpustakaan kerana merasakan dirinya begitu kerdil akibat kekurangan ilmu 
 | |
Kita hendaklah bertanggungjawab terhadap diri dengan mengisi segala ilmu di dada 
 | 
Setiap manusia perlu mengisi dirinya dengan pelbagai cabang ilmu supaya kehidupan akan menjadi lebih sempurna 
 | |
Jangan kita leka dengan keindahan dunia sehingga lupa akan ilmu 
 | 
Manusia perlu mengutamakan ilmu dalam kehidupan supaya kehidupan akan lebih bermakna 
 | |
Gaya Bahasa 
 | 
Pemilihan kata sangat indah 
 | 
Gua pendeta bersemadi 
 | 
Imejan 
 | 
Gua pendeta bersemadi 
 | |
Metafora 
 | 
Di dada samudera, bahtera ilmu 
 | |
Personifikasi 
 | 
Ke kedinginan yang menerpa 
 | |
Sinkof 
 | 
Melangkah ke ruangmu, Yang akan kucatat 
Dahaga tak pernah langsai 
 | |
Inversi 
 | 
Terlalu kerdil aku di sini 
 | |
Aliterasi 
 | 
Ke kedinginan yang menerpa (pengulangan konsonan n) 
Satu pertukaran yang kontras (pengulangan konsonan t) 
 | |
Asonansi 
 | 
Dahaga tak pernah langsai (pengulangan vokal a) 
Hanya sebiji dari mutiara (pengulangan vokal i) 
 | |
Anafora 
 | 
Di puncak sepi    
Di sana sini 
 | |
Nada 
 | 
Sinis 
 | 
No comments:
Post a Comment