SAJAK
|
MAKSUD
|
Melangkah ke ruangmu
Satu pertukaran yang kontras
Dari kehangatan merata
Ke kedinginan yang menerpa
Terlalu bening di sini
Gua pendeta bersemadi
Di puncak sepi
Di sana sini
Kepala-kepala runduk meneliti
Mata dan fikir bersebati.
|
Ketika penyajak melangkah ke dalam perpustakaan
Dia dapat merasakan perubahan yang ketara
Daripada suasana di luar yang panas
Kepada suasana dingin yang dirasa
Situasi juga senyap sunyi
Di situlah tempat segala ilmu dihasilkan bijak pandai
Ditempatkan
Semua pengunjung
Tekun membaca buku
Sambil membaca pengunjung juga berfikir.
|
Maju ke ruang buku
Terlalu kerdil aku di sini
Terapung di laut ilmu
Tercurah berzaman
Dalam tak terselam
Betapapun kulayari
Bahtera ilmu di sini
Tak terteroka
Yang akan kucatat
Hanya setitik dari tinta
Yang akan kupetik
Hanya sebiji dari mutiara
Engkau adalah pusaka moyang
Gedung peradaban insan
Terhimpun berzaman
|
Apabila penyajak menuju ke rak buku
Dia merasakan dirinya masih terlalu kurang ilmu
Kerana ilmu itu terlalu luas
Walaupun telah belajar sekian lama
Namun masih belum mampu memiliki semuanya
Walaupun telah lama dia membaca
Untuk mendapatkan ilmu di perpustakaan
Namun masih belum menndapat semuanya
Penyajak hanya mampu mencatat
Sedikit daripada ilmu
Yang mampu diperoleh oleh penyajak
Masih belum banyak
Sesungguhnya, perpustakaan harta sejak berzaman
Tempat disimpan ilmu berkaitan kemajuan manusia
Sejak zaman-berzaman.
|
Bersemadi di sini
Aku adalah pelayar yang dahaga
Di dada samudera
Tak berpantai
Betapapun kuteguk darinya
Dahaga tak pernah langsai.
|
Berada di perpustakaan
Penyajak merasakan dirinya terlalu inginkan ilmu
Di tengah-tengah himpunan bahan bacaan
Yang terlalu banyak
Penyajak sedar walau sebanyak mana pun membaca
Namun masih banyak ilmu yang masih belum dicapai.
|
ASPEK-ASPEK KOMSAS
ITEM
|
PERNYATAAN
|
HURAIAN
|
Bentuk
|
Rangkap
Bilangan baris
Bilangan suku kata
Rima akhir
Bilangan patah perkataan
Bentuk bebas
|
3 rangkap
Rangkap 1 – 10 baris Rangkap 2 – 15 baris
Rangkap 3 – 6 baris
2 hingga 5 patah perkataan sebaris
4 hingga 12 suku kata sebaris
Rangkap 1 – abccdddddd Rangkap 2 – abcdeffghgigjdd
Rangkap 3 – abbaba
|
Tema
|
Perpustakaan sebagai gedung ilmu
|
Perpustakaan merupakan tempat kunjungan pencinta ilmu kerana pelbagai cabang ilmu ada di sini. Pengunjung perlu mematuhi adab ketika berada di perpustakaan
|
Persoalan
|
Persoalan pelbagai khazanah ilmu di perpustakaan
|
Perpustakaan merupakan gedung ilmu yang menjadi tempat kunjungan orang yang cinta akan ilmu pengetahuan
|
Persoalan memanfaatkan sumber ilmu
|
Pengunjung yang berada diperpustakaan perlu memanfaatkan sumber ilmu yang terdapat didalamnya
| |
Persoalan pencarian ilmu pengetahuan yang terlalu luas
|
Setiap orang perlu mencari ilmu yang sangat luas bidangnya daripada pelbagai sumbar untuk menambahkan pengetahuan
| |
Persoalan cinta akan ilmu pengetahuan
|
Seseorang perlu mencari ilmu untuk menambahkan pengetahuan
| |
Persoalan kegigihan mencari ilmu
|
Seseorang perlu gigih menuntut ilmu walaupun berada di mana-mana
| |
Persoalan adab-adab ketika berada di perpustakaan
|
Pengunjung perpustakaan perlu mematuhi adab ketika berada di perpustakaan supaya tidak mengganggu orang lain
| |
Nilai
|
Kerajinan
|
Penyajak rajin berkunjung ke perpustakaan untuk mencari ilmu
|
Hormat-menghormati
|
Pengunjung perpustakaan perlu menghormati pengunjung yang lain
| |
Keinsafan
|
Penyajak merasakan dirinya kerdil apabila melangkah ke perpustakaan
| |
Ketekunan
|
Penyajak tekun menuntut ilmu yang ditempatkan di perpustakaan
| |
Tanggungjawab
|
Penyajak bertanggungjawab mengisi hidupnya dengan ilmu pengetahuan
| |
Pengajaran
|
Kita hendaklah rajin menuntut ilmu
|
Penyajak rajin berkunjung ke perpustakaan untuk menuntut ilmu
|
Kita hendaklah menghormati pengunjung lain ketika berada di perpustakaan
|
Adab-adab ketika berada di perpustakaan perlu dipatuhi oleh setiap pengunjung supaya tidak mengganggu orang lain
| |
Kita hendaklah tekun menuntut pelbagai cabang ilmu
|
Penyajak tekun menuntut pelbagai cabang ilmu ketika berkunjung ke perpustakaan kerana merasakan dirinya begitu kerdil akibat kekurangan ilmu
| |
Kita hendaklah bertanggungjawab terhadap diri dengan mengisi segala ilmu di dada
|
Setiap manusia perlu mengisi dirinya dengan pelbagai cabang ilmu supaya kehidupan akan menjadi lebih sempurna
| |
Jangan kita leka dengan keindahan dunia sehingga lupa akan ilmu
|
Manusia perlu mengutamakan ilmu dalam kehidupan supaya kehidupan akan lebih bermakna
| |
Gaya Bahasa
|
Pemilihan kata sangat indah
|
Gua pendeta bersemadi
|
Imejan
|
Gua pendeta bersemadi
| |
Metafora
|
Di dada samudera, bahtera ilmu
| |
Personifikasi
|
Ke kedinginan yang menerpa
| |
Sinkof
|
Melangkah ke ruangmu, Yang akan kucatat
Dahaga tak pernah langsai
| |
Inversi
|
Terlalu kerdil aku di sini
| |
Aliterasi
|
Ke kedinginan yang menerpa (pengulangan konsonan n)
Satu pertukaran yang kontras (pengulangan konsonan t)
| |
Asonansi
|
Dahaga tak pernah langsai (pengulangan vokal a)
Hanya sebiji dari mutiara (pengulangan vokal i)
| |
Anafora
|
Di puncak sepi
Di sana sini
| |
Nada
|
Sinis
|
No comments:
Post a Comment