I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, October 26, 2014

Laporan Perkhemahan Remaja

Selaku setiausaha Kelab Remaja Tahan Lasak, anda telah turut serta dalam Perkhemahan Remaja Wawasan. Selepas pulang dari perkhemahan tersebut, anda diminta oleh Guru Penasihat untuk menyediakan suatu laporan lengkap tentang perkhemahan tersebut
Tulis laporan anda itu selengkapnya.


Perkhemahan Remaja Tahan Lasak
Kelab Wawasan Sekolah Menengah Seri Badang

       Ketahanan mental, fizikal, dan emosi merupakan persediaan awal yang harus ada pada setiap remaja. Selaras dengan slogan "Remaja Penggerak Wawasan", segala persediaan untuk memantapkan diri remaja hendaklah dijalankan terutama semasa mereka masih dalam alam persekolahan peringkat menengah lagi. Untuk memenuhi matlamat tersebut, Kelab Remaja Wawasan Sekolah Menengah Seri Badang telah mengadakan Perkhemahan Remaja Tahan Lasak.
       Perkhemahan ini mempunyai matlamat yang tersurat dan tersirat dalam usaha membentuk pelajar yang berdisiplin, bertanggungjawab, dan bersedia berhadapan de­ngan segala bentuk cabaran.  Dengan adanya aktiviti seperti ini, pelajar dapat didedahkan dengan pelbagai ragam kesulitan dan cabaran untuk meneruskan kehidupan. Pelajar harus didedahkan dengan pelbagai ragam kehidupan yang susah. Hal ini  demikian kerana selama ini mereka sentiasa dilingkungi oleh kesenangan yang telah disediakan oleh ibu bapa. Situasi tersebut amat ketara dalam kalangan pelajar di bandar. Beberapa objektif perkhemahan ini diadakan adalah seperti yang berikut:
(a)       membolehkan pelajar mengalami sendiri segala kesulitan apabila berada dalam situasi yang mencabar dan susah;
(b)       mendidik pelajar supaya bijak menyelesaikan masalah apabila berada dalam keadaan sukar, susah, dan memenatkan;
(c)        mewujudkan semangat kerjasama, toleransi, dan tabah sesama ahli persatuan terutama dalam situasi mencabar, dan
(d)       memupuk semangat kepemimpinan dan jati diri pelajar untuk berdepan dengan cabaran yang lebih getir pada masa yang akan datang.

       Perancangan awal mengadakan aktiviti perkhemahan ini telah diputuskan dalam mesyuarat ahli jawatankuasa tertinggi kelab. Dalam mesyuarat tersebut, ahli jawatankuasa kelab telah mengambil keputusan untuk mengadakan perkhemahan tersebut sebagai acara kemuncak kelab pada tahun ini. Perkhemahan ini juga men­jadi satu ujian terbesar yang harus dilalui oleh semua ahli sebelum mereka layak menerima sijil keahlian kelab. Perkhemahan ini penting juga sebagai penanda aras untuk melihat sejauh mana ketahanan setiap ahli sesuai dengan nama kelab, iaitu Kelab Remaja Tahan Lasak. Pada masa-masa yang lalu, setiap ahli persatuan dikehen­daki melalui beberapa proses dan ujian tahan lasak bagi membolehkan mereka mendapat pengiktirafan sebagai remaja tahan lasak. Oleh hal yang demikian, perkhemahan ini diharapkan dapat menjadi kayu pengukur ketahanan mereka.
       Ahli jawatankuasa telah memutuskan perkhemahan pada tahun ini diadakan di Pulau Tepur. Tempoh perkhemahan adalah selama seminggu, yakni ketika bermulanya cuti penggal pertama persekolahan. Pemilihan lokasi di pulau terpencil seperti itu bertujuan melatih pelajar agar membiasakan diri berada jauh daripada khalayak ramai dan bersesuaian dengan objektif latihan yang memerlukan kawasan untuk aktiviti lasak. Lokasi Pulau Tepur terletak kira-kira 15 kilometer dari tanah besar Pulau Langkawi. Keadaan persekitarannya amat bersih serta terhindar daripada segala anasir kegiatan manusia. Selain itu, keadaan pantainya yang landai dan air laut yang cetek tidak menimbulkan sebarang ancaman keselamatan yang berbahaya kepada peserta. Rimbunan hijau pohonan yang menghiasi kawasan lereng bukit dan pinggir pantainya amat mendambakan sebuah kehidupan yang tenang dan harmoni.
       Bersesuaian dengan objektif perkhemahan ini, iaitu remaja tahan lasak, peserta benar-benar diuji dengan ketahanan diri untuk menempuh pelbagai cabaran. Di sini peserta tidak dibenarkan membawa peralatan makanan siap atau makanan segera. Mereka hanya dibenarkan membawa peralatan memasak, beras, perencah me­masak, dan ikan bilis sahaja. Bahan makanan seperti sayur dan lauk hendaklah diperoleh daripada sumber tempatan sama ada di laut atau di darat. Bagi tempat berteduh pula, peserta dikehendaki membuat khemah daripada bahan-bahan asli yang terdapat di pulau tersebut. Mujurlah kayu dan bertam mudah diperoleh. Oleh itu, peserta tidak menghadapi kesulitan untuk membina khemah.
       Aktiviti lasak merupakan modul utama yang mesti dilalui oleh setiap peserta. Mereka akan dinilai oleh dua orang jurulatih daripada Unit Bomba dan Penyelamat yang diundang khas oleh pihak sekolah. Guru penasihat, iaitu Encik Izham juga salah seorang yang memiliki sijil penyelamat peringkat tiga yang melayakkan beliau mengiringi dan memantau setiap aktiviti peserta. Antara aktiviti lasak yang dimasukkan ke dalam modul ujian termasuklah kemahiran membuat rakit dan ujian masa berakit, ujian berenang, serta meredah ombak. Ujian lasak yang paling getir ialah pandu arah yang dijalankan pada waktu malam. Banyak peserta yang tersasar arah. Ada juga dalam kalangan mereka yang tidak dapat mencari jalan keluar sehingga menjelang pagi. Walaupun agak perit, tetapi tiada peserta yang cuba mengelakkan diri malah mereka begitu bersemangat untuk mengambil bahagian.
       Selain menyelesaikan tugasan yang berkaitan dengan ujian ketahanan fizikal, peserta tidak terkecuali menjalani ujian mental dan pengetahuan asas tentang alam semula jadi. Sepanjang aktiviti lasak berjalan, mereka dikehendaki mencatat, melakar, melukis, dan mengingat segala sumber alam yang diambil, ditemukan, dan dilalui. Rekod tersebut perlu disimpan untuk dinilai sebagai sumber pengetahuan asas peserta sebelum mereka menyertai ekspedisi.
       Secara keseluruhannya, perkhemahan ini menjadi kenangan yang amat berharga kepada semua peserta. Tuntasnya, peserta telah menjalani suatu ujian getir yang rata-ratanya belum pernah dialami oleh remaja seusia mereka. Hal ini demikian kerana mereka terpaksa berhadapan dengan pelbagai anasir alam, menghadapi kesulitan untuk menyediakan makan minum, terpaksa bertahan dengan serangan serangga seperti nyamuk dan pacat, meredah belantara dan ombak, serta menggunakan kesepaduan tenaga, mental, dan emosi yang semaksimum mungkin. Sungguhpun terasa perit dan sakit, tiada seorang pun peserta yang merungut malah bersedia untuk meneruskan cabaran. Sesungguhnya, perkhemahan ini telah berjaya menyediakan kelompok pelajar yang benar-benar tahan lasak dan layak diberikan pengiktirafan sebagai Remaja Wawasan Tahan Lasak.

Disediakan oleh,                                                          20 JUN 2014.


      tt
(SURAJ A/L KRISHNAN)
Setiausaha,
Kelab Remaja Tahan Lasak,
Sekolah Menengah Seri Badang.

No comments:

Post a Comment