Tajuk Ulangkaji
SPM 2013
Tamadung Hwang Ho, Perluasan Kuasa,
Hijrah atau pembukaan semula kota makkah, pengaruh kedatangan islam dalam
ekonomi dan peraturan Tanah – Ting 4
Birokrasi di Asia tenggara, Gerakan Islah,
Suruhanjaya reid, Pembentukan Malaysia, Pilihanraya atau wawasan 2020, Perang
Dingin atau dasar Luar
Bab 1 : Tamadun Hwang Ho *********** Penting
Nyatakan
nama pusat kerajaan Dinasti Shang
F1 Anyang
Berikan dua
ciri istimewa yang terdapat di bandar tersebut.
F1
Terletak di kawasan tanah tinggi di Sungai Huan
F2
Terdapat istana, kuil dan pusat pentadbiran
F3
Golongan pembesar dan agama tinggal di kawasan bandar
F4
Dilengkapi dengan tembok untuk menghalang penceroboh
F5
Dikelilingi oleh perkampungan yang didiami oleh masyarakat tani
Mengapakah
berlakunya peralihan kuasa daripada Dinasti Shang kepada Dinasti Chou ?
F1
Kezaliman pemerintah Raja Shang
F2
Kebangkitan golongan hamba
F3
Kepercayaan kepada mandat daripada Tuhan
Langkah yang
dilaksanakan oleh Raja-raja Dinasti Chou untuk mendapat sokongan daripada
pembesar mereka
F1
Melalui ikrar taat setia kepada pemerintah
F2
Memberi hadiah seperti kereta kuda, senjata gangsa, hamba dan binatang
F3
Diminta melindungi Raja
F4
Memberikan bantuan tentera pada masa perang
F5
Diberi hak sebagai ketua agama untuk menjalankan upacara pengorbanan
Peranan
golongan bangsawan dalam Tamadun Hwang Ho
F1
Mentadbir wilayah di luar pusat pentadbiran Raja
F2
Diberi hak oleh Raja untuk mewujudkan sistem pentadbirannya sendiri
F3 Bertanggungjawab
memungut cukai
F4
Menguruskan pertahanan
F5
Mentadbir undang-undang di wilayah masing-masing
Jelaskan Sumbangan Tamadun Hwang Ho dalam setiap
aspek berikut,
(a) Bidang
politik/pemerintahan
F1 Sistem pemerintahan berbentuk monarki diteruskan hingga ke
zaman Dinasti
Ching
F2 Gelaran raja ditukar
kepada maharaja
F3 Raja dikaitkan
dengan konsep anak syurga dan
mandat dari syurga
F4 Amalan dinasti diteruskan hingga abad ke-20
F5 Raja dibantu oleh bangsawan
F6
Raja dibantu oleh pegawai kerajaan
(b) Sumbangan tamadun Hwang Ho dalam bidang pertanian
F1
Memperkenalkan sistem pengairan
F2
Pembinaan empangan Szechwan
F2
Memperkenalkan alat pertanian daripada besi
F3
Menggunakan cangkul
F4
Menggunakan sabit
F5
Memperkenalkan teknologi pembajakan
F6 Memperkenalkan
batas untuk tanaman
(c) Ciri-ciri
Sistem Tulisan Tamadun Hwang Ho
F1
Tulisan Ideogram
F2
berbentuk gambar dan simbol
F3
terhasil dari penilikan tulang
oracle
F4
diguna dalam penulisan
F5
diguna dalam pencetakan
F6
diguna oleh orang Jepun dan Korea
(d) Bidang agama
dan kepercayaan
· Pemujaan roh nenek moyang
· Unsur pemujaan yang dijalankan sejak zaman Shang telah diteruskan
mengikut kesesuaian masa
· Unsur korban manusia tidak lagi diamalkan dan digantikan dengan unsur makanan
, duit kertas dan barangan perhiasan
· Konsep Yin dan Yang serta Feng Hsui diteruskan hingga ke hari ini
· Orang China mempercayai alam semesta dan kejadiannya terdiri daripada unsur saling melengkapi iaitu Yin dan Yang
· Konsep Feng Hsui berlandaskan falsafah Taoisme yang berlandaskan
falsafah alam semesta
yang merujuk pada hubungan antara manusia dengan alam
sekitar
( e ) Sistem kalendar
· Kalendar dicipta semasa Dinasti Shang.
· 30 hari dalam sebulan dan 360 hari setahun.
· Raja menggunakan kalendar untuk menentukan musim menanam dan menuai
· Untuk menjalankan aktiviti harian.
· Amalan menggunakan kalendar diteruskan untuk upacara perkahwinan /
perburuan / pengkebumian.
(f)
Senaraikan sumbangan tamadun Hwang Ho kepada peradaban manusia pada hari ini.
F1
|
Pembinaan sistem pengairan
|
F2
|
Kemajuan teknologi pembajakan
|
F3
|
Penciptaan cangkul/sabit
|
F4
|
Alatan
pertanian daripada besi
|
F5
|
Pemujaan
roh nenek moyang
|
F6
|
Pengenalan sistem kalendar
|
F7
|
Pengamalan falsafah perang Sun Tzu dalam
perniagaan
|
F8
|
Konsep Yin
Yang berdasarkan keseimbangan unsur alam
dalam perubatan
|
F9
|
Konsep
Feng Sui berlandaskan falsafah alam semesta
|
F10
|
Penciptaan tulisan ideogram
|
Bab 2
Terangkan
kegiatan Ekonomi yang dijalankan dalam tamadun India****
F1 Kegiatan
perdagangan berkembang pesat
H2a Melibatkan
perdagangan dalaman /antara wilayah kerajaan India
H2b Perdagangan luar
H2c Pusat
perdagangan di Anga/Kalinga/Karusa
H2d Menghasilkan emas/gading
gajah/senjata/berlian/mutiara
H2e Menjalin hubugan
dagangan dengan Macedonia/Sri Lanka/Asia Tengah/Asia Tenggara
H2f Pelabuhan
antarabangsa di Tamralipti/Ghantashala/Kadura di Timur
H2g Pelabuhan
Broach/Chaul/Kalyan/Cambay di bahagian Barat
F2
Kewujudan persatuan perdagangan/sresthin
H2a Persatuan tukang
kau
H2b Tukang
logam/tukang kulit
H2c Matlamat
persatuan mengawal harga
H2d Kualiti barangan
/ gaji pekerja
F3
Penggubalan undang-undang persatuan
H3a Undang-undang
diawasi oleh raja
F3
Pengenalan mata wang sebagai medium jual beli
H3a Zaman Gupta-Mata
awng emas digunakan
H3b Pelaksanaan
dasar kewangan dan ekonomi yang sistematik
F4
Perkembangan perusahaan tekstil/kain kapas
/sutera
H4a Sutera berpusat
di Bengal dan Benares
H4b Perusahaan
barangan emas/mutiara/batu permata
F5 Cukai
dikenakan terhadap pelbagai jenis hasil perdagangan
H5a Hasil pertanian
dan buah-buahan
H5b Cukai untuk
menyara tentera/pentadbir/raja
Terangkan perkembagaan
Pendidikan dalam Tamadun India***
F1
Bermula pada zaman vedik
F2
Mementingkan keagamaan/agama Hindu sebagai teras
F3
Didominasi oleh kaum lelaki
F4
Wanita tidak berpeluang untuk belajar
F5
Pembelajaran kitab-kitab veda
F6
Bahasa sanskrit sebagai medium pengajaran dan pembelajaran
F7
Menggunakan kaedah hafalan untuk mendalami kitab-kitab veda
F8
Pendidikan berteraskan agama Hindu dan Buddha sebagai persediaan selepas mati
F9
Tumpuan pendidikan ialah agama
F10
Mempelajari segala hukum agama untuk kesempurnaan hidup
F11 Pengajaran
nilai-nilai murni
F12 Pendidikan
tinggi di kolej Brahman
F13 Pendidikan
turut diberikan di istana
F14 Universiti
agama Budhha (Nalanda) turut diwujudkan
F15 Untuk
menjadi Brahmin seseorang harus menghafal pelbagai buku agama (Veda)
F16 Turut
mempelajari karya saintifik /falsafah
F17
Meningkatkan ilmu sains
F18 Pada zaman
seterusnya pendidikan bertujuan mengatasi buta huruf
F19 Mendapat jawatan
dalam kerajaan
Huraikan
perkembangan Pendidikan dalam Tamadun Yunani
F1
|
Pendidikan di Athens untuk
melahirkan manusia yang seimbang
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H1a
|
Jasmani dan rohani
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H1b
|
Manusia yang cemerlang mampu
memenuhi tuntutan fizikal dan mental
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H1c
|
Manusia yang cemerlang mampu memberi
sumbangan kepada kesejahteraan manusia
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H1d
|
Tumpuan pengajaran kepada pendidikan
/sukan/muzik/kesusateraan/seni berpidato/membaca/menghafal/menulis
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F2
|
Pendidikan di Sparta bertujuan
melahirkan warganegara
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H1a
|
Gagah/sempurna/setia kepada negara
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H1b
|
Tumpuan kepada latihan fizikal
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H1c
|
Kemahiran menggunakan senjata
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F3
|
Perkembangan sekolah falsafah
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H3a
|
Di negara kota
Athens/Thebes/Elea/Miletus
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H3b
|
Athens dikenali sebagai pusat
cendekiawan Yunani
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H3c
|
Semasa pemerintahan Pericles
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H3d
|
Melahirkan sejarawan Yunani
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
C3d
|
Herodotus/Thucydides
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H3e
|
Pemikir dalam bidang sains dan
teknologi
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
C3d
|
Thales/Anaximander/Heraclitus/Anaxagoras
Huraikan sumbangan tamadun China kepada peradaban manusia sehingga kini.***
Soalan 1
************** ( Penting )
(a) Tokoh perluasan kuasa
X
- Phillip
II/Alexander the Great
Y
- Augustus Caesar
[ 2 markah ]
(b) Kesan perluasan kuasa Yunani
F1
- Penyebaran
kebudayaan Hellenistik ke empayar Yunani
F2
- Campuran
kebudayaan Yunani, Parsi dan kebudayaan timur yang lain
[ 2 markah ]
(c) Perluasan kuasa tamadun India
F1
- Melalui
ketenteraan semasa pemerintahan Dinasti Maurya
F2
- Pemerintahan
Asoka menekankan dasar lebih lembut dan terbuka
F3
- Melalui
penyebaran agama Buddha
[ 2 markah ]
(d) Tindakan Shih Huang Ti
F1
- Memerintah secara
autokratik iaitu tegas dan mutlak
F2
- Menghapuskan
kuasa golongan bangsawan
F3
- Melantik gabenor
dan panglima tentera untuk mentadbir
F4
- Meneruskan
pembinaan Tembok Besar China untuk mempertahankan
empayar China daripada serangan musuh
Julius Caesar -
Pembentukan empauay Rom
- Menamatkan pemerintahan republik
- Menjalankan pemerintahan diktator
Alexander the great – Penaklukan
kawasan yg luas
- Pembentukan Empayar Yunani
- Penyebaran kebudayaan hellenistik
- Kemunculan iskandariah sebagai pusat intelektual
Augustus
- Pemerintahan konsul
- Zaman Pax romana
- Empayar pelbagai bangsa
[ 2markah ]
(e) Sebab perluasan kuasa tidak dibenarkan pada masa kini
F1
- Menghormati
kedaulatan negara lain
F2
- Melanggar hak
asasi manusia
F3
- Kemusnahan harta
benda
F4
- Mematuhi Piagam
PBB
F5
- Mengelakkan
kematian
F6
- Mengelakkan
kemusnahan alam
F7
- Menjamin
kesejahteraan hidup
F8
- Mana-mana jawapan
yang munasabah
[ 3markah ]
1.
a) Namakan binaan yang
dihasilkan oleh tamadun di atas.
TAMADUN YUNANI
F1 Acropolis
F2 Parthenon
F3 Pantheon
TAMADUN ROM
F4 Colloseum
F5 Aqueduct
TAMADUN INDIA
F6 Great Bath
TAMADUN CHINA
F7 Tembok Besar China
(b)
Senaraikan sumbangan tamadun China dalam aspek pendidikan.
F1 Pendidikan untuk
lulus peperiksaan awam
F2 peringkat
pendidikan/rendah/menengah/tinggi
F3 peringkat rendah mengenal/
menghafal tulisan Ideogram
F4 dan 9 buah buku suci tanpa
faham maknanya
F5 peringkat
menengah, tumpuan terhadap karangan dan sastera
F6 peringkat tinggi,
tumpuan untuk terjemah buku suci
F7 Peperiksaan awam
mempunyai 3 tahap
F8 tahap pertama/Hsiu
Tai
F9 tahap kedua/Chun Jen
F10 tahap ketiga/Chin shih
F11 tahap pertama setaraf Ijazah pertama
F12 tahap kedua setaraf Sarjana
F13 tahap ketiga setaraf doktor
falsafah
F14 peperiksaan tahap pertama di
daerah
F15 peperiksaan tahap kedua di ibu
kota daerah
F16 peperiksaan tahap ketiga di ibu
kota empayar/istana/hadapan Maharaja
F17 lulus tahap pertama
menjadi pegawai kerajaan
F18 lulus tahap ketiga menjadi
pendidik
F19 tahap pertama diadakan 2 kali
dalam masa 3 tahun
F20 tahap kedua dan ketiga diadakan 1 kali
dalam masa 3 tahun
F21 sistem peperiksaan awam China
dalah yang tertua
Bab 3
Jelaskan
faktor-faktor perkembangan kerajaan Angkor ( Kerajaan Agraria)
F1
Perkembangan pertanian
H1a padi sawah
H1b padi huma
H1c tanaman sampingan / jagung / pisang /
keledek / sayur-sayuran
F2 Sistem
pengairan yang baik
H2a bersumber dari Sungai Mekong / Tasik Tonle Sap
H2b mengairi tanah yang luas / seluas 12.5 juta ekar
H2c menampung keperluan beras untuk keperluan
asas rakyatnya
F3
Penglibatan raja
H3a membina sistem pengairan
H3b mengurus sistem pengairan
H3c Raja Indravarman 1 membina sistem pengairan
/ baray
F4
Kedudukan berhampiran Tasik Tonle Sap
H4a air tasik datang dari Sungai Mekong
H4b tanah di sekitarnya amat subur
H4c iklim panas lembab sepanjang tahun
H4d sesuai untuk pertanian padi
H4e punca air utama mengairi sawah
H4f menjadi punca bekalan air minum
F5 Sumber
ikan air tawar
H5a banyak diperoleh dari Tasik Tonle Sap
H5b
menampung keperluan
makanan penduduk
H5c sumber protein
Mengapakah kerajaan Malaysia memberi
tumpuan kepada bidang pertanian pada hari ini?
F1 Keperluan makanan dalam negara
F2 Tidak bergantung import makanan/
Keperluan sendiri
F3 Menggalakkan pertanian moden
F4 Menggalakkan kemajuan bioteknologi
F5 Memberi peluang pekerjaan
F6 Menghidupkan kembali program bumi hijau
F7 Menambahkan pendapatan
F8 Menebus guna tanah terbiar
F9 Penerokaan teknologi moden
F10
Menggalakkan penyelidikan
dalam bidang pertanian R&D)
F11 Mengeksploitasi kesuburan tanah
F12 Gaya hidup sihat
Jelaskan faktor kemajuan kerajaan Kedah Tua
F1 Gunung Jerai menjadi panduan kepada kapal /Penanda alam
F2 Kedudukan yang strategik dilaluan
Selat Melaka
F3 Terlindung daripada tiupan angin.
( Angin monsun Timur Laut/Barat Daya)
F4 Terdapat barang
dagangan dari luar
F5 Kemudahan
menyimpan barang dagangan/ Gudang
F6 Kekayaan hasil
hutan seperti damar, rotan
F7 Kekayaan sumber
bumi seperti bijih timah
F8 Sebuah pelabuhan
entreport dan tertua
Bukti pelabuhan Kedah Tua berperanan sebagai
pelabuhan entreport.
F1 tembikar China
F2 pelita tembaga
dari Timur Tengah
F3 tembikar dari
Timur Tengah
F4 manik dari India
Jelaskan proses
penyebaran pengaruh Hindu dan Buddha ke Asia Tenggara.
F1 Dibawa
oleh Ksyatria
F2 Disebar
melalui golongan penakluk dari India membentuk jajahan takluk di Asia
Tenggara
F3
Dibawa oleh pedagang/vaisya
F4 Disebarkan oleh golongan Brahmin / pendeta
F5
Penyesuaian aspek kebudayaan India dengan budaya tempatan
F6 Galakan
pemerintah dengan pemerintah lain
F7
Perdagangan dua hala berkembang pada abad ke 5 S.M. telah memberi ruang lebih
luas
perdagangan antara India dengan Asia Tenggara
Pengaruh
Hindu dan Buddha dalam sistem pemerintahan kerajaan awal di Asia Tenggara
F1
Mengamalkan sistem pemerintahan beraja
H1a Dipengaruhi oleh
sistem beraja dari India
H1b Bermulanya penggunaan
gelaran raja untuk ketua kerajaan
F2
Raja berada di puncak pemerintahan
H2a Di bawahnya
terdapat kerabat diraja
H2b Selepas itu pembesar
iaitu Brahmin
H2c Di ikuti dengan rakyat
H2d Hamba golongan
paling bawah
F3
Raja berkuasa mutlak
H3a Meliputi pentadbiran /
hubungan luar / ketenteraan
F4
Perintah raja menjadi undang-undang
H4a Sesiapa melanggar perintah
dianggap menderhaka / mereka tidak diampunkan
H4b Raja dikehendaki adil
terhadap golongan yang diperintah
F5
Raja sebagai bayangan tuhan
H5a Rakyat takut menderhaka
H5b Lahir konsep dewa-raja dalam
sistem pemerintahan
H5c Dipercayai memiliki
kesaktian
F6
Lahir unsur mitos dan legenda asal usul raja
H6a Bertujuan mengukuhkan
kedudukan dan status
F7
Wujud adat istiadat pertabalan raja
H7a Bertujuan mengukuhkan
kedaulatan raja
H7b Upacara dipimpin oleh
golongan Brahmin
H7c Dapat membezakan kedudukan
raja daripada golongan yang diperintah
F8
Raja berkuasa terhadap seluruh alam semesta
H8a Bertujuan menjadi raja
terulung
H8b Mendirikan kompleks kota
H8c Lambang konsep alam semesta
/ orde kosmos
F9
Terdapat gelaran-gelaran Hindu dan Buddha
H8a Seperti yuvaraja,
pratiyuvaraja, raja kumara, raja putra di peringkat pusat
H8b Di bawah anak raja terdapat
parvanda / senapati yang menjadi ketua pentadbiran pusat
Bab 5
Hijrah *************** ( penting )
Nyatakan
pengertian hijrah. *****
F1
- Berasal daripada perkataan Arab iaitu berpindah
F2
- Perpindahan dari satu tempat ke satu tempat yang lain
F3
- Perpindahan orang Islam dari kota Makkah ke kota Madinah
F4
- Perjuangan untuk memperkukuhkan Islam.
F5
- Merupakan strategi baru untuk menyebarkan Islam.
F6
- Perjuangan untuk menegakkan kebenaran dan meninggalkan kejahatan
F7
- Semangat ingin berubah dalam pelbagai keadaan
F8
- Perubahan dari segi sikap
F9
- Perubahan dari segi cara berfikir
F10 -
Perubahan dari segi tingkah laku
F11
- Bukan pelarian seperti pandangan orientalis Barat
Terangkan kepentingan hijrah kepada umat Islam.
*****
F1
- Dakwah Islamiah
H1a -
dapat dilaksanakan dengan aman tanpa selindung
H1b -
sedangkan di Makkah seruan terhadap Islam sering terganggu
F2
- Mendamaikan suku Arab di Madinah
H2a -
yang sering bersengketa khususnya suku Aus dan Khazraj
H2b -
melalui semangat persaudaraan sesama Islam
F3 - Menjalinkan hubungan
persaudaraan antara orang Islam Makkah dengan
orang Islam Madinah
H3a -
Orang Islam Makkah yang berhijrah tidak berasa asing atau rendah diri di
Madinah
H3b -
menyatukan golongan ini yang sebelumnya mempunyai perbezaan dari segi
kedudukan
ekonomi dan sosial
H3c -
Nabi Muhammad telah memberikan gelaran Muhajirin kepada orang Islam Makkah
yang
berhijrah ke Madinah
H3d -
gelaran Ansar kepada orang Islam Madinah
F4
- Menyatukan penduduk Madinah
H4a -
yang terdiri daripada pelbagai suku, budaya dan Agama
H4b -
Ini melahirkan kehidupan yang harmoni di Madinah
H4c -
Dengan ini masyarakat Madinah dapat menjalankan kegiatan ekonomi dan agama
F5
- Membina sebuah masjid
H5a -
iaitu Masji al-Nabawi
H5b -
Masjid Quba merupakan masjid pertama
H5c -
Masjid dijadikan sebagai tempat untuk beribadat, belajar, tempat bertemu
dan berbincang masalah,kawasan persekitaran masjid diadakan
aktiviti harian seperti jual beli
F6
- Wujud takwim Islam
H6a -
Berdasarkan kiraan tahun Hijrah
H6b -
Takwim ini digunakan ketika Khalifah Umar al-Khattab
F7
- menubuhkan sebuah negara Islam Madinah
H7a
- menukarkan nama Yathrib kepada Madinah al- Munawwarah
H7b -
Menjadikan Madinah sebagai pusat tamadun Islam
F8
- Menunjukkan sikap toleransi kaum dan tolong- menolong
H8a -
Orang Madinah memberikan bantuan yang besar kepada orang Islam Makkah yang
berhijrah
H8b -
Mereka sanggup memberikan tempat tinggal, makanan, keperluan asas
H8c -
menerima orang Islam Makkah sebagai saudara dan sebahagian daripada masyarakat
Madinah
F9
- Pengorbanan sahabat-sahabat Nabi Muhammad
s.a.w.
[sambungan]
H9a -
Abu Bakar al-Siddiq sanggup bergadai nyawa dan harta
H9b -
Ali bin Abu Talib sanggup tidur di tempat tidur baginda
H9c -
Abdul Rahman bin Auf beri sumbangan harta
F10
- Menunjukkan peranan wanita
H10a - Asmah
binti Abu Bakar membantu perjuangan Nabi Muhammad s.a.w.
H10b -
Menghantar makanan
H10c -
menyampaikan berita tentang pergerakan Quraisy
F11
- Menunjukkan ketabahan hati dan kebesaran jiwa Nabi Muhammad s.a.w.
H11a - Baginda
sanggup berkorban dan meninggalkan kesenangan hidup
H11b - Tidak
pernah berputus asa
H11c - Bijak
mengatur strategi peperangan
H11d -
Bersembunyi di Gua Thur dan cari jalan lain ke Madinah
Maksud Hijrah
· Perpindahan dari
Makkah ke Madinah
· Perubahan dari
keadaan buruk kepada baik
· Semangat ini berubah
dari buruk kepada baik
Sebab dan Tujuan Hijrah
· Perintah Allah
· Jemputan orang
Madinah
· Strategi meneruskan
dakwah
· Elak penyeksaan orang
Quraisy
· Mendamaikan
masyarakat Madinah
· Mengamalkan cara
hidup Islam
Bukti Orang Islam Yang Berhijrah ke
Madinah Bukan Pelarian
· Dijemput oleh orang
Madinah
· Disambut meriah
· Diberi layanan
istimewa
· Dijamin keselamatan
· Nabi dilantik menjadi
pemimpin
· Persetujuan dibuat
melalui perjanjian
Peristiwa Hijrah
· Nabi dikepung &
tukar tempat tidur
· Pergi berjumpa Abu
Bakar as-Siddiq
· Menyatakan perintah
Allah
· Berangkat ke Madinah
· Bersembunyi di gua
Thur
· Meneruskan perjalanan
dipandu Abdullah bin Arqat
Apakah
iktibar yang boleh dipelajari pelajar daripada peristiwa hijrah untuk mencapai
kecemerlangan diri dalam kehidupan seharian.
F1
- Perubahan sikap dan tingkah laku negatif kepada yang positif
F2
- Perubahan dari tidak berdisplin kepada berdisplin
F3
- Perubahan dari sifat malas kepada rajin berusaha
F4
- Sikap suka melanggar undang-undang kepada akur kepada undang-undang
F5
- Sikap mementingkan diri sendiri berubah kepada sikap bantu-membantu
F6
- Sikap suka bertangguh kerja berubah kepada menghargai masa.
F7
- Tidak menghormati orang tua kepada menghormati orang tua
Huraikan
kesan-kesan peristiwa pembukaan semula kota Makkah
|
No comments:
Post a Comment