Tajuk Ulangkaji
SPM 2013
Tamadung Hwang Ho, Perluasan Kuasa,
Hijrah atau pembukaan semula kota  makkah, pengaruh kedatangan islam dalam
ekonomi dan peraturan Tanah – Ting 4
Birokrasi di Asia tenggara, Gerakan Islah,
Suruhanjaya reid, Pembentukan Malaysia, Pilihanraya atau wawasan 2020, Perang
Dingin atau dasar Luar
Bab 1 : Tamadun Hwang Ho *********** Penting
Nyatakan
nama pusat kerajaan Dinasti Shang
F1    Anyang
Berikan dua
ciri istimewa yang terdapat di bandar tersebut.
F1     
Terletak di kawasan tanah tinggi di Sungai Huan
F2     
Terdapat istana, kuil dan pusat pentadbiran
F3     
Golongan pembesar dan agama tinggal di kawasan bandar
F4     
Dilengkapi dengan tembok untuk menghalang penceroboh
F5     
Dikelilingi oleh perkampungan yang didiami oleh masyarakat tani
Mengapakah
berlakunya peralihan kuasa daripada Dinasti Shang kepada Dinasti Chou ?
F1     
Kezaliman pemerintah Raja Shang
F2     
Kebangkitan golongan hamba
F3     
Kepercayaan kepada mandat daripada Tuhan
Langkah yang
dilaksanakan oleh Raja-raja Dinasti Chou untuk mendapat  sokongan daripada
pembesar mereka
F1     
Melalui ikrar taat setia kepada pemerintah
F2     
Memberi hadiah seperti kereta kuda, senjata gangsa, hamba dan binatang
F3     
Diminta melindungi Raja
F4     
Memberikan bantuan tentera pada masa perang
F5     
Diberi hak sebagai ketua agama untuk menjalankan upacara pengorbanan
Peranan
golongan bangsawan dalam Tamadun Hwang Ho
F1     
Mentadbir wilayah di luar pusat pentadbiran Raja
F2     
Diberi hak oleh Raja untuk mewujudkan sistem pentadbirannya sendiri
F3      Bertanggungjawab
memungut cukai
F4     
Menguruskan pertahanan
F5     
Mentadbir undang-undang di wilayah masing-masing
Jelaskan Sumbangan Tamadun Hwang Ho dalam setiap
aspek berikut,
(a)      Bidang
politik/pemerintahan
F1    Sistem pemerintahan berbentuk monarki diteruskan hingga ke
zaman Dinasti   
         Ching
 F2    Gelaran raja ditukar
kepada maharaja
 F3    Raja dikaitkan
dengan konsep anak syurga dan
mandat dari syurga
 F4    Amalan dinasti diteruskan hingga abad ke-20   
 
F5    Raja dibantu oleh bangsawan
 F6   
Raja dibantu oleh pegawai kerajaan
(b)  Sumbangan tamadun Hwang Ho dalam bidang pertanian
F1  
Memperkenalkan sistem pengairan
F2   
Pembinaan empangan Szechwan
F2  
Memperkenalkan alat pertanian daripada besi
F3  
Menggunakan cangkul
F4  
Menggunakan sabit
F5  
Memperkenalkan teknologi pembajakan
F6   Memperkenalkan
batas untuk tanaman
 (c)      Ciri-ciri
Sistem Tulisan Tamadun Hwang Ho
F1     
Tulisan Ideogram
F2     
berbentuk gambar dan simbol
F3     
terhasil dari penilikan tulang
oracle
F4     
diguna dalam penulisan
F5     
diguna dalam pencetakan
 F6    
diguna oleh orang Jepun dan Korea
(d)      Bidang agama
dan kepercayaan
·        Pemujaan roh nenek moyang
·        Unsur pemujaan yang dijalankan sejak zaman Shang telah diteruskan
   mengikut kesesuaian masa
·        Unsur korban manusia tidak lagi diamalkan dan digantikan dengan unsur makanan
, duit kertas dan barangan perhiasan
·        Konsep Yin dan Yang  serta Feng Hsui diteruskan hingga ke hari ini
·        Orang China mempercayai alam semesta dan kejadiannya terdiri daripada unsur saling melengkapi iaitu Yin dan Yang
·       Konsep Feng Hsui berlandaskan falsafah Taoisme yang berlandaskan
   falsafah         alam semesta
yang merujuk pada hubungan antara manusia dengan alam    
sekitar
( e )    Sistem kalendar
·                     Kalendar dicipta semasa Dinasti Shang.
·                     30 hari dalam sebulan dan 360 hari setahun.
·                     Raja menggunakan kalendar untuk menentukan musim menanam dan menuai
·                     Untuk menjalankan aktiviti harian.
·                     Amalan menggunakan kalendar diteruskan untuk upacara perkahwinan /
        perburuan / pengkebumian.
(f)  
Senaraikan sumbangan tamadun Hwang Ho kepada peradaban manusia pada hari ini.
F1 
 | 
  
Pembinaan sistem pengairan 
 | 
 
F2 
 | 
  
Kemajuan teknologi pembajakan 
 | 
 
F3 
 | 
  
Penciptaan cangkul/sabit 
 | 
 
F4 
 | 
  
Alatan
  pertanian daripada besi 
 | 
 
F5 
 | 
  
Pemujaan
  roh nenek moyang 
 | 
 
F6 
 | 
  
Pengenalan sistem kalendar 
 | 
 
F7 
 | 
  
Pengamalan falsafah perang Sun Tzu dalam
  perniagaan 
 | 
 
F8 
 | 
  
Konsep Yin
  Yang berdasarkan keseimbangan unsur alam
  dalam perubatan 
 | 
 
F9 
 | 
  
Konsep
  Feng Sui berlandaskan falsafah alam semesta 
 | 
 
F10 
 | 
  
Penciptaan tulisan ideogram 
 | 
 
Bab 2
Terangkan
kegiatan Ekonomi yang dijalankan dalam tamadun India****
F1      Kegiatan
perdagangan berkembang pesat
H2a    Melibatkan
perdagangan dalaman /antara wilayah kerajaan India
H2b    Perdagangan luar
H2c     Pusat
perdagangan di Anga/Kalinga/Karusa
H2d    Menghasilkan emas/gading
gajah/senjata/berlian/mutiara
H2e    Menjalin hubugan
dagangan dengan Macedonia/Sri Lanka/Asia Tengah/Asia Tenggara
H2f     Pelabuhan
antarabangsa di Tamralipti/Ghantashala/Kadura di Timur
H2g    Pelabuhan
Broach/Chaul/Kalyan/Cambay di bahagian Barat
F2     
Kewujudan persatuan perdagangan/sresthin
H2a    Persatuan tukang
kau
H2b    Tukang
logam/tukang kulit
H2c     Matlamat
persatuan mengawal harga
H2d    Kualiti barangan
/ gaji pekerja
F3     
Penggubalan undang-undang persatuan
H3a    Undang-undang
diawasi oleh raja
F3     
Pengenalan mata wang sebagai medium jual beli
H3a    Zaman Gupta-Mata
awng emas digunakan
H3b    Pelaksanaan
dasar kewangan dan ekonomi yang sistematik
F4     
Perkembangan perusahaan tekstil/kain kapas
/sutera     
H4a    Sutera berpusat
di Bengal dan Benares
H4b    Perusahaan
barangan emas/mutiara/batu permata
F5      Cukai
dikenakan terhadap pelbagai jenis hasil perdagangan
H5a    Hasil pertanian
dan buah-buahan
H5b    Cukai untuk
menyara tentera/pentadbir/raja
Terangkan perkembagaan
Pendidikan dalam Tamadun India***
F1     
Bermula pada zaman vedik
F2     
Mementingkan keagamaan/agama Hindu sebagai teras
F3     
Didominasi oleh kaum lelaki
F4     
Wanita tidak berpeluang untuk belajar
F5     
Pembelajaran kitab-kitab veda
F6     
Bahasa sanskrit sebagai medium pengajaran dan pembelajaran
F7     
Menggunakan kaedah hafalan untuk mendalami kitab-kitab veda
F8     
Pendidikan berteraskan agama Hindu dan Buddha sebagai persediaan selepas mati
F9     
Tumpuan pendidikan ialah agama
F10    
Mempelajari segala hukum agama untuk kesempurnaan hidup
F11     Pengajaran
nilai-nilai murni
F12     Pendidikan
tinggi di kolej Brahman
F13     Pendidikan
turut diberikan di istana
F14     Universiti
agama Budhha (Nalanda) turut diwujudkan
F15     Untuk
menjadi Brahmin seseorang harus menghafal pelbagai buku agama (Veda)
F16     Turut
mempelajari karya saintifik /falsafah
F17    
Meningkatkan ilmu sains
F18     Pada zaman
seterusnya pendidikan bertujuan mengatasi buta huruf
F19    Mendapat jawatan
dalam kerajaan
Huraikan
perkembangan Pendidikan dalam Tamadun Yunani
F1 
 | 
  
Pendidikan di Athens untuk
  melahirkan manusia yang seimbang 
 | 
 |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H1a 
 | 
  
Jasmani dan rohani 
 | 
 |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H1b 
 | 
  
Manusia yang cemerlang mampu
  memenuhi tuntutan fizikal dan mental 
 | 
 |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H1c 
 | 
  
Manusia yang cemerlang mampu memberi
  sumbangan kepada kesejahteraan manusia 
 | 
 |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H1d 
 | 
  
Tumpuan pengajaran kepada pendidikan
  /sukan/muzik/kesusateraan/seni berpidato/membaca/menghafal/menulis 
 | 
 |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F2 
 | 
  
Pendidikan di Sparta bertujuan
  melahirkan warganegara 
 | 
 |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H1a 
 | 
  
Gagah/sempurna/setia kepada negara 
 | 
 |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H1b 
 | 
  
Tumpuan kepada latihan fizikal 
 | 
 |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H1c 
 | 
  
Kemahiran menggunakan senjata 
 | 
 |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F3 
 | 
  
Perkembangan sekolah falsafah 
 | 
 |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H3a 
 | 
  
Di negara kota
  Athens/Thebes/Elea/Miletus 
 | 
 |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H3b 
 | 
  
Athens dikenali sebagai pusat
  cendekiawan Yunani 
 | 
 |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H3c 
 | 
  
Semasa pemerintahan Pericles 
 | 
 |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H3d 
 | 
  
Melahirkan sejarawan Yunani 
 | 
 |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
C3d 
 | 
  
Herodotus/Thucydides 
 | 
 |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H3e 
 | 
  
Pemikir dalam bidang sains dan
  teknologi 
 | 
 |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
C3d 
 | 
  
Thales/Anaximander/Heraclitus/Anaxagoras 
Huraikan sumbangan tamadun China kepada peradaban manusia sehingga kini.*** 
 
Soalan 1 
************** ( Penting ) 
(a)        Tokoh perluasan kuasa 
     
X         
-           Phillip
II/Alexander the Great 
     
Y         
-           Augustus Caesar 
                                                                                                                 
[ 2 markah ] 
(b)        Kesan perluasan kuasa Yunani 
     
F1       
-           Penyebaran
kebudayaan Hellenistik ke empayar Yunani 
     
F2       
-           Campuran
kebudayaan Yunani, Parsi dan kebudayaan timur yang lain 
                                                                                                [ 2 markah ] 
(c)        Perluasan kuasa tamadun India 
F1       
-           Melalui
ketenteraan semasa pemerintahan Dinasti Maurya 
F2       
-           Pemerintahan
Asoka menekankan dasar lebih lembut dan terbuka 
F3       
-           Melalui
penyebaran agama Buddha 
                             
                                                                       
[ 2 markah ] 
(d)          Tindakan Shih Huang Ti 
F1       
-           Memerintah secara
autokratik iaitu tegas dan mutlak 
F2       
-           Menghapuskan
kuasa golongan bangsawan 
F3       
-           Melantik gabenor
dan panglima tentera untuk mentadbir 
F4       
-           Meneruskan
pembinaan Tembok Besar China untuk mempertahankan  
                       
empayar China daripada serangan musuh    
Julius Caesar            -
Pembentukan empauay Rom 
-       Menamatkan pemerintahan republik 
-       Menjalankan pemerintahan diktator 
            Alexander the great – Penaklukan
kawasan yg luas 
-       Pembentukan Empayar Yunani 
-       Penyebaran kebudayaan hellenistik 
-       Kemunculan iskandariah sebagai pusat intelektual 
            Augustus      
- Pemerintahan konsul 
-       Zaman Pax romana 
-       Empayar pelbagai bangsa        
                     
                     
                     
                   
                     
                       
                     
                     
                     
               
                               
[ 2markah ] 
(e)          Sebab perluasan kuasa tidak dibenarkan pada masa kini 
F1       
-           Menghormati
kedaulatan negara lain 
F2       
-           Melanggar hak
asasi manusia 
F3       
-           Kemusnahan harta
benda 
F4       
-           Mematuhi Piagam
PBB 
F5       
-           Mengelakkan
kematian 
F6       
-           Mengelakkan
kemusnahan alam 
F7       
-           Menjamin
kesejahteraan hidup 
F8       
-           Mana-mana jawapan
yang munasabah 
 [ 3markah ] 
1.        
a)         Namakan binaan yang
dihasilkan oleh tamadun di atas. 
TAMADUN YUNANI 
F1     Acropolis 
F2     Parthenon 
F3     Pantheon 
TAMADUN ROM 
F4    Colloseum 
F5 Aqueduct 
TAMADUN INDIA 
F6     Great Bath 
TAMADUN CHINA 
F7        Tembok Besar China 
 (b)      
Senaraikan sumbangan tamadun China dalam aspek pendidikan. 
F1        Pendidikan untuk
lulus peperiksaan awam 
F2         peringkat
pendidikan/rendah/menengah/tinggi 
F3        peringkat rendah mengenal/
menghafal tulisan Ideogram 
F4        dan 9 buah buku suci tanpa
faham maknanya 
F5          peringkat
menengah, tumpuan terhadap karangan dan sastera 
F6         peringkat tinggi,
tumpuan untuk terjemah buku suci 
F7        Peperiksaan awam
mempunyai 3 tahap 
F8        tahap pertama/Hsiu
Tai 
F9        tahap kedua/Chun Jen 
F10      tahap ketiga/Chin shih 
F11      tahap pertama setaraf Ijazah pertama 
F12      tahap kedua setaraf Sarjana 
F13      tahap ketiga setaraf doktor
falsafah 
F14      peperiksaan tahap pertama di
daerah 
F15      peperiksaan tahap kedua di ibu
kota daerah 
F16      peperiksaan tahap ketiga di ibu
kota empayar/istana/hadapan Maharaja 
F17       lulus tahap pertama
menjadi pegawai kerajaan 
F18      lulus tahap ketiga menjadi
pendidik 
F19      tahap pertama diadakan 2 kali
dalam masa 3 tahun 
F20     tahap kedua dan ketiga diadakan 1 kali
dalam masa 3 tahun 
F21      sistem peperiksaan awam China
dalah yang tertua 
Bab 3 
Jelaskan
faktor-faktor perkembangan kerajaan Angkor ( Kerajaan Agraria) 
F1      
Perkembangan pertanian 
H1a    padi sawah 
H1b    padi huma 
H1c     tanaman sampingan / jagung / pisang /
keledek / sayur-sayuran 
F2       Sistem
pengairan yang baik 
H2a   bersumber dari Sungai Mekong / Tasik Tonle Sap 
H2b   mengairi tanah yang luas / seluas 12.5 juta ekar 
H2c     menampung keperluan beras untuk keperluan
asas rakyatnya 
F3      
Penglibatan raja 
H3a   membina sistem pengairan 
H3b   mengurus sistem pengairan 
H3c     Raja Indravarman 1 membina sistem pengairan
/ baray 
F4      
Kedudukan berhampiran Tasik Tonle Sap 
H4a   air tasik datang dari Sungai Mekong 
H4b   tanah di sekitarnya amat subur 
H4c    iklim panas lembab sepanjang tahun 
H4d    sesuai untuk pertanian padi 
H4e    punca air utama mengairi sawah 
H4f    menjadi punca bekalan air minum 
F5      Sumber
ikan air tawar 
H5a    banyak diperoleh dari Tasik Tonle Sap 
H5b   
          menampung keperluan
makanan penduduk 
H5c     sumber protein 
Mengapakah kerajaan Malaysia memberi
tumpuan kepada bidang pertanian pada hari ini? 
F1     Keperluan makanan dalam negara 
F2     Tidak bergantung import makanan/
Keperluan  sendiri 
F3     Menggalakkan pertanian moden 
F4     Menggalakkan kemajuan bioteknologi 
F5     Memberi peluang pekerjaan 
F6     Menghidupkan kembali program bumi hijau 
F7     Menambahkan pendapatan 
F8     Menebus guna tanah  terbiar 
F9     Penerokaan teknologi moden 
F10    
         Menggalakkan penyelidikan
dalam bidang pertanian R&D) 
F11     Mengeksploitasi  kesuburan tanah 
F12     Gaya hidup sihat 
 Jelaskan  faktor kemajuan kerajaan Kedah Tua 
F1     Gunung Jerai menjadi panduan kepada kapal /Penanda alam 
F2     Kedudukan yang strategik dilaluan
Selat Melaka 
F3     Terlindung daripada tiupan angin.
( Angin monsun Timur Laut/Barat Daya) 
F4     Terdapat barang
dagangan dari luar 
F5     Kemudahan
menyimpan barang dagangan/ Gudang      
F6     Kekayaan hasil
hutan seperti damar, rotan 
F7     Kekayaan sumber
bumi seperti bijih timah 
F8     Sebuah pelabuhan
entreport dan tertua 
Bukti pelabuhan Kedah Tua berperanan sebagai
pelabuhan entreport. 
F1     tembikar China 
F2     pelita tembaga
dari Timur Tengah 
F3     tembikar dari
Timur Tengah 
F4     manik dari India 
Jelaskan proses
penyebaran pengaruh Hindu dan Buddha ke Asia Tenggara.   
F1      Dibawa
oleh Ksyatria 
F2      Disebar
melalui golongan penakluk dari India membentuk jajahan takluk di Asia
        Tenggara     
F3       
Dibawa oleh  pedagang/vaisya 
F4      Disebarkan oleh golongan Brahmin / pendeta 
F5     
Penyesuaian aspek kebudayaan India dengan budaya tempatan 
F6      Galakan
pemerintah dengan pemerintah lain 
F7     
Perdagangan dua hala berkembang pada abad ke 5 S.M. telah memberi ruang lebih
luas 
perdagangan antara India dengan Asia Tenggara 
Pengaruh
Hindu dan Buddha dalam sistem pemerintahan  kerajaan awal di Asia Tenggara 
F1    
Mengamalkan sistem pemerintahan beraja 
H1a   Dipengaruhi oleh
sistem beraja dari India 
H1b   Bermulanya penggunaan
gelaran raja untuk ketua kerajaan 
F2    
Raja berada di puncak pemerintahan 
H2a   Di bawahnya 
terdapat kerabat diraja 
H2b   Selepas itu pembesar
iaitu Brahmin 
H2c   Di ikuti dengan rakyat 
H2d   Hamba  golongan
paling bawah 
F3   
Raja berkuasa mutlak 
H3a  Meliputi pentadbiran /
hubungan luar / ketenteraan 
F4   
Perintah raja menjadi undang-undang 
H4a  Sesiapa melanggar perintah
dianggap menderhaka / mereka tidak diampunkan 
H4b  Raja dikehendaki adil
terhadap golongan yang diperintah 
F5   
Raja sebagai bayangan tuhan 
H5a  Rakyat takut menderhaka 
H5b  Lahir konsep dewa-raja dalam
sistem pemerintahan 
H5c  Dipercayai memiliki
kesaktian 
F6   
Lahir unsur mitos dan legenda asal usul raja 
H6a  Bertujuan mengukuhkan
kedudukan dan status 
F7   
Wujud  adat istiadat pertabalan raja 
H7a  Bertujuan mengukuhkan
kedaulatan raja 
H7b  Upacara dipimpin oleh
golongan Brahmin 
H7c  Dapat membezakan kedudukan
raja daripada golongan yang diperintah 
F8   
Raja berkuasa terhadap seluruh alam semesta 
H8a  Bertujuan menjadi raja
terulung 
H8b  Mendirikan kompleks kota 
H8c  Lambang konsep alam semesta
/ orde kosmos 
F9   
Terdapat gelaran-gelaran Hindu dan Buddha 
H8a  Seperti yuvaraja,
pratiyuvaraja, raja kumara, raja putra di peringkat pusat 
H8b  Di bawah anak raja terdapat
parvanda / senapati yang menjadi ketua pentadbiran pusat 
Bab 5 
Hijrah *************** ( penting ) 
Nyatakan
pengertian hijrah.         ***** 
F1     
-  Berasal daripada perkataan Arab iaitu berpindah 
F2     
-  Perpindahan dari satu tempat ke satu tempat yang lain   
F3     
-  Perpindahan orang Islam dari kota Makkah ke kota Madinah 
F4     
-  Perjuangan untuk memperkukuhkan Islam. 
F5     
-  Merupakan strategi baru untuk menyebarkan Islam. 
F6     
-  Perjuangan untuk menegakkan kebenaran dan meninggalkan kejahatan 
F7     
-  Semangat ingin berubah dalam pelbagai keadaan 
F8     
-  Perubahan dari segi sikap 
F9     
-  Perubahan dari segi cara berfikir 
F10     - 
Perubahan dari segi tingkah laku 
F11     
-  Bukan pelarian seperti pandangan orientalis Barat 
                Terangkan kepentingan hijrah kepada umat Islam.
*****           
F1      
-  Dakwah Islamiah 
H1a     - 
dapat dilaksanakan dengan aman tanpa selindung 
H1b     - 
sedangkan di Makkah seruan terhadap Islam sering terganggu 
F2      
-  Mendamaikan suku Arab di Madinah 
H2a     - 
yang sering bersengketa khususnya suku Aus dan Khazraj 
H2b     - 
melalui semangat persaudaraan sesama Islam 
F3       -  Menjalinkan hubungan
persaudaraan antara orang Islam Makkah dengan 
  
orang    Islam Madinah 
H3a     - 
Orang Islam Makkah yang berhijrah tidak berasa asing atau rendah diri di
Madinah 
H3b     - 
menyatukan golongan ini yang sebelumnya mempunyai perbezaan dari segi
kedudukan  
             
ekonomi dan sosial 
H3c     - 
Nabi Muhammad telah memberikan gelaran Muhajirin kepada orang Islam Makkah
yang 
berhijrah ke Madinah 
H3d     - 
gelaran Ansar kepada orang Islam Madinah 
F4      
-  Menyatukan penduduk Madinah 
H4a     - 
yang terdiri daripada pelbagai suku, budaya dan Agama 
H4b     - 
Ini melahirkan kehidupan yang harmoni di Madinah 
H4c     - 
Dengan ini masyarakat Madinah dapat menjalankan kegiatan ekonomi dan agama 
F5      
-  Membina sebuah masjid 
H5a     - 
iaitu Masji al-Nabawi 
H5b     - 
Masjid Quba merupakan masjid pertama 
H5c     - 
Masjid dijadikan sebagai tempat untuk beribadat,  belajar, tempat bertemu
dan     berbincang masalah,kawasan persekitaran masjid diadakan
aktiviti harian seperti jual beli 
F6      
-  Wujud takwim Islam 
H6a     - 
Berdasarkan kiraan tahun Hijrah 
H6b     - 
Takwim ini digunakan ketika Khalifah Umar al-Khattab 
F7      
-  menubuhkan sebuah negara Islam Madinah 
H7a     
-  menukarkan nama Yathrib kepada Madinah  al- Munawwarah 
H7b     - 
Menjadikan Madinah sebagai pusat tamadun Islam 
F8      
-  Menunjukkan sikap toleransi kaum dan tolong- menolong 
H8a     - 
Orang Madinah memberikan bantuan yang besar kepada orang Islam Makkah yang
        berhijrah 
H8b     - 
Mereka sanggup memberikan tempat tinggal,  makanan, keperluan asas 
H8c     - 
menerima orang Islam Makkah sebagai saudara dan sebahagian daripada masyarakat
Madinah 
F9       
-  Pengorbanan sahabat-sahabat Nabi Muhammad
s.a.w.          
              [sambungan] 
H9a     - 
Abu Bakar al-Siddiq sanggup bergadai nyawa dan harta  
H9b     - 
Ali bin Abu Talib sanggup tidur di tempat tidur baginda 
H9c     - 
Abdul Rahman bin Auf beri sumbangan harta 
F10     
-  Menunjukkan peranan wanita 
H10a    -  Asmah
binti Abu Bakar membantu perjuangan Nabi Muhammad s.a.w. 
H10b    - 
Menghantar makanan 
H10c    - 
menyampaikan berita tentang pergerakan Quraisy 
F11     
-  Menunjukkan ketabahan hati dan kebesaran jiwa Nabi Muhammad s.a.w. 
H11a    -  Baginda
sanggup berkorban dan meninggalkan kesenangan hidup 
H11b    -  Tidak
pernah berputus asa 
H11c    -  Bijak
mengatur strategi peperangan 
H11d    - 
Bersembunyi di Gua Thur dan cari jalan lain ke Madinah 
Maksud Hijrah 
·         Perpindahan dari
Makkah ke Madinah 
·         Perubahan dari
keadaan buruk kepada baik 
·         Semangat ini berubah
dari buruk kepada baik 
Sebab dan Tujuan Hijrah 
·         Perintah Allah 
·         Jemputan orang
Madinah 
·         Strategi meneruskan
dakwah 
·         Elak penyeksaan orang
Quraisy 
·         Mendamaikan
masyarakat Madinah 
·         Mengamalkan cara
hidup Islam 
Bukti Orang Islam Yang Berhijrah ke
Madinah Bukan Pelarian 
·         Dijemput oleh orang
Madinah 
·         Disambut meriah 
·         Diberi layanan
istimewa 
·         Dijamin keselamatan 
·         Nabi dilantik menjadi
pemimpin 
·         Persetujuan dibuat
melalui perjanjian 
Peristiwa Hijrah 
·         Nabi dikepung &
tukar tempat tidur 
·         Pergi berjumpa Abu
Bakar as-Siddiq 
·         Menyatakan perintah
Allah 
·         Berangkat ke Madinah 
·         Bersembunyi di gua
Thur 
·         Meneruskan perjalanan
dipandu Abdullah bin Arqat 
Apakah
iktibar yang boleh dipelajari pelajar daripada peristiwa hijrah untuk mencapai
kecemerlangan diri dalam kehidupan seharian. 
F1          
-  Perubahan sikap dan tingkah laku negatif kepada yang positif 
F2          
-  Perubahan dari tidak berdisplin kepada berdisplin 
F3          
-  Perubahan dari sifat malas kepada rajin berusaha 
F4          
-  Sikap suka melanggar undang-undang kepada akur kepada undang-undang 
F5          
-  Sikap mementingkan diri sendiri berubah kepada sikap bantu-membantu 
F6          
-  Sikap suka bertangguh kerja berubah kepada menghargai masa. 
F7          
-  Tidak menghormati orang tua kepada menghormati orang tua 
Huraikan
kesan-kesan peristiwa pembukaan semula kota Makkah 
  | 
 |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
No comments:
Post a Comment