RAMALANSOALAN
KARANGAN UMUM (KERTAS 1 SPM)
[
100 markah]
[
Masa dicadangkan : 1 jam 30 ]
Pilih satu
daripada soalan di bawah dan tulis sebuah karangan yang panjangnya lebih kurang daripada 350 patah perkataan.
1
|
Keluarga memainkan peranan penting dalam mencorakkan
kehidupan anak-anak. Oleh itu, pendidikan anak-anak sebenarnya bermula
dari rumah.
Berikan pendapat anda tentang peranan keluarga dalam
pembentukan sahsiah anak-anak.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2
|
Semangat patriotik semakin luntur
dalam kalangan remaja pada masa ini. Jelaskan peranan ibu bapa dalam
menerapkan semangat patriotik dalam jiwa anak-anak.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3
|
Kejadian tanah runtuh sering berlaku di negara kita.
Tuliskan sebuah karangan cara-cara untuk mengatasi tanah
runtuh di negara kita.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4
|
Minat bersukan dalam kalangan
masyarakat semakin berkurang.
Huraikan peranan pelbagai pihak
dalam meningkatkan semangat sukan dalam kalangan remaja.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5
|
Tulis sebuah karangan berkaitan
dengan peribahasa “genggam bara api biar sampai menjadi arang”.
Contoh JawapanKarangan Soalan No.1
Profesor Di raja Ungku Aziz
pernah mengatakan bahawa rumah merupakan universiti pertama bagi
anak-anak dan ibu bapa pula merupakan profesor pertama bagi mereka .
Kata-kata ini jelas menunjukkan bahawa ibu bapa dan setiap ahli keluarga
memainkan peranan yang sangat penting dalam pembentukan sahsiah anak-anak .
Anak-anak merupakan anugerah dan amanah Tuhan yang tidak ternilai . Ibu bapa
bertanggungjawab untuk mewujudkan rumah tangga yang aman dan damai kerana
anak-anak akan berasa bahagia apabila ibu bapa memberikan sepenuh kasih
sayang dan melindungi diri anak-anak mereka. Anak-anak ibarat
sehelai kain putih , ibu bapalah yang mencorakkan warna pada kain tersebut.
Persoalannya , apakah peranan keluarga khususnya ibu bapa dalam pembentukan
sahsiah anak-anak ? Pada pendapat saya,jawapannya sudah pasti tugas dan
peranan yang boleh dimainkan oleh keluarga terutama seorang insan yang
bergelar ketua keluarga amat penting dan pelbagai dalam melahirkan sahsiah
terbilang dalam kalangan anak-anak mereka.
Ibu bapa memainkan peranan
penting bagi memastikan pembentukan sahsiah anak-anak dengan memberikan
didikan agama yang sempurna dalam diri anak-anak . Pepatah sering menyatakan
bahawa melentur buluh biarlah dari rebungnya . Peribahasa ini jelas
menunjukkan bahawa pendidikan agama perlu diterapkan dalam diri anak-anak
sejak kecil lagi agar anak-anak dapat membuka minda serta mengelakkan diri
daripada terjebak dalam perlakuan negatif . Penerapan nilai agama dapat
membantu anak-anak untuk membezakan antara baik dan buruk perlakuan yang akan
dilakukan . Selain itu , anak-anak juga akan membesar dengan perpandukan
ajaran agama . Didikan agama yang sempurna merupakan benteng yang ampuh untuk
mengelakkan anak-anak terjebak dalam kancah gejala sosial. Anak-anak yang dibesarkan
dalam keluarga yang mementingkan didikan agama akan menjadi anak yang baik
sahsiah dan akhlaknya . Sebagai contoh , jika sesebuah keluarga mempunyai
pegangan agama yang kuat, anak-anak mereka akan mempunyai tingkah laku yang
baik kerana madu satu tong dirembes, rembesnya madu juga. Jelaslah
bahawa pendidikan agama yang secukupnya sangat penting untuk membentuk
sahsiah anak-anak.
Selain itu,
ahli keluarga khususnya ibu bapa berperanan sebagai suri teladan kepada
anak-anak bagi memastikan anak-anak mempunyai sahsiah yang baik . Hal ini
demikian kerana anak-anak yang berusia setahun jagung memang mudah
mencontohi sebarang bentuk perlakuan orang yang lebih dewasa daripadanya.
Dengan erti kata lain, sekiranya ahli keluarga yang lebih tua memiliki sahsiah
yang baik, sudah tentu perbuatan ini dapat dicontohi oleh anak-anak
kerana pepatah Melayu ada mengatakan bahawa ke mana tumpahnya kuah kalau
tidak ke nasi . Sebagai contohnya , jika ahli keluarga yang lebih dewasa
rajin membaca , sudah pasti anak-anak yang terdidik dalam suasana demikian
akan mencontohi perbuatan ahli keluarga yang gemar membaca. Tokoh-tokoh
pujangga pernah menukilkan bahawa kalau asal benih yang baik jatuh
ke laut menjadi pulau , terlontar ke udara menjadi kejora, dicampak
ke bumi menjadi penawar. Pernyataan di atas jelas
menunjukkan betapa besarnya peranan yang dimainkan oleh sesebuah keluarga
dalam pembentukan sahsiah anak-anak . Ibu bapa perlulah menjadi suri teladan
yang boleh dicontohi anak-anak . Ibu bapalah yang akan mencorakkan kehidupan
anak-anak di peringkat awal. Sekiranya corak yang dilakar menarik dan cantik
, maka akan baik dan eloklah pembentukan akhlak anak-anak. Anak –anak yang
sering mencontohi perbuatan ibu bapa yang baik , tidak akan sesekali cuba
melakukan sesuatu yang boleh menconteng arang atau menjatuhkan maruah
keluarga. Tegasnya, ibu bapa memainkan peranan penting dalam pembentukan
sahsiah anak-anak.
Di samping itu, ibu
bapa juga perlulah melatih anak-anak agar saling bekerjasama dan berkasih
sayang bagi melahirkan anak-anak yang bersahsiah mulia . Dalam hal ini , ibu
bapa perlulah memberikan sepenuh kasih sayang kepada diri anak-anak bagai
menatang minyak yang penuh agar anak-anak tahu menghargai hidup untuk
saling berkasih sayang . Ibu bapa perlu meletakkan panggilan manja untuk
anak-anak seperti panggilan Kak Long atau Abang Long bagi anak sulung dan Kak
Ngah atau Abang Ngah bagi anak kedua supaya kemesraan dan kasih sayang sesama
ahli keluarga tidak luput. Budaya terima kasih juga perlu diajarkan
kepada anak-anak supaya wujud rasa penghargaan terhadap orang lain setiap
kali menerima bantuan. Ibu bapa juga hendaklah melatih anak-anak
bekerjasama dalam melakukan sesuatu perkara dan kerja rumah agar anak-anak
membesar dalam suasana yang saling bekerjasama . Perbuatan seperti ini akan
terbawa-bawa apabila anak-anak sudah dewasa dan mempunyai keluarga sendiri.
Jelasnya, ibu bapa yang berperanan untuk mewujudkan kerjasama dan kasih
sayang dalam kalangan ahli keluarga akan dapat melahirkan warga yang
bersatu-padu dan saling menghormati.
Seterusnya, ibu bapa perlulah
mendidik anak-anak cara hidup sederhana dan bertanggungjawab . Ibu bapa harus
menyediakan jadual tugasan di rumah supaya anak-anak lebih bertanggungjawab.
Anak-anak perlu diajar tentang pengurusan diri seperti membasuh baju,
menggosok pakaian dan menyimpan baju dalam almari . Anak-anak juga perlu
diajar supaya bersifat sederhana dan bersyukur dengan apa-apa sahaja yang ada
di rumah mereka . Hal ini amat penting untuk melahirkan anak-anak yang
sentiasa bersyukur dengan apa yang dimiliki . Ibu bapa juga perlu menerapkan
nilai kesederhanaan diri anak-anak di rumah agar anak-anak dapat menjadi
insan yang sentiasa berjimat cermat dan tidak boros dalam berbelanja .
Anak-anak yang sudah diterapkan dengan hidup yang sederhana akan membesar
sebagai seorang yang sederhana sikapnya , tidak sombong dan tidak berlebihan
dalam sesuatu perkara. Anak-anak juga melakukan sesuatu dengan penuh
keikhlasan tanpa mengharapkan apa-apa balasan. Hal ini penting bagi
melahirkan generasi masa depan yang berpandangan jauh. Tegasnya ,
pembentukan sahsiah anak-anak yang baik dapat dilahirkan sekiranya ibu bapa
mendidik anak-anak tentang cara hidup yang sederhana dan bertanggungjawab
.
Akhir sekali, ibu bapa perlulah memantau
serta mengawasi gerak geri anak-anak khususnya anak-anak yang sudah meningkat
remaja. Dalam hal ini , ibu bapa perlu mengetahui aktiviti yang dilakukan
oleh anak-anak mereka serta mengetahui latar belakang rakan sebaya anak-anak.
Pergaulan anak-anak dengan rakan sebaya memberikan pengaruh yang besar
terhadap masa depan anak-anak kerana anak-anak lebih mudah dipengaruhi oleh
rakan sebaya dalam segala tindakan atau kelakuannya kerana mereka mempunyai
prinsip, nilai dan identiti yang hampir sama. Ibu bapa tidak wajar memberi
kebebasan yang sepenuhnya kepada anak-anak . Hal ini demikian kerana
anak-anak yang diberi kebebasan penuh oleh ibu bapa dibimbangi akan terjebak
dengan perbuatan tidak bermoral yang boleh menconteng arang di muka keluarga
. Oleh itu , ibu bapa perlulah mengenal pasti perubahan yang berlaku terhadap
anak-anak pada setiap masa agar ibu bapa boleh bertindak lebih awal, bak kata
pepatah , beringat sebelum kena , berjimat sebelum habis.
Ibu bapa perlulah mengambil berat dengan siapa anak mereka berkawan atau
bersahabat dan mengetahui tujuan anak keluar rumah dan balik lewat ke rumah.
Sekiranya ibu bapa bertindak awal , sudah pasti masa hadapan anak-anak dapat
diselamatkan. Jelasnya , ibu bapa perlulah memantau serta mengawasi
gerak-geri anak-anak agar dapat melahirkan anak yang berperibadi mulia .
Berdasarkan perbincangan di atas,
dapatlah saya simpulkan bahawa ibu bapa memainkan peranan yang penting dalam
pembentukan sahsiah anak-anak . Untuk melahirkan anak-anak yang bersahsiah
baik , ibu bapa perlulah menyedari akan tanggungjawab mereka untuk
mendidik anak-anak menjadi insan yang mulia . Setiap ahli keluarga perlulah
melengkapkan diri mereka dengan pengetahuan dan ilmu keibubapaan . Hal ini
penting kerana pembentukan sahsiah anak-anak harus bermula dengan diri
keluarga itu sendiri . Ibu bapa harus membetulkan diri mereka terlebih dahulu
agar anak-anak dapat mencontohi segala perlakuan dan keperibadian mereka
kerana mereka merupakan “role model” bagi anak-anak. Tegasnya, rumah tangga
merupakan kebun yang subur untuk melahirkan insan yang berjiwa luhur dan
bersahsiah mulia. “Rumahku, Syurgaku”
Contoh JawapanKarangan Soalan No.2
Setiap negara mempunyai sejarah
yang tersendiri. Di Malaysia, sejarah yang ada telah membentuk identiti
negara kita. Negara kita terdiri daripada rakyat yanhg berbilang kaum iaitu
Melayu, Cina, India, Kadazan, Dusun dan sebagainya. Perpaduan kaum yang
terbentuk pada masa dahulu sehingga kini merupakan satu pencapaian negara yang
amat membanggakan. Rakyat yang berbilang kaum ini dapat hidup bersama secara
aman damai kerana mereka mempunyai semangat patriotik yang kukuh dan kental
dalam diri mereka. Walau bagaimanapun, masyarakat pada zaman moden ini, asyik
dengan perkembangan dunia sehingga mengabaikan kepentingan semangat
patriotik dalam diri mereka. Amat jelas dapat dilihat bahawa masyarakat kini
kurang berpengetahuan tentang sejarah pembentukan negara hasil perjuangan
oleh tokoh pejuang bangsa seperti Dato’ Maharajalela, Dato’ Bahaman, Tok
Janggut dan sebagainya. Masyarakat kini kurang bersyukur dengan keamanan dan
kemakmuran yang terdapat di negara kita. Oleh itu, pelbagai usaha perlu
dilakukan oleh pelbagai pihak bagi menyuburkan semangat patriotik dalam jiwa
masyarakat. Persoalannya, apakah peranan ibu bapa dalam menerapkan
semangat patriotik dalam jiwa anak-anak?
Sesungguhnya tidak dapat dinafikan
bahawa ibu bapa memainkan peranan yang utama dalam menerapkan dan menyuburkan
semangat patriotik dalam jiwa anak-anak. Ibu bapa seharusnya sentiasa membawa
anak-anak melawat ke tempat-tempat yang bersejarah. Contohnya, ibu bapa
hendaklah membawa anak-anak ke Bandar Bersejarah, Melaka. Di situ, terdapat
pelbagai barang dan bangunan tinggalan sejarah. Amalan ini dapat menimbulkan dan
melahirkan minat anak-anak untuk mengetahui latar belakang dan asal-usul
pembentukan negara dan seterusnya akan wujud semangat patriotik dalam jiwa
anak-anak. Tempat-tempat bersejarah seperti Lembah Bujang, Seri Menanti, Kota
Belanda di Perak dan sebagainya boleh dijadikan sebagai destinasi lawatan.
Aktiviti lawatan ke tempat yang bersejarah merupakan langkah bagai serampang
dua mata kerana anak-anak bukan sahaja dapat menimba ilmu pengetahuan, tetapi
juga dapat mengekalkan hubungan silaturahim yang erat antara keluarga.
Jelasnya, lawatan ke tempat yang bersejarah boleh dijadikan amalan setiap
kali cuti persekolahan oleh ibu bapa sebagai cara menerapkan semangat
patriotik dalam jiwa anak-anak. Jelaslah, Sesungguhnya tidak dapat dinafikan
bahawa ibu bapa memainkan peranan yang utama dalam menerapkan dan menyuburkan
semangat patriotik dalam jiwa anak-anak.
Selain itu, ibu bapa juga
hendaklah membeli buku-buku yang berkaitan dengan sejarah atau buku-buku
novel bertemakan semangat patriotik dan semangat cinta akan negara kepada
anak-anak. Hal ini demikian kerana melalui proses pembacaan, anak-anak dapat
mengetahui lebih banyak perkara berkaitan dengan sejarah. Buku-buku sejarah
dan novel dapat membantu menerapkan semangat patriotik dalam jiwa anak-anak
kerana buku-buku tersebut mempunyai isi kandungan yang berunsur patriotisme.
Hal ini amat jelas menunjukkan bahawa usaha ibu bapa dalam memilih buku-buku
yang sesuai untuk anak-anak adalah amat penting. Oleh itu, ibu bapa haruslah
memilih buku-buku yang tinggi nilai ilmunya dan bukannya buku-buku komik yang
tidak bermanfaat. Dengan membaca buku-buku berunsurkan patriotisme, pasti
semangat patriotik dapat diterapkan dalam jiwa anak-anak. Amalan membaca
buku-buku tersebut hendaklah dipupuk sejak dari kecil lagi kerana melentur
buluh biarlah dari rebungnya. Apabila anak-anak membesar nanti, mereka akan
sentiasa bersemangat patriotik dan suka membaca kerana kalau asal benih yang
baik jatuh ke laut menjadi pulau, terlontar ke udara menjadi kejora dan
dicampak ke bumi menjadi penawar. Tegasnya, ibu bapa juga hendaklah membeli
buku-buku yang berkaitan dengan sejarah atau buku-buku novel bertemakan
semangat patriotik dan semangat cinta akan negara kepada anak-anak.
Di samping itu, ibu bapa juga
haruslah menjadi ‘role model’ atau suri teladan kepada anak-anak. Ibu bapa
perlu sedar bahawa segala perbuatan, perlakuan, amalan, pertuturan dan
pemikiran mereka akan diikuti oleh anak-anak. Oleh hal yang demikian, ibu
bapa hendaklah sentiasa menunjukkan sikap yang positif kepada anak-anak.
Sebagai contohnya, ibu bapa boleh mengibarkan bendera di rumah atau melakukan
aktiviti yang boleh menunjukkan sokongan terhadap negara. Ibu bapa janganlah
menyertai apa-apa protes terhadap negara kerana perbuatan sedemikian hanya
akan menjadi seperti ketam mengajar anak berjalan betul, tetapi diri sendiri
tidak betul.. Oleh itu, ibu bapa harus sentiasa menunjukkan contoh yang
tebaik kepada anak-anak kerana ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi.
Ibu bapa boleh membawa anak-anak menyertai program larian 1 Malaysia, ceramah
tentang Sejarah Negara, atau lawatan ke Muzium Negara. Ibu bapa haruslah
melakukan usaha dengan sepenuh hati agar anak-anak yang dibesarkan dapat
menjadi insan yang cinta akan negara dan bersemangat patriotik. Tegasnya, ibu
bapa perlu menjadi suri teladan kepada anak-anak bagi melahirkan generasi
muda yang berwawasan.
Seterusnya, ibu bapa perlu
meluangkan masa untuk bercerita mengenai peristiwa-peristiwa atau kisah yang
berkaitan dengan sejarah kepada anak-anak bagi melahirkan generasi muda yang
bersemangat patriotik. Bak kata pepatah, “pemuda harapan bangsa, pemudi tiang
negara”. Sebagai contohnya, sebelum anak-anak masuk tidur, ibu bapa boleh
membacakan cerita mengenai pejuang-pejuang bangsa kepada anak-anak seperti
kisah perjuangan Datuk Bahaman, Datuk Maharajalela, Mat Kilau, Kapten Hasan
dan lain-lain ketika menentang Inggeris. Ibu bapa bolehl juga menceritakan
sendiri pengalaman nenek moyang terdahulu,betapa mereka menderita
dizalimi dan didera semasa zaman penjajahan di negara kita. Anak-anak yang
bijak sudah pastinya dapat membandingkan kehidupan mereka sekarang berbanding
dahulu. Hal ini boleh menerapkan semangat patriotik dalam jiwa
anak-anak. Ibu bapa juga boleh melayari internet untuk mendapatkan
maklumat-maklumat yang diperlukan untuk bercerita kepada anak-anak. Dengan
mempunyai maklumat yang tepat, anak-anak akan mendapat informasi yang betul
dan setelah itu, anak-anak akan sentiasa teringat-ingat tentang kisah
sejarah. Mereka akan belajar sesuatu melalui sejarah lalu timbullah semangat
patriotik dalam jiwa mereka. Oleh itu, ibu bapa perlulah sentiasa mencari
peluang atau kesempatan untuk menceritakan pengalaman diri atau berbincang
dengan anak-anak mengenai topik-topik berunsurkan negara bagi menerapkan
semangat patriotik dalam jiwa anak-anak. Amalan-amalan ini haruslah
dilaksanakan dengan berterusan kerana alah bisa tegal dek biasa. Anak-anak
akan cuba mengingati setiap cerita yang pernah didengarnya
terutama tentang sejarah negara. Oleh sebab itu, ibu bapa perlu melaksanakan
tanggungjawab dengan baik bagi membentuk jiwa anak-anak yang bersemangat
patriotik.
Akhir sekali, ibu bapa juga
haruslah membawa anak-anak menyertai sambutan-sambutan negara seperti Hari
Kebangsaan pada 31 Ogos, Hari Malaysia pada 16 September dan sebagainya. kita
Dengan menyertai sambutan hari kemerdekaan ini, semangat patriotik dapat
disemai dalam diri mereka. Sebagai contohnya, apabila anak-anak dapat
bersama-sama mengibarkan jalur gemilang, mendengar deklamasi sajak serta
mendengar cerita-cerita tentang kesengsaraan para pejuang tanah air
untuk memerdekakan negara. Anak-anak dapat melihat sendiri kemeriahan
sambutan kemerdekaan sekali gus memahami objektif sebab-sebab sambutan
sebegini diadakan. Kisah disebalik kemewahan dan kedamaian negara akan dapat
dirungkai dan seharusnya dapat menghadirkan keinsafan dalam diri mereka
bahawa banyak harta benda dan nyawa yang harus dikorbankan demi melihat
Malaysia gagah seperti sekarang. Dengan menyertai aktiviti sambutan ini juga,
kita akan mendapat peluang untuk melihat persembahan daripada kaum lain dan
berkenal-kenalan antara satu sama lain. Secara tidak langsung, perpaduan
antara kaum akan tercapai dan wujudlah masyarakat yang harmoni yang
bersemangat patriotik. Jelaslah bahawa, jika ibu bapa dapat membawa
anak-anak menyambut hari Kemerdekaan setiap tahun sejak mereka kecil
lagi sudah pasti semangat patriotik dapat dipupuk dengan mudah kerana
melentur buluh biarlah dari rebungnya.
Berdasarkan perbincangan di atas,
dapatlah disimpulkan bahawa ibu bapa memainkan peranan yang penting dalam
menerapkan semangat patriotik dalam jiwa anak-anak. Hadis Riwayat At-Tarmizi
ada menyatakan bahawa ‘ tiada anugerah yang dapat diberikan oleh
seorang ayah kepada anaknya selain tunjuk ajar dan budi pekerti yang mulia’.
Hal ini amat jelas membuktikan betapa besarnya tanggungjawab seorang ibu atau
bapa kepada pembinaan personaliti anak-anak. Oleh itu, ibu bapa haruslah
melaksanakan tanggungjawab dan peranan bagi melahirkan individu yang
bersemangat patriotik, cinta akan negara dan berwawasan.
Contoh JawapanKarangan Soalan No.3
Dalam mendepani era modenisasi
pada abad ke-21 kini, dunia menyaksikan iktisad negara membangun seperti
cendawan tumbuh selepas hujan. Negara yang semakin pesat membangun seperti
tenggelam sama basah, timbul sama hanyut seiringan dengan negara maju lain.
Namin sering meniti dari bibir ke bibir segenap umat manusia tentang fanomena
kejadian tanah runtuh yang semakin membimbangkan. Kemelut ini juga disiarkan
dalam media massa seperti internet, televisyen dan surat khabar. Dari segi
konsepsinya, kejadian tanah runtuh ialah kejadian yang berlaku akibat
daripada gelongsoran tanah di lereng-lereng bukit. Implikasinya, fenomena ini
boleh menyebabkan kerosakan harta benda dan boleh meragut nyawa pengguna
jalan raya mahupun penduduk yang berdekatan. Persoalan yang bermain dalam
kotak fikiran kita ialah mengapakah fenomena ini boleh berlaku dan siapakah
yang patut dipersalahkan? Menurut Jabatan Kerja Raya (JKR), fenomena kejadian
tanah runtuh ini berpunca daripada kegiatan pembalakan hutan secara
berleluasa oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab dan akhirnya
menyebabkan hakisan tanah. Oleh itu, terdapat beberapa langkah yang mesti
dilaksanakan oleh pihak-pihak yang berkenaan bagi mengatasi fenomena ini
sebelum nasi menjadi bubur.
Cara-cara untuk mengelakkan
kejadian tanah runtuh adalah mengawal pembangunan perumahan di lereng-lereng
bukit. Dalam hal ini, pembinaan taman perumahan di lereng bukit mesti
mendapat kelulusan daripada Pihak Berkuasa Tempatan (PBT). Pihak Berkuasa
Tempatan (PBT) juga perlu mengetatkan undang-undang kelulusan projek di bukit
dan juga tidak meluluskan projek yang kecerunannya melebihi 35 darjah yang
ditetapkan oleh kerajaan. Seperti kata dalam peribahasa sediakan payung sebelum
hujan. Kejadian seperti berlaku di Highland Towers 1993 melibatkan 16 mangsa
terkorban, tanah runtuh yang berlaku di Ulu Yam Selangor pada 2008, dua
mangsa terkorban , Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah
Al-Taqwa di Batu 14, Hulu Langat, pada 2011, 25 mangsa
tertimbus, dan banyak lagi peristiwa kejadian tanah runtuh adalah pengajaran
untuk semua pihak terutama pihak pemaju untuk membina projek yang berisiko
tinggi tanah runtuh. Tegasnya, pembangunan di lereng bukit terutama untuk
tujuan perumahan perlu dikawal agar kejadian tanah runtuh dapat dielakkan.
Langkah
yang tidak boleh dikesampingkan untuk mengelak kejadian tanah runtuh
ialah membina sistem perparitan yang terancang. Dalam konteks ini, tindakan
berkenaan dapat mengurangkan kejadian tanah runtuh di kawasan lereng
bukit-bukau di negara kita. Sementelahan pula, tanah di bukit tidak mudah
tergelongsor ke jalan raya dan dapat mengelakkan kes kemalangan. Terdapat
statistik menjelaskan bahawa kejadian tanah runtuh disebabkan oleh pihak
tidak bertanggungjawab dengan aktiviti pembalakan haram antara penyebab
berlakunya tanah runtuh. Implikasinya, langkah yang efektif dan pragmatik
dapat ditangani dengan baik. Misalnya, pihak kerajaan perlu membina parit
atau longkang yang sesuai dan sempurna di kawasan perumahan masyarakat.
Justifikasinya, dapat mengurangkan kejadian kegelongsoran tanah di tempat
kediaman masyarakat. Jadi jelaslah bahawa melalui langkah membina sistem
perparitan yang terancang dapat mengelakkan kejadian tanah runtuh di negara
kita sebelum nasi menjadi bubur.
Jika ditelusuri secara mendalam, antara
langkah yang pragmatik yang perlu dilakukan oleh kerajaan bagi mengelakkan
kejadian tanah runtuh ialah kerajaan harus menguatkuasakan undang-undang bagi
mengelakkan kejadian ini daripada terus berlaku. Oleh sebab itu, kerajaan
haruslah mengenakan hukuman yang maksimum kepada pemaju perumahan yang tidak
mengikut garis panduan yang ditetapkan. Bukan sahaja kerajaan malahan
masyarakat juga harus memainkan peranan dalam mengelakkan kejadian tanah
runtuh ini. Hal ini demikian kerana tangan-tangan manusia inilah yang telah
menyebabkan berlakunya kejadiaan tanah runtuh ini. Kejadian ini juga perlu
dipantau dari semasa ke semasa oleh pihak yang berwajib agar masalah ini
dapat ditangani dengan segera. Agensi-agensi kerajaan harus mengadakan kempen
“Cintai Alam Sekitar” agar dapat mengelakkan kejadian tidak diingini
dar terus berlaku kerana sudah terhantuk baru tergadah amat merugikan negara
dan masyarakat. Anak-anak harus dididik dari kecil agar apabila dewasa kelak,
mereka akan menyanyangi alam sekitar dan alam sekitar akan terjaga. Ibu bapa
haruslah melentur buluh biarlah dari rebungnya sebelum nasi sudah menjadi
bubur. Tegasnya, pihak kerajaan harus menguatkuasakan undang-undang bagi
mengelakkan kejadian ini daripada terus berlaku.
Tambah satu isi lagi ( Peranan media
masa)
Sebagai
konklusinya kita sebagai anggota masyarakat Malaysia hendaklah menjaga alam
sekitar supaya kurang bencana alam seperti tanah runtuh. Seyogia, marhaen
Malaysia hendaklah mengurangkan sebarang perbuatan yang boleh menyebabkan
tanah runtuh berlaku. Mencegah lebih baik daripada merawat. Peribahasa
berkenaan amat sesuai digunakan untuk memastikan masalah ini berlaku.
Elbert Hubbard pernah berkata, “kebijaksanaan ialah keupayaan untuk bertindak
pada masa yang benar-benar tepat. Jika kita tersalah langkah, kita ibarat
menconteng arang kemuka sendiri.” Oleh sebab itu, sebagai warganegara
prihatin, janganlah kita hanya melepaskan batuk di tangga dalam mengurangkan
masalah tanah runtuh kerana apabila nasi sudah menjadi bubur, kita hanya akan
menyesal buat selama-lamanya.
Perkembangan Cerita:-
Perenggan Kedua:-
Perenggan Ketiga:- (
Konflik)
Perenggan Keempat:- ( Konflik)
Perenggan Kelima:- ( Konflik)
Perenggan Keenam:- (Konflik)
Perenggan Ketujuh:- ( Konflik)
Perenggan Kelapan:- ( Konflik)
Perenggan Kesembilan:- ( Klimaks)
Perenggan Kesepuluh:- ( Peleraian)
** Peringatan: Karangan berfokus cerpen atau cerita perlu
merujuk kepada kaedah penulisan komsas iaitu merujuk kepada pengenalan,
perkembangan, konflik, klimaks, dan peleraian. Oleh sebab itu, seorang
pelajar perlu memastikan setiap fasa penulisan karangan tersebut merujuk
kepada perkembangan cerita berdasarkan teknik komsas. Selain itu, mengenai
kepanjangan dan jumlah perenggan bergantung kepada konflik dan setiap
perkembangan karangan yang dicipta oleh pelajar. Kesimpulannya, seorang
pelajar yang kreatif dan bijak, sudah pasti mereka akan merujuk kepada
perkembangan cerita mereka dan jika ceritanya lengkap dan berpuas hati, sudah
pasti karangannya terbaik.
|
No comments:
Post a Comment