TINGKATAN 4
TAMADUN HWANG HO
TAMADUN HWANG HO
(a) Nyatakan nama pusat kerajaan Dinasti Shang
• Anyang[1 markah]
(b) Berikan dua ciri istimewa yang terdapat di bandar tersebut.
• Terletak di kawasan tanah tinggi di Sungai Huan
• Terdapat istana, kuil dan pusat pentadbiran
• Golongan pembesar dan agama tinggal di kawasan bandar
• Dilengkapi dengan tembok untuk menghalang penceroboh
• Dikelilingi oleh perkampungan yang didiami oleh masyarakat tani                 [2 markah]
(c) Mengapakah berlakunya peralihan kuasa daripada Dinasti Shang
kepada Dinasti Chou ?
• Kezaliman pemerintah Raja Shang
• Kebangkitan golongan hamba
• Kepercayaan kepada mandat daripada Tuhan                                                   [1 markah]
(d) Apakah langkah yang dilaksanakan oleh Raja-raja Dinasti Chou
untuk mendapat sokongan daripada pembesar mereka ?
• Melalui ikrar taat setia kepada pemerintah
• Memberi hadiah seperti kereta kuda, senjata gangsa, hamba dan
binatang
• Diminta melindungi Raja
• Memberikan bantuan tentera pada masa perang
• Diberi hak sebagai ketua agama untuk menjalankan upacara pengorbanan [3 markah]
(e) Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah peranan golongan
bangsawan dalam Tamadun Hwang Ho?
• Mentadbir wilayah di luar pusat pentadbiran Raja
• Diberi hak oleh Raja untuk mewujudkan sistem pentadbirannya
sendiri
• Bertanggungjawab memungut cukai
• Menguruskan pertahanan
• Mentadbir undang-undang di wilayah masing-masing                                      [3 markah]
4. Tamadun Hwang Ho adalah tamadun terawal di China yang
memberikan sumbangan yang penting kepada peradaban dunia.
(a) Senaraikan dua golongan dalam struktur sosial masyarakat
tamadun Hwang Ho.
• Golongan raja
• Golongan Pembesar
• Golongan artisan
• Golongan Tentera
• Golongan Petani
• Golongan Hamba                                                                                                    ( 2 markah )
(b) Nyatakan dua contoh kepercayaan yang diamalkan oleh golongan
masyarakat dalam tamadun Hwang Ho.
• Animisme
• Politeisme
• Penyembahan roh nenek moyang
• Menyembah tuhan syurga/Shang-ti/tuhan bumi/Tu
• Menyembah sungai/bukit/gunung
• Menilik nasib menggunakan tulang oracle                                                                      ( 2 markah )
(c) Apakah peranan kalendar dalam masyarakat Hwang Ho.
• Raja menggunakan kalendar untuk menentukan musim menanam 
• dan musim menuai
• Menjalankan aktiviti harian/upacara perkahwinan/
pemburuan/pengkebumian
( 2 markah )
(d) Senaraikan dua ciri negara kota anyang dalam tamadun Hwang-Ho.
• Terletak di tanah tinggi di Sungai Huan
• Terdapat istana/kuil/pusat pentadbiran
• Golongan raja/pembesar/agama tinggal di kawasan bandar
• Dilengkapi tembok bagi menghalang penceroohan musuh
• Dikelilingi perkampungan yang dihuni masyarakat petani
( 2 markah )
(e) Pada pendapat anda, apakah sumbangan penting Tamadun Hwang Ho
dalam bidang pertanian kepada peradaban manusia.
• Pembinaan sistem pengairan/terusan
• Kemajuan dalam teknologi pembajakan
• Penciptaan cangkul/sabit
• Penggunaan batas
• Mencipta alat pertanian berasaskan besi
                                                                                                                                                ( 2 markah )
TAMADUN INDIA - PENDIDIKAN ***
Terangkan kegiatan Ekonomi yang
dijalankan dalam tamadun India
F1      Kegiatan
perdagangan berkembang pesat
H2a    Melibatkan
perdagangan dalaman /antara wilayah kerajaan India
H2b    Perdagangan luar
H2c     Pusat
perdagangan di Anga/Kalinga/Karusa
H2d    Menghasilkan
emas/gading gajah/senjata/berlian/mutiara
H2e    Menjalin hubugan
dagangan dengan Macedonia/Sri Lanka/Asia Tengah/Asia Tenggara
H2f     Pelabuhan antarabangsa
di Tamralipti/Ghantashala/Kadura di Timur
H2g    Pelabuhan
Broach/Chaul/Kalyan/Cambay di bahagian Barat
F2     
Kewujudan persatuan perdagangan/sresthin
H2a    Persatuan tukang
kau
H2b    Tukang
logam/tukang kulit
H2c     Matlamat
persatuan mengawal harga
H2d    Kualiti barangan
/ gaji pekerja
F3     
Penggubalan undang-undang persatuan
H3a    Undang-undang
diawasi oleh raja
F3     
Pengenalan mata wang sebagai medium jual beli
H3a    Zaman Gupta-Mata
awng emas digunakan
H3b    Pelaksanaan
dasar kewangan dan ekonomi yang sistematik
F4     
Perkembangan perusahaan tekstil/kain kapas
/sutera     
H4a    Sutera berpusat
di Bengal dan Benares
H4b    Perusahaan
barangan emas/mutiara/batu permata
F5      Cukai
dikenakan terhadap pelbagai jenis hasil perdagangan
H5a    Hasil pertanian
dan buah-buahan
H5b    Cukai untuk
menyara tentera/pentadbir/raja
Terangkan perkembagaan Pendidikan
dalam Tamadun India
F1     
Bermula pada zaman vedik
F2     
Mementingkan keagamaan/agama Hindu sebagai teras
F3     
Didominasi oleh kaum lelaki
F4     
Wanita tidak berpeluang untuk belajar
F5     
Pembelajaran kitab-kitab veda
F6     
Bahasa sanskrit sebagai medium pengajaran dan pembelajaran
F7     
Menggunakan kaedah hafalan untuk mendalami kitab-kitab veda
F8     
Pendidikan berteraskan agama Hindu dan Buddha sebagai persediaan selepas mati
F9     
Tumpuan pendidikan ialah agama
F10    
Mempelajari segala hukum agama untuk kesempurnaan hidup
F11     Pengajaran
nilai-nilai murni
F12     Pendidikan
tinggi di kolej Brahman
F13     Pendidikan
turut diberikan di istana
F14     Universiti
agama Budhha (Nalanda) turut diwujudkan
F15     Untuk
menjadi Brahmin seseorang harus menghafal pelbagai buku agama (Veda)
F16     Turut
mempelajari karya saintifik /falsafah
F17    
Meningkatkan ilmu sains
F18     Pada zaman
seterusnya pendidikan bertujuan mengatasi buta huruf
F19    Mendapat jawatan
dalam kerajaan
         PERLUASAN KUASA
• Setelah menubuhkan kerajaan yang stabil dan kuat, seseorang pemerintah itu akan berusaha untuk meluaskan kawasan pemerintahannya.
• Perluasan kawasan pemerintah dilakukan melalui penaklukan dan pembukaan kawasan baru.
TAMADUN YUNANI
v Permulaan agenda penaklukan oleh pemerintah Yunani telah bermula sejak tahun 800 s.m.
v Dimulakan oleh Philip II dari Macedonia yang telah menyatukan semua bahagian Yunani untuk menjadi sebuah negara.
v Kemudian usaha penaklukan ini diteruskan oleh anaknya iaitu Alexander the Great. Beliau merupakan seorang jeneral yang terkenal dalam sejarah dunia dan menaiki takhta pada tahun 336 s.m.
v Semasa zaman pemerintahannya, beliau telah berjaya menguasai Parsi, Mesir, Turkistan dan Samarkand. Akhirnya seluruh kawasan Laut Mediterranean berada di bawah kekuasaannya.
v Semasa era pemerintahannya memperlihatkan penyebaran Kebudayaan Hellinstik ke seluruh timur. Kebudayaan Hellinstik ini ialah campuran kebudayaan Yunani, Parsi, dan kebudayaan timur yang lain. Syracuse, Iskandar dan Antioch merupakan antara tempat yang menerima kebudayaan ini.
v Kegemilangan empayar Yunani ini tamat apabila kematian Alexander the Great dan bermulanya kemunculan Rom.
TAMADUN ROM
v Perluasan kuasa di Rom bermula pada tahun 27 S.M. iaitu pada period pemerintahan Agustus Caesar.
v Agustus Caesar adalah pengasas empayar Rom dan anak saudara kepada Julius Caesar. Semasa pemerintahannya, beliau telah menjalankan pemerintahan diktator.
v Keadaan ini berlaku setelah beliau berjaya mengalahkan tentera pimpinan Anthony, bekas jeneral Augustus Caesar yang telah bergabung dengan tentera Mesir di bawah pimpinan Cleoparta dalam peperangan Actium ( 31 S.M ).
v Pada era pemerintahannya, beliau telah menubuhkan sistem empayar yang berbeza daripada sistem republik sebelumnya, iaitu mewajibkan sistem pemerintahan warisan.
v Beliau telah berjaya membentuk empayar hinggga ke Britian, Sepanyol, kawasan Sungai Rhine, Danube, Laut Hitam, Pergunungan Altas, Afrika Utara, Macedonia, sebahagian Turki dan Palestin.
TAMADUN INDIA 
v Tokoh perluasan kuasa dalam tamadun India dimulakan oleh pemerintahan Dinasti Maurya iaitu Chandragupta Maurya ( 321-292 S.M. ).
v Kejayaan Chandragupta yang dapat membentuk empayar adalah disebabkan mempunyai pasukan tentera yang besar, 600 ekor gajah, 1000 orang tentera berkuda dan 10, 000 orang infantri.
v Beliau telah berjaya menguasai seluruh India Utara. Setelah mengukuhkan kedudukannya, beliau berjaya menakluk Punjab dan menewaskan Seleceus.
v Kemudian agenda perluasan kuasa di India diteruskan oleh anaknya iaitu Bindusara. Bindusara telah meluaskan empayar Maurya ke Mysore di bahagian selatan India.
v Selepas Bindusara, Asoka telah menguasai seluruh India menjadi kawasan takluk empayar Maurya. Keadaan tersebut adalah kesan daripada kemenangan Asoka ke atas kawasan Kalinga.
v Selepas kemenangan ke atas Perang Kalinga, Asoka tidak mengamalkan corak pemerintahan seperti tokoh-tokoh sebelumnya, tetapi menekankan dasar yang lebih lembut dan terbuka untuk meluaskan pengaruh dan kedudukan Maurya.
v Hal ini berlaku kerana lebih memberi tumpuan kepada penyebaran agama Buddha.
TAMADUN CHINA
v Perluasan kuasa juga telah membawa kepada kelahiran empayar pada zaman Dinasti Chin, iaitu pada era pemerintahan Shih Huang Ti yang berjaya menyatukan seluruh kerajaan kecil di China
v Shih Huang Ti telah melaksanakan ;
a) Corak pemerintahan secara autokratik iaitu tegas dan mutlak
b) Menghapuskan golongan bangsawan
c) Melantik gabenor dan panglima tentera untuk mentadbir
d) Mencantumkan Tembok Besar China untuk tujuan pertahanan empayar China daripada serangan orang gasar
v Kemerosotan Dinasti Chin telah digantikan dengan kemunculan Dinasti Han. Pada zaman Dinasti Han kewibawaan Maharaja Han Wu Ti yang digelar Maharaja Tentera telah berjaya memperluaskan kawasan jajahannya melalui pasukan yang besar dan kuat.
v Antara kawasan ynag berjaya ditakluknya, meliputi Sinkiang, Lembah Tarim, dan Tutor di utara, Yang Tze, Kwangsi dan Kwang Tung di selatan.
v Beliau juga telah berjaya menyebarkan pengaruh China hingga sampai ke Jepun dan Turkistan serta dapat mewujudkan keamanan dan kemakmuran Negeri China.
v Tokoh perluasan kuasa dalam tamadun India dimulakan oleh pemerintahan Dinasti Maurya iaitu Chandragupta Maurya ( 321-292 S.M. ).
v Kejayaan Chandragupta yang dapat membentuk empayar adalah disebabkan mempunyai pasukan tentera yang besar, 600 ekor gajah, 1000 orang tentera berkuda dan 10, 000 orang infantri.
v Beliau telah berjaya menguasai seluruh India Utara. Setelah mengukuhkan kedudukannya, beliau berjaya menakluk Punjab dan menewaskan Seleceus.
v Kemudian agenda perluasan kuasa di India diteruskan oleh anaknya iaitu Bindusara. Bindusara telah meluaskan empayar Maurya ke Mysore di bahagian selatan India.
v Selepas Bindusara, Asoka telah menguasai seluruh India menjadi kawasan takluk empayar Maurya. Keadaan tersebut adalah kesan daripada kemenangan Asoka ke atas kawasan Kalinga.
v Selepas kemenangan ke atas Perang Kalinga, Asoka tidak mengamalkan corak pemerintahan seperti tokoh-tokoh sebelumnya, tetapi menekankan dasar yang lebih lembut dan terbuka untuk meluaskan pengaruh dan kedudukan Maurya.
v Hal ini berlaku kerana lebih memberi tumpuan kepada penyebaran agama Buddha.
TAMADUN CHINA
v Perluasan kuasa juga telah membawa kepada kelahiran empayar pada zaman Dinasti Chin, iaitu pada era pemerintahan Shih Huang Ti yang berjaya menyatukan seluruh kerajaan kecil di China
v Shih Huang Ti telah melaksanakan ;
a) Corak pemerintahan secara autokratik iaitu tegas dan mutlak
b) Menghapuskan golongan bangsawan
c) Melantik gabenor dan panglima tentera untuk mentadbir
d) Mencantumkan Tembok Besar China untuk tujuan pertahanan empayar China daripada serangan orang gasar
v Kemerosotan Dinasti Chin telah digantikan dengan kemunculan Dinasti Han. Pada zaman Dinasti Han kewibawaan Maharaja Han Wu Ti yang digelar Maharaja Tentera telah berjaya memperluaskan kawasan jajahannya melalui pasukan yang besar dan kuat.
v Antara kawasan ynag berjaya ditakluknya, meliputi Sinkiang, Lembah Tarim, dan Tutor di utara, Yang Tze, Kwangsi dan Kwang Tung di selatan.
v Beliau juga telah berjaya menyebarkan pengaruh China hingga sampai ke Jepun dan Turkistan serta dapat mewujudkan keamanan dan kemakmuran Negeri China.
PERLUASAN KUASA - Tokoh
a)    Huraikan
peranan dan sumbangan tokoh-tokoh berikut dalam usaha perluasan kuasa kerajaan
masing-masing.                                                             
[14 markah]
i)       Alexander
the Great
ii)      Augustus
Caesar
iii)     Chandragupta
Maurya
iv)     Shih
Huang Ti
i)       Alexander
The Great
F1     Alexander
The Great telah berjaya menyatukan Macedonia dan Yunani
F2     berjaya
meluaskan lagi kawasan takluk Yunani
F3     menguasai
Parsi, Mesir,Turkistan,Samarkand
F4     seluruh
wilayah Mediterranean berada di bawah kekuasaannya
F5     menyebarkan
kebudayaan Hallenistik
F6     budaya
Hallenistik ialah campuran budaya Yunani, Parsi dan Timur yang lain
F7     budaya
hallenistik tersebar di kota Syracause di Itali, Iskandariyah, Antioch
ii)      Augustus
Caesar
F1     berjaya
mewujudkan sistem empayar yang berbeza daripada sistem republik sebelumnya
F2     beliau
mewajibkan sistem pemerintahan warisan
F3     beliau
ialah pengasas empayar Rom
F4     memerintah
seperti diktator
F5     berjaya
mengalahkan tentera pimpinan Anthony, bekas jeneral Augustus Caesar
iii)     Chandragupta
Maurya
F1     berjaya
menguasai seluruh India Utara
F2     menakluk
Punjab
F3     menewaskan
Seleceus yang memerintah empayar Seleucid di Syria dan kawasan sempadan India
Barat
iv)     Shih
Huang Ti
F1     Shih
Huang Ti telah menyatukan seluruh kerajaan kecil di China
F2     beliau
memerintah secara autokratik, iaitu tegas dan mutlak
F3     menghapuskan
kuasa golongan bangsawan
F4     melantik
gabenor dan panglima tentera untuk mentadbir
F5     mengarahkan
pembinaan Tembok Besar China bagi menghalang serangan orang Gasar
b)    Huraikan
perubahan dasar pemerintahan di India di bawah pemerintahan Asoka dan di China
semasa pemerintahan Maharaja Han Wu
Ti.                                                                      [6
markah]     
i)       Asoka
F1     tidak
menekankan ketenteraan sebagai asas perluasan kuasa
F2     menekankan
dasar yang lebih lembut/terbuka
F3     memberi
penekanan kepada perluasan agama Buddha
F4     menguasai
seluruh India di bawah takluk Maurya
F5     apabila
Asoka berjaya memenangi Perang Kalinga     
ii)      Han
Wu Ti
F1     berjaya
meluaskan kuasanya melalui angkatan tentera yang besar dan kuat
F2     meluaskan
pengaruh China hingga ke Jepun, Turkistan
F3     berjaya
mewujudkan keamanan dan kemakmuran China
HIJRAH
Maksud Hijrah
Perpindahan dari Makkah ke Madinah
Perubahan dari keadaan buruk kepada baik
Semangat ini berubah dari buruk kepada baik
Sebab dan Tujuan Hijrah
Perintah Allah
Jemputan orang Madinah
Strategi meneruskan dakwah
Elak penyeksaan orang Quraisy
Mendamaikan masyarakat Madinah
Mengamalkan cara hidup Islam
Bukti Orang Islam Yang Berhijrah ke Madinah Bukan Pelarian
Dijemput oleh orang Madinah
Disambut meriah
Diberi layanan istimewa
Dijamin keselamatan
Nabi dilantik menjadi pemimpin
Persetujuan dibuat melalui perjanjian
Peristiwa Hijrah
Nabi dikepung & tukar tempat tidur
Pergi berjumpa Abu Bakar as-Siddiq
Menyatakan perintah Allah
Berangkat ke Madinah
Bersembunyi di gua Thur
Meneruskan perjalanan dipandu Abdullah bin Arqat
Apakah iktibar yang boleh dipelajari
pelajar daripada peristiwa hijrah untuk mencapai kecemerlangan diri dalam
kehidupan seharian.
F1  Perubahan sikap dan
tingkah laku negatif kepada yang positif
F2   Perubahan dari tidak
berdisplin kepada berdisplin
F3   Perubahan dari
sifat malas kepada rajin berusaha
F4   Sikap suka
melanggar undang-undang kepada akur kepada undang-undang
F5   Sikap mementingkan
diri sendiri berubah kepada sikap bantu-membantu
F6   Sikap suka
bertangguh kerja berubah kepada menghargai masa.
F7   Tidak menghormati orang tua kepada menghormati
orang tua        
 PEPERANGAN DALAM ISLAM     
Dua peperangan yang berlaku di Madinah antara tahun 622-630 Masihi
Dua peperangan yang berlaku di Madinah antara tahun 622-630 Masihi
           
 F1           Perang
Badar
           
 F2           Perang
Uhud
           
 F3           Perang
Khandak
           
 F4           Perang
Tabuk
         Dua
garis panduan yang mesti dipatuhi oleh tentera Islam dalam peperangan
             
F1           Tidak dibenarkan
membunuh orang yang lemah seperti orang tua, kanak- 
                 
            kanak,
                 
            wanita, orang sakit, dan orang
yang menyerah diri.
             
F2           Tidak dibenarkan
membunuh binatang
ternakan             
             
F3           Dilarang
memusnahkan
tanam-tanaman              
              F4          
Dilarang merobohkan tempat ibadat      
      Dua sebab
Islam membenarkan umatnya berperang
             
 F1           Apabila
diserang oleh musuh
             
 F2           Untuk
mencari keamanan
             
 F3           Untuk
memelihara tempat ibadat
             
 F4           Menjaga
maruah negara
             
 F5           memelihara
daripada kemusnahan harta benda
             
 F6           melindungi
orang yang tidak berdosa
     Dua bukti
bahawa Islam berkembang bukan dengan cara peperangan
             
 F1           Nabi
Muhammad saw mengampunkan tawanan perang badar
             
 F2           Tawanan
wanita dan kanak-kanak dibebaskan
 
                     
            F3    
     Tawanan lelaki diberi syarat untuk membebaskan diri mereka
iaitu mengajar        
            
                             sepuluh
 kanak-kanak membaca dan menulis sehingga pandai.
Cara untuk mengelakkan peperangan daripada berlaku ialah
               
F1           Mengamalkan
akhlak yang mulia
               
F2           Saling bertolak
ansur
               
F3           Kepimpinan
melalui teladan
               
F4           Menghormati hak
asasi
 
                          
F5            mengelakkan isu-isu sensitif dipersoalkan
seperti agama, bahasa, institusi   
                                 pemerintahan.
PEMBUKAAN KOTA MEKAH
Jelaskan sebab-sebab
yang membawa kepada pembukaan semula kota Makkah. [4m]
F1 kota Makkah adalah
tempat kelahiran Nabi Muhammad s.a.w.
F2 merupakan tempat
lahirnya agama Islam/wahyu/al-Quran
F3 tempat letaknya
Kaabah
F4 pusat ibadat orang
Islam/umrah /haji
F5 tempat asal orang
Muhajirin/orang Islam Makkah
F6 orang Quraisy
melanggar Perjanjian Hudaibiyah
H5a syarat gencatan
senjata selama 10 tahun telah dicabuli oleh Quraisy
H5b orang Quraisy tidak
menghormati hak kebebasan yang telah dipersetujui
H5c orang Quraisy telah
membunuh beberapa orang Bani Khuzaah yang berpihak kepada Islam
F6 pembukaan kota Makkah
merupakan strategi jangka panjang menyebarkan agama Islam
H6a kedudukan kerajaan
Islam Madinah akan menjadi lebih mantap
Huraikan kesan-kesan
peristiwa pembukaan semula kota Makkah. [5m]
F1 Nabi Muhammad s.a.w.
bertawaf sebanyak 7 kali mengelilingi Kaabah
F2 baginda dapat
berpidato/khutbah kepada umat Islam
H2a dengan membaca ayat
al-Quran
F3 Kaabah terpelihara
daripada unsur-unsur jahiliah
F4 agama menyembah
berhala dihapuskan selama-lamanya
F5 umat Islam mula
mendalami ilmu pengetahuan Islam
F6 kota Makkah dijadikan
kota suci umat Islam
F7 Kaabah menjadi
tumpuan seluruh umat Islam
H7a untuk beribadat
F8 membuktikan kekuatan
kerajaan umat Islam Madinah di bawah pimpinan Nabi Muhammad s.a.w.
H8a secara aman/tanpa
paksaan/sukarela
F9 membuka jalan kepada
penyebaran Islam ke seluruh Tanah Arab
F10 membolehkan sebuah
lagi pusat pemerintahan Islam yang kuat diwujudkan
H10a Madinah dikekalkan
sebagai pusat pentadbiran Islam
H10b Makkah dijadikan
wilayah Islam
F11 Islam dapat
dipraktikkan dalam kehidupan harian secara menyeluruh
H11a menjadi titik tolak
pemerintahan Islam seterusnya
Jelaskan kesan kedatangan Islam terhadap sistem ekonomi di Tanah Melayu
F1     
Perdagangan
H1a    Pedagang Islam
menguasai perdagangan di Lautan Hindi dan Laut Cina Selatan
H1b    Pedagang Melayu
mulai terbabit secara aktif
H1c     Saranan
Islam bahawa perniagaan merupakan sumber rezeki yang besar
H1d    Melaka menjadi
pusat perdagangan terpenting
H1e    Pengenalan
sistem timbang dan sukat di Melaka
H1f     Penggubalan
Undang-Undang Laut Melaka berteraskan Islam
H1g   
Kelantan,Kelantan dan Terengganu menjadi pusat perdagangan penting abad ke 17
dan ke-18
F2       Mata
Wang
H2a    Perantaraan nilai
perdagangan
H2b    Alternatif
kepada sistem barter
H2c     Mata wang
timah di Melaka tertera nama sultan memerintah dan tarikh Islam
H2d    Johor- Wang
Katun diperbuat daripada timah mempunyai tulisan Jawi atau Arab
H2e    Wang Timah
Kedah-Wang Ayam Jantan/Wang emas turut digunakan secara meluas
H2f     Wang Emas
Johor- diperkenal pada zaman Sulatan Alauddin Riayat Syah
H2g      Wang
Emas Johor dikenali Kupang
H2g    Kelantan-Wang
emas kijang tertera Khalifatul mukminin
 Faktor Melaka Muncul Menjadi Pusat Perdagangan
Kedudukan strategik
Pelabuhan yang baik
Kemudahan di pelabuhan yang cukup
Bekalan barang dagangan yang banyak
Mempunyai hubungan perdagangan dengan luar
Keselamatan di perairan
Pentadbiran yang cekap
Penggunaan mata wang
Sistem cukai yang baik
Sebab Orang Melayu Menceburi Bidang Perdagangan
Memiliki pelabuhan
Mahir membina kapal
Mahir dalam ilmu pelayaran
Bahasa Melayu menjadi lingua franca
Bekalan barang dagangan yang banyak
Galakan pemerintah
Mata Wang Yang Digunakan Dalam Perdagangan di Melaka
Wang emas Johor
Wang emas Kelantan
Wang timah Kedah
Wang timah Melaka
Wang timah Johor
Ciri Islam Pada Mata Wang Negeri Melayu
Terdapat nama Sultan
Terdapat gelaran Islam Sultan
Ditulis menggunakan tulisan Jawi
Tarikh Islam mata wang dikeluarkan
Peraturan Cukai Tetap di Melaka
Dikenakan ke atas barang yang diimport
Cukai barang dari India, Arab, Siam, Pegu ialah 6%
Cukai barang dari China dan Jepun ialah 5%
Beras dan makanan dikecualikan cukai
Cukai dibayar dahulu sebelum berniaga
Peraturan Cukai Diraja di Melaka
Dikenakan ke atas orang asing di Melaka
Orang asing dari Kepulauan Melayu dikenakan 3%
Orang asing dari tempat lain dikenakan 6%
Kepentingan Cukai Kepada Negara
Menjadi sumber pendapatan negara
Menggalakkan perdagangan
Sumber untuk merancang pembangunan negara
Sumber meningkatkan produktiviti 
Langkah Meningkatkan Kesedaran Untuk Membayar Cukai
Kempen tentang kepentingan cukai kepada negara
Memberikan diskaun kepada pembayar cukai
Bayaran cukai melalui potongan gaji
Memantau premis perniagaan yang tidak bayar cukai
Menguatkuasakan undang-undang
AKTA TANAH SIMPANAN MELAYU ***
AKTA TANAH SIMPANAN MELAYU ***
a) Tanaman baharu yang diperkenalkan British
                 
   F1          
Kopi
                 
   F2          
Tembakau
                 
   F3          
Getah
b)      Sebab-sebab
British memperkenalkan Akta Tanah Simpanan Melayu
                 
   F1          
Mengekalkan orang Melayu sebagai petani
                 
   F2          
Menjamin kelangsungan masa depan ekonomi, sosial dan politik orang 
                 
                  Melayu
                 
   F3          
Mengelak tanah orang Melayu daripada dijual kepada orang bukan 
                 
                   Melayu
                 
   F4          
Mengelak tanah orang Melayu dipajak gadai
                 
   F5          
Menghalang orang Melayu menanam tanaman komersial
                 
   F6          
Mengelak tanah orang Melayu berpindah milik kepada orang asing
                 
                     
                     
                     
                     
      [mana-mana 2x1m=2m]
c)       Undang-undang
Tanah yang diperkenalkan di Sarawak dan Sabah
                 
   F1          
Land Order 1931
                 
   F2          
Land Settlement Order 1933
                 
   F3          
Land Order 1948
                 
   F4          
Proklamasi III Perlindungan Hak Pribumi
                 
                     
                     
                     
                     
 [mana-mana 2x1m=2m]
d)      Cara
British mengurangkan pernyertaan pekebun kecil dalam sektor perladangan getah
                 
F1           Memperkenalkan
Enakmen Tanah Padi 1917
                 
F2           Melarang
penanaman getah di atas tanah sawah
                 
F3           Menaikkan
premium permohonan tanah baharu
                 
F4           Melarang
pembukaan tanah baharu bagi tanaman getah
                 
F5           Memberi kuota
yang rendah kepada pekebun kecil
                 
                     
                     
                     
                     
   [mana-mana 2x1m=2m]
e)      Dua
cara untuk memajukan sektor pertanian negara
                 
   F1          
Menggunakan teknologi moden dalam pertanian
                 
   F2          
Menubuhkan pusat penyelidikan dan pembangunan pertanian
                 
   F3          
Mengkomersialkan pertanian atau pertanian satu perniagaan
                 
   F4          
Mengadakan projek usaha sama dangan negara maju
                 
   F5          
Memberi intensif kepada para usahawan
                 
   F6          
Menyediakan kemudahan prasarana
Jelaskan ciri-ciri pemilikan dan
penggunaan tanah di Tanah Melayu sebelum kedatangan British. 
F1       
Kadar cukai ditentukan oleh pembesar
H1a     Aktiviti
ekonomi yang hendak diusahakan mendapat mesti kebenaran pembesar
H1b     Tidak
mempunyai rekod/catatan mengenai pemilikan tanah
H1c     Tidak ada
undang-undang/peraturan mengenai pemilikan tanah
H1d     Berdasarkan
undang-undang adat
F2       
Tanah menjadi milik seseorang yang meneroka
H2a     Tanah
menjadi milik orang yang mengerjakan tanah tersebut
H2b     Tanah boleh
diwarisi oleh generasi seterusnya
F3       
Tanah merupakan sumber ekonomi/pertanian
H3a     Menjadi
tunggak kuasa politik
H3b     
Mencerminkan kedudukan sosial pembesar Melayu
Jelaskan perkembangan peraturan tanah
baru yang diperkenalkan oleh British di Negeri-Negeri Melayu pada abad ke
19.***
F1
        Merekod/mencatat pemilikan tanah
H1a      
Bertujuan menjamin/Mengesahkan pemilikan tanah
H1b      
Memudahkan urusan pentadbiran
H1c      
Urusan cukai/pajakan/sewa beli/penjualan/pembelian
F2        
Pengenalan undang-undang tanah berkonsepkan Barat
H2a      
Memudahkan kerja pentadbiran tanah/pembangunan ekonomi
C2a    
   Peraturan Tanah Perak 1879/Kanun Tanah Selangor 1891/ Peraturan
Tanah
Sungai Ujong 1887
Sungai Ujong 1887
F4        
Pembahagian tanah mengikut kegunaan/nilai komersial
H4a      
Tanah ladang
H4b      
Tanah Peribumi
H4c      
Tanah Perlombongan
H4d      
Kadar cukai tanah bergantung mengikut kegunaan tanah/nilai
komersial       
Jelaskan berkaitan undang-undang
Tanah Simpanan Melayu yang diperkenalkan oleh British.
F1       
Akta Tanah Simpanan Melayu 25 November 1913,
H1a     Diluluskan
oleh Majlis Persekutuan
H1c     Untuk
menjamin kelangsungan masa depan ekonomi/sosial/politikorang Melayu
H1d     Bertujuan
mengelakkan tanah milik orang Melayu berpindah kepada orang asing
H1e     Residen
berkuasa mengisytiharkan tanah milik orang Melayu sebagai Tanah Simpanan
Melayu (TSM)
Melayu (TSM)
H1f     
Menyelamatkan tanah tersebut daripada dijual/dipajakgadai/ditukar milik kepada
orang
bukan Melayu
bukan Melayu
H1g     Pihak
British sebenarnya melindungi kepentingan ekonomi mereka
H1h     Orang
Melayu tidak dibenarkan menanam tanaman komersial di kawasan TSM
H1i      
Kebanyakan kawasan TSM tidak subur
H1j      
Tidak sesuai digunakan untuk kegiatan ekonomi perladangan
H1k     
Kawasan yang subur didapati terlalu kecil
TINGKATAN 5
Huraikan faktor-faktor yang membawa kepada kemunculan nasionalisme
di Asia Tenggara.
Faktor pertama , Dasar Penjajah. Rakyat tempatan tidak puas hati terhadap dasar penjajah. Penduduk tempatan tiada peluang dalam sistem birokrasi Barat.
Faktor kedua, Dasar Ekonomi penjajah. Dasar ekonomi penjajah bersifat menindas. Penjajah mewujudkan jurang sosial dalam masyarakat. Dasar kemasukan imigran menyebabkan ekonomi dikuasai oleh mereka.
Faktor ketiga, Pengaruh Agama. Agama menjadi alat penyatuan rakyat. Lahirnya gerakan Islah oleh persatuan-persatuan agama.
Faktor keempat, Karya Kesusasteraan. Karya membangkitkan kesedaran dan kecintaan kepada negara. Karya menyampaikan mesej kesengsaraan rakyat.
Faktor kelima, Pendidikan. Penjajah mengamalkan sikap pilih kasih dalam pendidikan. Kemudahan disediakan untuk sekolah yang menggunakan bahasa penjajah.
Pendidikan diberi kepada golongan elit sahaja. Lepasan sekolah vernakular sukar untuk mendapatkan pekerjaan.
Faktor keenam, Kemunculan Golongan Intelek. Golongan intelek yang terdedah kepada idea falsafah Barat dan Islam. memimpin gerakan nasionalisme menuntut membaiki taraf hidup dan membebaskan negara.
Faktor ketujuh, Pengaruh Media. Media seperti akhbar dan majalah menyemarkakkan semangat nasionalisme. Menyebarkan idea nasionalis dan menanam perasaan antipenjajah.
Faktor kelapan, Perkembangan Sistem Pengangkutan dan Perhubungan. Sistem perhubungan memudahkan hubungan di kalangan nasionalis.. Jalan raya dan jalan kereta api menghubungkan kawasan yang sebelumnya terpisah
.
Faktor kesembilan, Pengaruh Luar. Kejayaan Jepun menewaskan China dan Rusia membuka mata nasionalis. Perjuangan Mahatma Ghandi menjadi sumber inspirasi kepada nasionalis.
Faktor pertama , Dasar Penjajah. Rakyat tempatan tidak puas hati terhadap dasar penjajah. Penduduk tempatan tiada peluang dalam sistem birokrasi Barat.
Faktor kedua, Dasar Ekonomi penjajah. Dasar ekonomi penjajah bersifat menindas. Penjajah mewujudkan jurang sosial dalam masyarakat. Dasar kemasukan imigran menyebabkan ekonomi dikuasai oleh mereka.
Faktor ketiga, Pengaruh Agama. Agama menjadi alat penyatuan rakyat. Lahirnya gerakan Islah oleh persatuan-persatuan agama.
Faktor keempat, Karya Kesusasteraan. Karya membangkitkan kesedaran dan kecintaan kepada negara. Karya menyampaikan mesej kesengsaraan rakyat.
Faktor kelima, Pendidikan. Penjajah mengamalkan sikap pilih kasih dalam pendidikan. Kemudahan disediakan untuk sekolah yang menggunakan bahasa penjajah.
Pendidikan diberi kepada golongan elit sahaja. Lepasan sekolah vernakular sukar untuk mendapatkan pekerjaan.
Faktor keenam, Kemunculan Golongan Intelek. Golongan intelek yang terdedah kepada idea falsafah Barat dan Islam. memimpin gerakan nasionalisme menuntut membaiki taraf hidup dan membebaskan negara.
Faktor ketujuh, Pengaruh Media. Media seperti akhbar dan majalah menyemarkakkan semangat nasionalisme. Menyebarkan idea nasionalis dan menanam perasaan antipenjajah.
Faktor kelapan, Perkembangan Sistem Pengangkutan dan Perhubungan. Sistem perhubungan memudahkan hubungan di kalangan nasionalis.. Jalan raya dan jalan kereta api menghubungkan kawasan yang sebelumnya terpisah
.
Faktor kesembilan, Pengaruh Luar. Kejayaan Jepun menewaskan China dan Rusia membuka mata nasionalis. Perjuangan Mahatma Ghandi menjadi sumber inspirasi kepada nasionalis.
SISTEM BIROKRASI BARAT ***
(a) Mengapakah kuasa imperialis Barat memperkenalkan sistem birokrasi moden di
Asia Tenggara?
   F1     Menguasai  ekonomi negara yang dijajah
   F2   Memudahkan penjajah
memperkenalkan dasar-dasar ekonominya
   F3   Mengambil
alih peranan raja dan pembesar tempatan
   F4  
Menjaga kepentingan mereka di tanah jajahan
(b)  Senaraikan  dua ciri umum sistem
birokrasi Barat di Asia Tenggara.
F1     
Penyatuan wilayah-wilayah menghasilkan Kerajaan Pusat
F2     
Pentabdiran tanah jajahan diketuai oleh Gabenor Jeneral
F3     
Pentadbiran dilaksanakan melalui biro
F4     
Pegawai Barat dilantik sebagai ketua biro
F5      Pengenalan undang-undang Barat
(c)    Nyatakan dua kesan pengenalan sistem birokrasi Barat
terhadap sistem
pentadbiran tradisional
pentadbiran tradisional
F1     
Pentadbiran tradisional digantikan pentadbiran barat
F2     
Institusi beraja terhapus
F3      Raja
kehilangan kuasa
F4     
Pembesar tempatan hilang pengaruh
F5      Undang-undang
tempatan digantikan dengan undang-undang Barat
F6      Bahasa penjajah dijadikan bahasa
rasmi pentadbiran
(d)  Apakah perubahan pentadbiran yang berlaku
di Tanah Melayu selepas pengenalan Sistem Birokrasi Barat oleh
penjajah British?
F1     
Penggabungan P.Pinang, Melaka dan Singapura menjadi Negeri-Negeri Selat
F3     
Gabenor menjadi pemerintah tertinggi
F4     
Residen kaunselor melaksanakan pentadbiran negeri
F5     
Penghulu mengetuai pentadbiran kampong
F6     
Pembentukan Negeri-Negeri Melayu Bersekutu melalui gabungan Perak,
Selangor,Negeri Sembilan dan Pahang
F7     
Pengenalan Sistem Residen/Sistem Penasihat
F8     
Bertanggungjawab menasihati sultan dalam semua perkara kecuali adat istiadat
/agama Islam
F9     
Gabenor Negeri-Negeri Selat berkuasa ke atas Residen/Penasihat British
F10             
Pelaksanaan sistem kehakiman Barat
F11             
Pelaksanaan system pengutipan cukai
F12             
Pembahagian negeri kepada beberapa daerah
F13             
Penubuhan balai polis
F14             
Peranan raja-raja dan pembesar Melayu terjejas
(e)  Pada pandangan anda, mengapakah generasi muda hari ini
perlu   mempertahakan kedaulatan negara kita pada masa hadapan?
F1      Menjamin kestabilan politik
F2      Kemakmuran ekonomi
F3      Memelihara keharmonian
F4      Ke arah negara maju
F5      Memelihara perpaduan kaum
F6      Memelihara kebebasan dan keadilan
untuk semua
F7      Melindungi warisan budaya bangsa
F8      Menjamin hak
setiap warga negara
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, nyatakan
kesan-kesan pengenalan
sistem birokrasi Barat terhadap sistem pentadbiran
tempatan  di Asia Tenggara. ***
F1 - Penubuhan Kerajaan Pusat
F2 - Gabenor Janeral/Pesuruhjaya Tinggi sebagai
ketua pentadbir
F3 - Pelaksanaan pentadbiran melalui biro/jabatan
F4 - Pegawai-pegawai Barat ketua biro
F5 - Pengenalan undang-undang Barat
F6 - Pengenalan Sistem Encomienda yang
diketuai oleh Encomiendero di Filipina
F7 - Kemerosotan pentadbiran tradisional di
Filipina
F8 - Kemerosotan kuasa datu/pembesar di Filipina
F9 - Pengenalan pentadbiran tempatan
di Indonesia
F10 - Pentadbiran tempatan dikendalikan oleh
pembesar tempatan dengan pengawasan pegawai Belanda di
Indonesia
F11 - Penubuhan Volksraad (Majlis Rakyat di
Indonesia)
F12 - Berakhir Dinasti Konbaung di Burma
F13 - Institusi raja tersingkir di Burma
F14 - Jawatan pembesar tradisional di peringkat
pusat terhapus di Burma
F15 - Pengenalan Akta Kampong Ulu Burma dan Akta
Perkampungan Burma
F16 - Pentadbiran tradisional diambil alih
oleh Myo-ok (pegawai bandaran) di Burma
F17 - Semua rang undang-undang
di IndoChina diluluskan oleh Parlimen Perancis
F18 - Perkenalkan ‘Union Indochinoise’ di
IndoChina
F19 - Pengenalan Sistem Residen dan Sistem
Penasihat di Tanah Melayu
F20 - Perkenal sistem kehakiman Barat/ sistem
pungutan cukai/ penubuhan balai polis di Tanah Melayu.
F21 - Pembentukan daerah-daerah di Tanah Melayu
THAILAND
Nyatakan perubahan di Thailand kesan pengenalan birokrasi Barat.
F1 Birokrasi Barat diperkenalkan sendiri oleh Raja Mongkut
dan Raja Chulalongkorn.
F2 Raja Mongkut melantik 80 orang penasihat Barat untuk
mengetuai pelbagai jabatan.
F3 Melatih pegawai tempatan.
F4 Penasihat Kewangan, pelabuhan dan polis dari Britain.
F5 Ketenteraan dari Perancis.
F7 Raja Chulalongkorn memperkenalkan Majlis Penasihat
Rendah.
F8 Majlis Mesyuarat tertinggi sebagai badan penasihat raja
dalam pentadbiran.
F9 Kabinet Menteri terdiri daripada golongan bangsawan
berpendidikan Barat mengetuai kementerian.
F10 Juruaudit Britain berkhidmat dalam perbendeharaan negara.
F11 Muncul golongan baharu, iaitu pentadbir dalam birokrasi
moden berdasarkan tahap pendidikan.
F12 Sistem raja berperlembagaan Barat diperkenalkan
menggantikan sistem Raja berkuasa mutlak.
F13 Perubahan mengurangkan pengaruh pembesar
dan institusi raja.
F14 Pemodenan pentadbiran mengekalkan kemerdekaan Thailand.
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah kesan pengenalan sistem birokrasi Barat terhadap sistem pentadbiran di Asia Tenggara?
F1 Penubuhan Kerajaan Pusat
F2 Diketuai gabenor Jeneral / pesuruhjaya tinggi
F3 Pembesar tempatan di peringkat pusat dihapuskan
F4 Raja kehilangan kuasa
F5 Pegawai Barat dilantik menjadi ketua biro
F6 Beberapa jabatan ditubuhkan seperti pelajaran
F7 Pengenalan sistem undang-undang Barat
F8 British memperkenalkan sistem kehakiman Barat
F9 Raja menerima penasihat Barat
F10 Pembesar tempatan kehilangan pengaruh
Mana-mana jawapan munasabah
GERAKAN ISLAH
Nyatakan perubahan di Thailand kesan pengenalan birokrasi Barat.
F1 Birokrasi Barat diperkenalkan sendiri oleh Raja Mongkut
dan Raja Chulalongkorn.
F2 Raja Mongkut melantik 80 orang penasihat Barat untuk
mengetuai pelbagai jabatan.
F3 Melatih pegawai tempatan.
F4 Penasihat Kewangan, pelabuhan dan polis dari Britain.
F5 Ketenteraan dari Perancis.
F7 Raja Chulalongkorn memperkenalkan Majlis Penasihat
Rendah.
F8 Majlis Mesyuarat tertinggi sebagai badan penasihat raja
dalam pentadbiran.
F9 Kabinet Menteri terdiri daripada golongan bangsawan
berpendidikan Barat mengetuai kementerian.
F10 Juruaudit Britain berkhidmat dalam perbendeharaan negara.
F11 Muncul golongan baharu, iaitu pentadbir dalam birokrasi
moden berdasarkan tahap pendidikan.
F12 Sistem raja berperlembagaan Barat diperkenalkan
menggantikan sistem Raja berkuasa mutlak.
F13 Perubahan mengurangkan pengaruh pembesar
dan institusi raja.
F14 Pemodenan pentadbiran mengekalkan kemerdekaan Thailand.
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah kesan pengenalan sistem birokrasi Barat terhadap sistem pentadbiran di Asia Tenggara?
F1 Penubuhan Kerajaan Pusat
F2 Diketuai gabenor Jeneral / pesuruhjaya tinggi
F3 Pembesar tempatan di peringkat pusat dihapuskan
F4 Raja kehilangan kuasa
F5 Pegawai Barat dilantik menjadi ketua biro
F6 Beberapa jabatan ditubuhkan seperti pelajaran
F7 Pengenalan sistem undang-undang Barat
F8 British memperkenalkan sistem kehakiman Barat
F9 Raja menerima penasihat Barat
F10 Pembesar tempatan kehilangan pengaruh
Mana-mana jawapan munasabah
GERAKAN ISLAH
a)      Maksud Gerakan Islah
F1          
Gerakan yang berusaha mendorong masyarakat Melayu membetulkan    
                     
    pandangan mereka terhadap Islam.
F2          
Menyeru orang Melayu kebali kepada ajaran Islam yang sebenar
F3          
Berdasarkan al-quran dan hadis
F4          
Dipelopori oleh golongan berpendidikan Islam dari Timur Tengah/Mesir
F5          
Menggelarkan mereka sebagai Kaum Mud
                 
                     
                     
                     
    [mana-mana 2x1m=2m]
b)      Dua orang tokoh yang
memimpin gerakan berkenaan
F1          
Sheikh Tahir Jalaluddin
F2          
Syed Syeik al-Hadi
F3           Dr
Burhanuddin al-Helmy                
                     
               
[mana-mana 2x1m=2m]
c) Akhbar dan majalah yang menjadi saluran perjuangan Gerakan Islah
[mana-mana 2x1m=2m]
c) Akhbar dan majalah yang menjadi saluran perjuangan Gerakan Islah
F1          
al-Iman
F2          
Neracha
F3          
Idaran Zaman
F4          
Pengasuh
F5          
Saudara                    
                     
                [mana-mana
2x1m=2m]
d) Dua idea yang diperjuangkan golongan ini
d) Dua idea yang diperjuangkan golongan ini
F1          
Menjana ajaran Islam dari sudut kemajuan dunia
F2           Menggesa orang Melayu
memajukan    
               
ekonomi/pendidikan/politik/sosial/pertukangan/ubat-ubatan/perniagaan
F3          
Berusaha menyemat sikap mengkritik penjajah
F4          
Mengkritik raja yang tidak berperanan memajukan orang Melayu
F5          
Mengkritik pembesar yang tidak berperanan memajukan orang Melayu
F6          
Memberi peluang pendidikan kepada kaum wanita
         
                     
                     
                     
                     
  [mana-mana 2x1m=2m]
         
 e)      Pada pendapat saya, Gerakan
Islah hanya aktif di Negeri-negeri Selat sahaja  kerana:
F1          
Ditentang Kaum Tua
F2           Masyarakat
sudah dipengaruhi oleh Kaum Tua
F3          
Undang-undang dikeluarkan oleh Negeri-negeri Melayu
F4          
Larangan membawa masuk risalah dan buku-buku Kaum Muda
F5          
Undang-undang melarang kegiatan dakwah tanpa kebenaran Sultan
F6          
Tekanan daripada penjajah
                 
                     
                     
                     
  [mana-mana 2x1m=2m]
PERJANJIAN PERSEKUTUAN TANAH MELAYU 1957
a)      Dua
tokoh yang menyertai rombongan kemerdekaan ke London
F1          
Tunku  Abdul Rahman
F2           Tun
Dr.Ismail  Abdul Rahman
F3          
Dato’ Abdul Razak Hussein
F4          
Kolonel H.S.Lee
F5          
Dato’ Panglima Bukit Gantang
F6          
Dato’ Nik Ahmed Kamil
F7          
Encik Abdul Aziz Majid
F8          
Dato’ Mohd Seth
                 
                     
                     
                     
       [mana-mana 2x1m=2m]
b)      Tiga
isi kandungan Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957
           
F1           Pembentukan
sebuah Kerajaan Persekutuan
           
F2           Pemisahan antara
kuasa persekutuan dengan kuasa negeri
           
F3           Terdapat Senarai
Persekutuan dan Senarai Negeri
           
F4           Institusi Raja
dijadikan Raja Berpelembagaan pada peringkat negeri dan 
                 
          negara
F5          
Tiga jenis kerakyatan diwujudkan iaitu secara Kuat kuasa Undang-undang, 
         
                          Permohonan dan
Naturalisasi
F6          
Menerima Prinsip Jus Soli
F7          
Kedudukan istimewa orang Melayu dikekalkan
F8          
Agama Islam sebagai agama rasmi Persekutuan
F9          
Tanah Simpanan Melayu dikekalkan
F10        
Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
F11        
Yang Di Pertuan Agong menjadi Ketua negara
F12        
Pentadbiran negara bersifat demokrasi berparlimen
F13        
Dewan Rakyat dan Dewan Negara terletak di bawah kuasa Parlimen
F14        
Pada peringkat negeri, Menteri Besar menjadi pelaksana pentadbiran
F15        
Menteri Besar dibantu oleh Dewan Undangan Negeri dan EXCO
           
                     
                     
                     
                  [mana-mana
3x1m=3m]
c)       Dua
kepentingan Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957
             
F1           sebuah kerajaan
demokrasi dibentuk
             
F2           Konsep Raja
Berpelembagaan dibentuk
             
F3           Mewujudkan
perpaduan yang jitu antara kaum
             
F4           Keharmonian kaum
dapat dicapai tanpa pertumpahan darah
             
F5           Memberi hak
mutlak kepada penduduk tempatan untuk mentadbir sebuah 
                 
            negara
             
F6           Dapat melahirkan
identiti masyarakat yang merdeka
             
F7           Perbezaan warna
kulit, agama, bahasa dan bangsa diketepikan
              F8
          Tanah Melayu mencapai
kemerdekaan
             
F9           Kedudukan
istimewa orang Melayu dipelihara
                 
                     
                     
                     
                     
  [mana-mana 2x1m=2m]
d)      Ikhtibar
yang anda peroleh daripada perjuangan pemimpin tempatan dalam usaha menuntut
kemerdekaan
           
 F1           Kerjasama
antara orang Melayu dengan kaum pendatang
           
 F2           Sikap
toleransi orang Melayu
           
 F3           Perbincangan/musyawarah
diutamakan dalam membuat tuntutan
           
 F4           Tidak
bertindak secara kekerasan
           
 F5          
Menghormati budaya kaum lain
           
 F6          
Menghormati pemimpin
                 
                     
                     
                     
                     
         [mana-mana 2x1m=2m]
AKHBAR, MAJALAH DAN
NOVEL - PENGGERAK KESEDARAN KEBANGSAAN
a. APAKAH JUDUL AKHBAR BERBAHASA mELAYU DI NEGARA INI PADA TAHUN 1930an?
F1 Warta Malaya
F2 Lembaga Melayu
F3 Majlis
F4 Utusan Melayu
F5 Warta Malaya
b. Nyatakan is yang dibincangkan oleh penulis dalam akhbar berkaitan perkara berikut.
i) ekonomi
ii) sosial
i) ekonomi
F1 menggalakkan penubuhan syarikat bekerjasama oleh orang Melayu
F2 Meminta British mengurangkan kemasukan orang dagang kerana akan mengancam ekonomi penduduk peribumi.
F3 Menggalakkan perniagaan di kalangan orang Melayu
F4 Melarang orang Melayu menjual tanah mereka
F5 Menyeru orang Melayu berjimat cermat
F6 Meminta British mengadakan kampung khas Melayu di Kuala Lumpur
ii) sosial
F1  memajukan pendidikan tinggi orang-orang Melayu
F2  Menggalakkan pendidikan untuk anak-anak perempuan
F3  Menyeru orang Melayu meninggalkan sikap negatif seperti
memilih kerja dan tidak 
      berusaha. 
F4  menggalakkan tabungan di kalangan orang Melayu untuk
pendidikan anak-anak
F5  mementingkan kemahiran tradisional orang Melayu seperti
pertukangan tangan dan 
      kerja tangan.
F6  Mementingkan pendidikan bahasa Inggeris untuk kemajuan
orang Melayu
F7  Taraf sekolah melau diperbaiki
F8  Memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi
pentadbiran
F9  Menyeru orang Melayu agar tidak meninggalkan pendidikan
Islam
F10
 Melaksanakan nilai-nilai baik masyarakat Melayu
Sir Ivor Jennings
SURUHANJAYA REID
Senaraikan tokoh yang
menggangotai Suruhanjaya Reid.
F1 Lord Reid
F2 Sir Ivor Jennings
F3 Sir William McKell
F4 Tuan B. Malik  
F5 Tuan Abdul Malik
F5 Tuan Abdul Malik
Apakah tujuan pembentukan
Suruhanjaya Reid ?
F1
membincangkan/mencadangkan perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu
F2 menyusun perlembagaan
Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka
F3 merangka perlembagaan
Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka
Apakah isu yang diberi
perhatian utama oleh Suruhanjaya Reid semasa melaksanakan tugasnya?
F1   Pembentukan
sebuah kerajaan Persekutuan yang kuat
F2  Kedudukan
Raja-Raja Melayu
F3  Hak istimewa
orang Melayu
F4  Wujud satu
bangsaPersekutuan Tanah Melayu
F5  Agama Islam
sebagai Agama rasmi
F6  Bahasa Melayu
sebagai bahasa Kebangsaan
PEMBENTUKAN MALAYSIA
Jelaskan
cadangan-cadangan ke arah pembentukan Malaysia.
F1 Lord Brassey/Pengarah
Syarikat Borneo Utara
F2 mencadangkan Sabah,
Sarawak, Negeri-Negeri Melayu dan Neger-Negeri Selat digabungkan
F3 Sir Malcolm
MacDonald/Gabenor Jeneral Asia Tenggara
F4 mencadangkan Sabah,
Sarawak, Brunei, Singapura dan Persekutuan Tanah Melayu digabungkan
F5 Dato' Onn (1956)
F6 mencadangkan
Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka dinamakan Malaysia
F7 mencadangkan Sabah,
Sarawak, Brunei, Singapura dan Persekutuan Tanah Melayu digabungkan
F8 cadangan daripada
pemimpin-pemimpin Singapura seperti Lim Kuan Yew, David Marshall dan Lim Yew
Hock
F9 mendesak British
berunding dengan Tunku Abdul Rahman
F10 menggabungkan Singapura
dan Persekutuan Tanah Melayu sahaja
F11 tidak dipersetujui
oleh Tunku Abdul Rahman
F12 bimbang berlaku
ketidakseimbangan penduduk
F13 akhirnya, Tunku
Abdul Rahman bersetuju dengan gagasan Malaysia
F14 mengumumkan cadangan
gagasan Malaysia di Singapura/Hotel Adelphi
F15 menjamin kedudukan
politik yang lebih kukuhhasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan
Terangkan faktor ekonomi
dan sosial ke arah pembentukan pembentukan Malaysia 1963.
Faktor ekonomi
F1 mewujudkan pasaran
yang luas
F2 menggalakkan pelaburan
F3 menggalakkan
perkembangan industri pertanian
F4 mewujudkan kerjasama
serantau dalam bidang ekonomi
F5 memanfaatkan
keistimewaan sumber yang ada di negeri-negeri
F6 Tanah Melayu kaya
dengan bijih timah/getah
F7 Sabah dan Sarawak
mempunyai sumber balak
F8 Brunei kaya dengan
sumber minyak
Faktor sosial
F1 mengimbangkan jumlah
dan kadar pertumbuhan kaum
F2 kesepakatan dan
semangat setiakawan antara Persekutuan Tanah Melayu dengan Sabah, 
     
Sarawak dan Singapura
Jelaskan reaksi Sabah
dan Sarawak terhadap pembentukan Malaysia.
F1 reaksi awal menolak
F2 ingin kekal di bawah
British
F3 parti SUPP bimbang
Sabah dan Sarawak dikuasai oleh Persekutuan Tanah Melayu
F4 parti UNKO bimbang
penguasaan orang Melayu
F5 parti BARJASA mahukan
merdeka dahulu
F6 akhirnya, semua parti
bersetuju kecuali parti SUPP
Jelaskan reaksi
Singapura terhadap pembentukan Malaysia.
F1 parti PAP dan Lee
Kuan Yew menyokong
F2 bimbang pengaruh
parti Barisan Sosialis
F3 Barisan Sosialis
menentang
F4 menganggap penjajahan
baru
F5 menuntut pandangan
rakyat
F6 referendum diadakan
F7 rakyat Singapura
setuju menyertai Malaysia
PILIHANRAYA
Apakah maksud pilihan
raya ?
F1 pilihan raya ialah
proses memilih wakil rakyat untuk memerintah sama ada di peringkat negeri atau
persekutuan
F2 pemilihan dilakukan
secara sulit dengan menggunakan prosedur yang telus dan teratur
F3 pengiraan undi dibuat
secara terbuka dan keputusannya direkodkan
F4 calon yang mendapat
undi terbanyak dikira menang
Mengapakah Suruhanjaya Pilihan raya ditubuhkan?
Jawapan:
Suruhanjaya pilihan raya ditubuhkan untuk menjamin pilihan raya yang adil dan bebas tanpa tekanan parti pemerintah atau pembangkang. (m.s. 177)
Nyatakan fungsi Suruhanjaya Pilihan raya Raya (SPR) di Malaysia?
Jawapan:
Fungsi Suruhanjaya Pilihan raya ialah mengendalikan pilihan raya sama ada pilihan raya umum atau pilihanraya kecil, menentukan sempadan bahagian-bahagian pilihan-raya dan menjalankan daftar pemilih. (m.s. 177)
Apakah syarat-syarat untuk menjadi calon bertanding dalam pilihan raya?
Jawapan:
a) Warganegara Malaysia
b) Berumur 21 tahun
c) Bermastautin di Malaysia
d) Sempurna akal
e) Bukan orang yang muflis
f) Tidak memegang jawatan dalam perkhidmatan awam
g) Tidak disabitkan dengan sesuatu kesalahan oleh mahkamah (m.s. 179)
Nyatakan syarat untuk menjadi pengundi dalam pilihan raya di Malaysia?
Jawapan:
a) Warganegara Malaysia
b) Namanya didaftarkan dalam Senarai Daftar Pemilih
c) Warganegara Berumur 21 tahun
d) Bermastautin di Malaysia atau tidak bermaustautin
e) Tinggal di mana-mana kawasan pilihanraya Dewan Rakyat atau Dewan Undangan Negeri (m.s. 179)
Jawapan:
Suruhanjaya pilihan raya ditubuhkan untuk menjamin pilihan raya yang adil dan bebas tanpa tekanan parti pemerintah atau pembangkang. (m.s. 177)
Nyatakan fungsi Suruhanjaya Pilihan raya Raya (SPR) di Malaysia?
Jawapan:
Fungsi Suruhanjaya Pilihan raya ialah mengendalikan pilihan raya sama ada pilihan raya umum atau pilihanraya kecil, menentukan sempadan bahagian-bahagian pilihan-raya dan menjalankan daftar pemilih. (m.s. 177)
Apakah syarat-syarat untuk menjadi calon bertanding dalam pilihan raya?
Jawapan:
a) Warganegara Malaysia
b) Berumur 21 tahun
c) Bermastautin di Malaysia
d) Sempurna akal
e) Bukan orang yang muflis
f) Tidak memegang jawatan dalam perkhidmatan awam
g) Tidak disabitkan dengan sesuatu kesalahan oleh mahkamah (m.s. 179)
Nyatakan syarat untuk menjadi pengundi dalam pilihan raya di Malaysia?
Jawapan:
a) Warganegara Malaysia
b) Namanya didaftarkan dalam Senarai Daftar Pemilih
c) Warganegara Berumur 21 tahun
d) Bermastautin di Malaysia atau tidak bermaustautin
e) Tinggal di mana-mana kawasan pilihanraya Dewan Rakyat atau Dewan Undangan Negeri (m.s. 179)
AKTA BAHASA MELAYU
Apakah langkah-langkah yang telah
diambil oleh kerajaan untuk mendaulatkan Bahasa Melayu sejak mencapai
kemerdekaan sehingga kini?
  F1  
Penubuhan Dewan Bahasa dan Pustaka(DBP)
  F2   Melancarkan Minggu/Bulan Bahasa
  F3   Slogan “Bahasa jiwa Bangsa”
  F4   Sekolah menengah yang menggunakan bahasa
Melayu sebagai bahasa pengantar
  F5   Sekolah Alam Shah, Sekolah Seri Puteri
,Sekolah Sultan Abdul Halim, Kedah
  F6   Meluluskan Akta Bahasa Kebangsaan
  F7   Bahasa pengantar di sekolah rendah Inggeris
telah ditukarkan kepada bahasa kebangsaan
  F8   Penubuhan Universiti Kebangsaan Malaysia
  F9   Bahasa Melayu menjadi bahasa pengantar di
semua sekolah menggantikan bahasa Inggeris
  F10  Bahasa Melayu digunakan di mahkamah
Berikan bukti bahawa bahasa Melayu
  mampu menjadi bahasa ilmu 
Penubuhan universiti Kebangsaan
  Malaysia 
Bahasa Melayu menjadi bahasa
  pengantar bagi semua sekolah 
 | 
 |
Nyatakan wawasan Dewan Bahasa dan
  Pustaka yang ditubuhkan pada tahun1956. 
Untuk menjadikan bahasa Melayu
  sebagai salah satu bahasa 
utama dunia 
 | 
 |
Kedudukan bahasa Melayu semakin kukuh
  apabila Akta Bahasa Kebangsaan diluluskan pada tahun 1967. Buktikan
  pernyataantersebut. 
Bahasa pengantar sekolah Inggeris
  ditukar kepada bahasa kebangsaan 
Penubuhan Universiti Kebangsaan
  Malaysia menggunakan bahasa Melayu 
Bahasa Melayu menjadi bahasa
  pengantar di semua sekolah 
Bahasa Melayu mula digunakan  di
  mahkamah 
 | 
 
DASAR KEBUDAYAAN KEBANGSAAN
Apakah objektif Dasar Kebudayaan Kebangsaan (DKK)
    F1  Mengukuhkan perpaduan melalui
kebudayaan
    F2  Memupuk/memelihara keperibadian
kebangsaan
    F3  Memperkaya/mempertingkat kualiti
kehidupan
    F4  Aspek kemanusian/kerohanian diseimbang
dengan pembangunan sosioekonomi
    F5 Menjadi panduan dalam membentuk/mengekalkan
identiti negara Malaysia
Prinsip utama Dasar kebudayaan Kebangsaan (DKK)
   F1 Kebudayaan rakyat asal rantau Melayu sebagai
tunjang
   F2 Unsur-unsur kebudayaan lain yang wajar dan sesuai
boleh diterima
   F3 Islam sebagai unsur yang terpenting
SUKAN
Usaha kerajaan untuk menggalakkan sukan di peringkat sekolah
   F1  Sukan merupakan aktiviti kokurikulum yang
sangat digalakkan
   F2  Majlis Sukan Sekolah-Sekolah telah
ditubuhkan
   F3  Menyediakan kemudahan
fizikal/padang/gelanggang di sekolah
   F4  Menyediakan peralatan sukan di sekolah
   F5  Menyediakan guru-guru yang mahir dalam
bidang sains sukan
   F6  Pemberian markah 10 peratus untuk aktiviti
ko kurikulum
Bagaimanakah aktiviti sukan mampu memupuk perpaduan kaum di negara
ini
F1   Aktiviti sukan tanpa mengira ideology
F2   Mampu menyemarak semangat patriotik rakyat
F3   Aktiviti tidak terhad kepada sesuatu kaum sahaja
F4   Peluang terbuka seluas-luasnya kepada mereka yang
berminat
F5   Penganjuran sukan SUKMA
F6   Aktiviti sukan /kokurikulum di sekolah
Jelaskan maklamat pelancaran Wawasan 2020 oleh Perdana Menteri Dato Seri Dr
Mahathir
F1      Menjadikan Malaysia sebuah negara industri
yang maju
F2      Menggunakan acuan sendiri
F3      Setanding dengan negara maju yang lain
F4      Kemajuan yang diharapkan bukan hanya
kemajuan dari segi fizikal semata-mata
F5      Kemajuan yang ingin dicapai ialah kemajuan
bersepadu                          
Senaraikan tiga daripada sembilan cabaran yang terdapat dalam wawasan itu.
F1      Membina bangsa Malaysia yang bersatu
padu  
F2      Membina masyarakat yang berjiwa bebas,
tenteram dan berkeyakinan 
F3      Memupuk dan membina masyaraakat demokratik
yang matang
F4      Mewujudkan masyarakat yang bermoral dan
beretika
F5      Mewujudkan masyarakat yang matang, liberal
dan bertoleransi Membina masyarakat yang  maju dan  saintifik
F6      Mewujudkan masyarakat yang berjiwa
penyayang
F8      Menjamin masyarakat yang adil dan saksama
ekonominya Memupuk dan membina     masyarakat  makmur
WAWASAN 2020
a) Apakah yang anda faham mengenai Wawasan 2020. [ 4 markah
] 
F1 gagasan negara untuk menjadi sebuah negara yang maju menjelang tahun 2020
F2 Dicetuskan oleh Dr. Mahathir Mohammad
F3 Pada 28 Februari 1991
F4 Untuk menjadikan Malaysia sebuah negara industri yang maju
F5 Menggunakan acuan sendiri setanding dengan negara-negara maju yang lain di dunia
F6 Kemajuan yang diharapkan tidak menitikberatkan kemajuan fizikal semata-mata / seperti yang berlaku di barat
F7 Inginkan kemajuan bersepadu
(b) Terangkan sembilan cabaran yang terdapat dalam Wawasan 2020. [ 10 markah ]
F1 Membina bangsa Malaysia yang bersatu padu
H1a Perpaduan merupakan asas kekuatan sesebuah negara
H1b Dapat dicapai melalui dasar kerajaan sepeerti Dasar pembangunan Nasional / Dasar Bahasa Kebangsaan / Dasar Kebudayaan Kebangsaan / Dasar Pendidikan Kebangsaan
H1c Dapat mewujudkan rakyat yang beridentitikan Malaysia
F2 Membina masyarakat berjiwa bebas / tenteram dan berkeyakinan
H2a Rakyat Malaysia perlu gagah menghadapi pelbagai masalah
H2b Bangsa yang gagah dapat memajukan negara / mengangkat martabat bangsa / menangkis musuh negara
F3 Memupuk dan membina masyarakat demokratik yang matang
H3a Masyarakat demokratik bebas memilih kerajaan
H3b Perasaan tidak puas hati dan teguran kepada kerajaan disalurkan melalui saluran yang betul
F4 Mewujudkan masyarakat yang bermoral dan beretika
H4a Kemajuan fizikal diimbangkan dengan moral dan etika
H4b bertujuan melahirkan masyarakat berbudaya unggul
H4c kepatuhan kepada agama / pengamalan budaya dan tradisi yang cemerlang / keberkesanan sistem pendidikan / keunggulan institusi kekeluargaan merupakan sumber pembinaan masyarakat bermoral
F5 Mewujudkan masyarakat yang matang, liberal, dan bertoleransi
H5a dapat berfikir secara rasional / tidak bertindak melulu
H5b dapat membebaskan diri daripada berfahaman sempit / sedia menerima perubahan / pandangan orang lain
F6 Membina masyarakat yang maju dan saintifik
H6a masyarakat yang maju dapat menyerap segala perubahan persekitarannya untuk membina kecemerlangan
H6b masyarakat bertunjangkan ilmu pengetahuan terutamanya sains dan teknologi
H6c mempunyai budaya ilmu yang menjana produktiviti
H6c mempunyai amalan kreatif
H6d mempunyai sikap inovatif
F7 Mewujudkan masyarakat berbudaya penyayang
H7a dicirikan dengan kehidupan bermuafakat / saling memahami dan menghormati / bekerjasama dan saling membantu
H7b tidak individulistik / meletakkan kepentingan masyarakat melebihi kepentingan diri
H7c asas pembinaan masyarakat penyayang ialah kepatuhan kepada agama / nilai-nilai murni amalan tradisi / institusi kekeluargaan
F8 Menjamin masyarakat yang adil dan saksama ekonominya
H8a kemajuan negara yang dinikmati mkelompok tetrtentu akan membawa rasa tidak puas hati
H8b contoh berlaku rusuhan kaum pada 13 Mei 1969
H8c keadilan ekonomi dapat meningkatkan taraf hidup rakyat
F9 Memupuk dan membina masyarakat makmur
H9a masyarakat yang hidup dalam kemewahan
H9b mempunyai taraf hidup yang tinggi
H9c pendapatan isi rumah / negara berada pada tahap yang tinggi
(c) Sebagai pelajar, bagaimanakah anda boleh merealisasikan Wawasan 2020? [ 6 markah ]
F1 Belajar bersungguh-sungguh
F2 Mendalami teknologi maklumat / ICT
F3 Mengekalkan perpaduan kaum
F4 Patuh kepada peraturan sekolah / negara
F5 Menjadi pelajar yang berdisiplin
F6 Taat kepada negara
F7 Hormat kepada ibu bapa
F8 Bercita-cita tinggi
F9 Sanggup menuntut ilmu sehingga keluar negara
F10 Mempunyai semangat daya saing
F11 Bersifat kreatif dan inovatif
F12 Bersifat terbuka
F13 Sedia menerima perubahan
F14 Tidak mementingkan diri sendiri
F15 Tidak terlibat dengan gejala sosial yang negatif
(Mana-mana jawapan yang munasabah)
PERANG DINGIN
F1 gagasan negara untuk menjadi sebuah negara yang maju menjelang tahun 2020
F2 Dicetuskan oleh Dr. Mahathir Mohammad
F3 Pada 28 Februari 1991
F4 Untuk menjadikan Malaysia sebuah negara industri yang maju
F5 Menggunakan acuan sendiri setanding dengan negara-negara maju yang lain di dunia
F6 Kemajuan yang diharapkan tidak menitikberatkan kemajuan fizikal semata-mata / seperti yang berlaku di barat
F7 Inginkan kemajuan bersepadu
(b) Terangkan sembilan cabaran yang terdapat dalam Wawasan 2020. [ 10 markah ]
F1 Membina bangsa Malaysia yang bersatu padu
H1a Perpaduan merupakan asas kekuatan sesebuah negara
H1b Dapat dicapai melalui dasar kerajaan sepeerti Dasar pembangunan Nasional / Dasar Bahasa Kebangsaan / Dasar Kebudayaan Kebangsaan / Dasar Pendidikan Kebangsaan
H1c Dapat mewujudkan rakyat yang beridentitikan Malaysia
F2 Membina masyarakat berjiwa bebas / tenteram dan berkeyakinan
H2a Rakyat Malaysia perlu gagah menghadapi pelbagai masalah
H2b Bangsa yang gagah dapat memajukan negara / mengangkat martabat bangsa / menangkis musuh negara
F3 Memupuk dan membina masyarakat demokratik yang matang
H3a Masyarakat demokratik bebas memilih kerajaan
H3b Perasaan tidak puas hati dan teguran kepada kerajaan disalurkan melalui saluran yang betul
F4 Mewujudkan masyarakat yang bermoral dan beretika
H4a Kemajuan fizikal diimbangkan dengan moral dan etika
H4b bertujuan melahirkan masyarakat berbudaya unggul
H4c kepatuhan kepada agama / pengamalan budaya dan tradisi yang cemerlang / keberkesanan sistem pendidikan / keunggulan institusi kekeluargaan merupakan sumber pembinaan masyarakat bermoral
F5 Mewujudkan masyarakat yang matang, liberal, dan bertoleransi
H5a dapat berfikir secara rasional / tidak bertindak melulu
H5b dapat membebaskan diri daripada berfahaman sempit / sedia menerima perubahan / pandangan orang lain
F6 Membina masyarakat yang maju dan saintifik
H6a masyarakat yang maju dapat menyerap segala perubahan persekitarannya untuk membina kecemerlangan
H6b masyarakat bertunjangkan ilmu pengetahuan terutamanya sains dan teknologi
H6c mempunyai budaya ilmu yang menjana produktiviti
H6c mempunyai amalan kreatif
H6d mempunyai sikap inovatif
F7 Mewujudkan masyarakat berbudaya penyayang
H7a dicirikan dengan kehidupan bermuafakat / saling memahami dan menghormati / bekerjasama dan saling membantu
H7b tidak individulistik / meletakkan kepentingan masyarakat melebihi kepentingan diri
H7c asas pembinaan masyarakat penyayang ialah kepatuhan kepada agama / nilai-nilai murni amalan tradisi / institusi kekeluargaan
F8 Menjamin masyarakat yang adil dan saksama ekonominya
H8a kemajuan negara yang dinikmati mkelompok tetrtentu akan membawa rasa tidak puas hati
H8b contoh berlaku rusuhan kaum pada 13 Mei 1969
H8c keadilan ekonomi dapat meningkatkan taraf hidup rakyat
F9 Memupuk dan membina masyarakat makmur
H9a masyarakat yang hidup dalam kemewahan
H9b mempunyai taraf hidup yang tinggi
H9c pendapatan isi rumah / negara berada pada tahap yang tinggi
(c) Sebagai pelajar, bagaimanakah anda boleh merealisasikan Wawasan 2020? [ 6 markah ]
F1 Belajar bersungguh-sungguh
F2 Mendalami teknologi maklumat / ICT
F3 Mengekalkan perpaduan kaum
F4 Patuh kepada peraturan sekolah / negara
F5 Menjadi pelajar yang berdisiplin
F6 Taat kepada negara
F7 Hormat kepada ibu bapa
F8 Bercita-cita tinggi
F9 Sanggup menuntut ilmu sehingga keluar negara
F10 Mempunyai semangat daya saing
F11 Bersifat kreatif dan inovatif
F12 Bersifat terbuka
F13 Sedia menerima perubahan
F14 Tidak mementingkan diri sendiri
F15 Tidak terlibat dengan gejala sosial yang negatif
(Mana-mana jawapan yang munasabah)
PERANG DINGIN
1. Apakah yang
dimaksudkan Perang Dingin.
Perang Dingin terbentuk
daripada Blok dunia berasaskan geopolitik dan tidak berlaku sebarang
konflik bersenjata
secara langsung.
2.Senaraikan dua kuasa besar yang terlibat dalam Perang Dingin.
2.Senaraikan dua kuasa besar yang terlibat dalam Perang Dingin.
i) Amerika Syarikat ii) Soviet Union.
3.Terangkan sebab –
sebab berlaku Perang Dingin.
1. Perang Dingin
berlaku disebabkan oleh perbezaan ideologi dan fahaman politik.
2. Berlaku
persaingan kuasa antara blok kapitalis yang diketuai oleh Amerika Syarikat
dengan blok
komunis yang diketuai oleh
Soviet Union.
3. Kedua-dua blok
ini ingin membuktikan kekuatan masing-masing.
4. Kedua-dua blok
berusaha menyebarkan pengaruh dan memajukan kepentingan masing-masing di
Eropah dan di Asia
melalui propaganda serta bantuan ekonomi dan ketenteraan.
5. Blok komunis dan
blok kapitalis berusaha mempengaruhi pegangan negara-negara Dunia Ketiga ini
dengan menawarkan bantuan pertahanan dan
ekonomi.
4. Apakah kesan Perang
Dingin.
1. Kesan Perang
Dingin pembentukan blok dunia kepada Blok Kapitali,Blok Komunis dan Blok Dunia
Ketiga.
2. Amerika Syarikat
dan sekutunya mewujudkan pakatan tentera iaitu penubuhan NATO untuk menyekat
pengaruh komunis.
3. Soviet Union dan
negara-negara komunis menubuhkan Pakatan Warsaw.
4. Amerika Syarikat
membentuk Pertubuhan Perjanjian Asia Tenggara atau South-East Asia Tredy
Organisation ( SEATO)
menyekat pengaruh komunis di Asia Selatan.
5. Berlaku perlumbaan senjata di antara
Blok Kapitalis dan Blok Komunis.
Aspek 
 | 
  
Blok Kapitalis 
 | 
  
Blok Komunis 
 | 
 
Politik 
 | 
  
i) Negara Demokratik 
ii) Pemilihan kerajaan
  melalui 
pilihan raya 
 | 
  
i) Pemerintah
  Diktaktor 
ii)Parti Komunis
  sahaja diiktiraf 
 | 
 
Ekonomi 
 | 
  
i) Peluang perniagaan
  dan 
pemilikan harta
  persendirian 
 | 
  
i) Perniagaan dan
  pemilikan harta 
dimiliki oleh kerajaan 
 | 
 
Sosial 
 | 
  
i) Kebebasan individu 
sepenuhnya. 
 | 
  
i) Kebebasan individu
  di lindungi 
dan di kawal. 
 | 
 
No comments:
Post a Comment