TINGKATAN 4
TAMADUN HWANG HO
TAMADUN HWANG HO
(a) Nyatakan nama pusat kerajaan Dinasti Shang
• Anyang[1 markah]
(b) Berikan dua ciri istimewa yang terdapat di bandar tersebut.
• Terletak di kawasan tanah tinggi di Sungai Huan
• Terdapat istana, kuil dan pusat pentadbiran
• Golongan pembesar dan agama tinggal di kawasan bandar
• Dilengkapi dengan tembok untuk menghalang penceroboh
• Dikelilingi oleh perkampungan yang didiami oleh masyarakat tani [2 markah]
(c) Mengapakah berlakunya peralihan kuasa daripada Dinasti Shang
kepada Dinasti Chou ?
• Kezaliman pemerintah Raja Shang
• Kebangkitan golongan hamba
• Kepercayaan kepada mandat daripada Tuhan [1 markah]
(d) Apakah langkah yang dilaksanakan oleh Raja-raja Dinasti Chou
untuk mendapat sokongan daripada pembesar mereka ?
• Melalui ikrar taat setia kepada pemerintah
• Memberi hadiah seperti kereta kuda, senjata gangsa, hamba dan
binatang
• Diminta melindungi Raja
• Memberikan bantuan tentera pada masa perang
• Diberi hak sebagai ketua agama untuk menjalankan upacara pengorbanan [3 markah]
(e) Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah peranan golongan
bangsawan dalam Tamadun Hwang Ho?
• Mentadbir wilayah di luar pusat pentadbiran Raja
• Diberi hak oleh Raja untuk mewujudkan sistem pentadbirannya
sendiri
• Bertanggungjawab memungut cukai
• Menguruskan pertahanan
• Mentadbir undang-undang di wilayah masing-masing [3 markah]
4. Tamadun Hwang Ho adalah tamadun terawal di China yang
memberikan sumbangan yang penting kepada peradaban dunia.
(a) Senaraikan dua golongan dalam struktur sosial masyarakat
tamadun Hwang Ho.
• Golongan raja
• Golongan Pembesar
• Golongan artisan
• Golongan Tentera
• Golongan Petani
• Golongan Hamba ( 2 markah )
(b) Nyatakan dua contoh kepercayaan yang diamalkan oleh golongan
masyarakat dalam tamadun Hwang Ho.
• Animisme
• Politeisme
• Penyembahan roh nenek moyang
• Menyembah tuhan syurga/Shang-ti/tuhan bumi/Tu
• Menyembah sungai/bukit/gunung
• Menilik nasib menggunakan tulang oracle ( 2 markah )
(c) Apakah peranan kalendar dalam masyarakat Hwang Ho.
• Raja menggunakan kalendar untuk menentukan musim menanam
• dan musim menuai
• Menjalankan aktiviti harian/upacara perkahwinan/
pemburuan/pengkebumian
( 2 markah )
(d) Senaraikan dua ciri negara kota anyang dalam tamadun Hwang-Ho.
• Terletak di tanah tinggi di Sungai Huan
• Terdapat istana/kuil/pusat pentadbiran
• Golongan raja/pembesar/agama tinggal di kawasan bandar
• Dilengkapi tembok bagi menghalang penceroohan musuh
• Dikelilingi perkampungan yang dihuni masyarakat petani
( 2 markah )
(e) Pada pendapat anda, apakah sumbangan penting Tamadun Hwang Ho
dalam bidang pertanian kepada peradaban manusia.
• Pembinaan sistem pengairan/terusan
• Kemajuan dalam teknologi pembajakan
• Penciptaan cangkul/sabit
• Penggunaan batas
• Mencipta alat pertanian berasaskan besi
( 2 markah )
TAMADUN INDIA - PENDIDIKAN ***
Terangkan kegiatan Ekonomi yang
dijalankan dalam tamadun India
F1 Kegiatan
perdagangan berkembang pesat
H2a Melibatkan
perdagangan dalaman /antara wilayah kerajaan India
H2b Perdagangan luar
H2c Pusat
perdagangan di Anga/Kalinga/Karusa
H2d Menghasilkan
emas/gading gajah/senjata/berlian/mutiara
H2e Menjalin hubugan
dagangan dengan Macedonia/Sri Lanka/Asia Tengah/Asia Tenggara
H2f Pelabuhan antarabangsa
di Tamralipti/Ghantashala/Kadura di Timur
H2g Pelabuhan
Broach/Chaul/Kalyan/Cambay di bahagian Barat
F2
Kewujudan persatuan perdagangan/sresthin
H2a Persatuan tukang
kau
H2b Tukang
logam/tukang kulit
H2c Matlamat
persatuan mengawal harga
H2d Kualiti barangan
/ gaji pekerja
F3
Penggubalan undang-undang persatuan
H3a Undang-undang
diawasi oleh raja
F3
Pengenalan mata wang sebagai medium jual beli
H3a Zaman Gupta-Mata
awng emas digunakan
H3b Pelaksanaan
dasar kewangan dan ekonomi yang sistematik
F4
Perkembangan perusahaan tekstil/kain kapas
/sutera
H4a Sutera berpusat
di Bengal dan Benares
H4b Perusahaan
barangan emas/mutiara/batu permata
F5 Cukai
dikenakan terhadap pelbagai jenis hasil perdagangan
H5a Hasil pertanian
dan buah-buahan
H5b Cukai untuk
menyara tentera/pentadbir/raja
Terangkan perkembagaan Pendidikan
dalam Tamadun India
F1
Bermula pada zaman vedik
F2
Mementingkan keagamaan/agama Hindu sebagai teras
F3
Didominasi oleh kaum lelaki
F4
Wanita tidak berpeluang untuk belajar
F5
Pembelajaran kitab-kitab veda
F6
Bahasa sanskrit sebagai medium pengajaran dan pembelajaran
F7
Menggunakan kaedah hafalan untuk mendalami kitab-kitab veda
F8
Pendidikan berteraskan agama Hindu dan Buddha sebagai persediaan selepas mati
F9
Tumpuan pendidikan ialah agama
F10
Mempelajari segala hukum agama untuk kesempurnaan hidup
F11 Pengajaran
nilai-nilai murni
F12 Pendidikan
tinggi di kolej Brahman
F13 Pendidikan
turut diberikan di istana
F14 Universiti
agama Budhha (Nalanda) turut diwujudkan
F15 Untuk
menjadi Brahmin seseorang harus menghafal pelbagai buku agama (Veda)
F16 Turut
mempelajari karya saintifik /falsafah
F17
Meningkatkan ilmu sains
F18 Pada zaman
seterusnya pendidikan bertujuan mengatasi buta huruf
F19 Mendapat jawatan
dalam kerajaan
PERLUASAN KUASA
• Setelah menubuhkan kerajaan yang stabil dan kuat, seseorang pemerintah itu akan berusaha untuk meluaskan kawasan pemerintahannya.
• Perluasan kawasan pemerintah dilakukan melalui penaklukan dan pembukaan kawasan baru.
TAMADUN YUNANI
v Permulaan agenda penaklukan oleh pemerintah Yunani telah bermula sejak tahun 800 s.m.
v Dimulakan oleh Philip II dari Macedonia yang telah menyatukan semua bahagian Yunani untuk menjadi sebuah negara.
v Kemudian usaha penaklukan ini diteruskan oleh anaknya iaitu Alexander the Great. Beliau merupakan seorang jeneral yang terkenal dalam sejarah dunia dan menaiki takhta pada tahun 336 s.m.
v Semasa zaman pemerintahannya, beliau telah berjaya menguasai Parsi, Mesir, Turkistan dan Samarkand. Akhirnya seluruh kawasan Laut Mediterranean berada di bawah kekuasaannya.
v Semasa era pemerintahannya memperlihatkan penyebaran Kebudayaan Hellinstik ke seluruh timur. Kebudayaan Hellinstik ini ialah campuran kebudayaan Yunani, Parsi, dan kebudayaan timur yang lain. Syracuse, Iskandar dan Antioch merupakan antara tempat yang menerima kebudayaan ini.
v Kegemilangan empayar Yunani ini tamat apabila kematian Alexander the Great dan bermulanya kemunculan Rom.
TAMADUN ROM
v Perluasan kuasa di Rom bermula pada tahun 27 S.M. iaitu pada period pemerintahan Agustus Caesar.
v Agustus Caesar adalah pengasas empayar Rom dan anak saudara kepada Julius Caesar. Semasa pemerintahannya, beliau telah menjalankan pemerintahan diktator.
v Keadaan ini berlaku setelah beliau berjaya mengalahkan tentera pimpinan Anthony, bekas jeneral Augustus Caesar yang telah bergabung dengan tentera Mesir di bawah pimpinan Cleoparta dalam peperangan Actium ( 31 S.M ).
v Pada era pemerintahannya, beliau telah menubuhkan sistem empayar yang berbeza daripada sistem republik sebelumnya, iaitu mewajibkan sistem pemerintahan warisan.
v Beliau telah berjaya membentuk empayar hinggga ke Britian, Sepanyol, kawasan Sungai Rhine, Danube, Laut Hitam, Pergunungan Altas, Afrika Utara, Macedonia, sebahagian Turki dan Palestin.
TAMADUN INDIA
v Tokoh perluasan kuasa dalam tamadun India dimulakan oleh pemerintahan Dinasti Maurya iaitu Chandragupta Maurya ( 321-292 S.M. ).
v Kejayaan Chandragupta yang dapat membentuk empayar adalah disebabkan mempunyai pasukan tentera yang besar, 600 ekor gajah, 1000 orang tentera berkuda dan 10, 000 orang infantri.
v Beliau telah berjaya menguasai seluruh India Utara. Setelah mengukuhkan kedudukannya, beliau berjaya menakluk Punjab dan menewaskan Seleceus.
v Kemudian agenda perluasan kuasa di India diteruskan oleh anaknya iaitu Bindusara. Bindusara telah meluaskan empayar Maurya ke Mysore di bahagian selatan India.
v Selepas Bindusara, Asoka telah menguasai seluruh India menjadi kawasan takluk empayar Maurya. Keadaan tersebut adalah kesan daripada kemenangan Asoka ke atas kawasan Kalinga.
v Selepas kemenangan ke atas Perang Kalinga, Asoka tidak mengamalkan corak pemerintahan seperti tokoh-tokoh sebelumnya, tetapi menekankan dasar yang lebih lembut dan terbuka untuk meluaskan pengaruh dan kedudukan Maurya.
v Hal ini berlaku kerana lebih memberi tumpuan kepada penyebaran agama Buddha.
TAMADUN CHINA
v Perluasan kuasa juga telah membawa kepada kelahiran empayar pada zaman Dinasti Chin, iaitu pada era pemerintahan Shih Huang Ti yang berjaya menyatukan seluruh kerajaan kecil di China
v Shih Huang Ti telah melaksanakan ;
a) Corak pemerintahan secara autokratik iaitu tegas dan mutlak
b) Menghapuskan golongan bangsawan
c) Melantik gabenor dan panglima tentera untuk mentadbir
d) Mencantumkan Tembok Besar China untuk tujuan pertahanan empayar China daripada serangan orang gasar
v Kemerosotan Dinasti Chin telah digantikan dengan kemunculan Dinasti Han. Pada zaman Dinasti Han kewibawaan Maharaja Han Wu Ti yang digelar Maharaja Tentera telah berjaya memperluaskan kawasan jajahannya melalui pasukan yang besar dan kuat.
v Antara kawasan ynag berjaya ditakluknya, meliputi Sinkiang, Lembah Tarim, dan Tutor di utara, Yang Tze, Kwangsi dan Kwang Tung di selatan.
v Beliau juga telah berjaya menyebarkan pengaruh China hingga sampai ke Jepun dan Turkistan serta dapat mewujudkan keamanan dan kemakmuran Negeri China.
v Tokoh perluasan kuasa dalam tamadun India dimulakan oleh pemerintahan Dinasti Maurya iaitu Chandragupta Maurya ( 321-292 S.M. ).
v Kejayaan Chandragupta yang dapat membentuk empayar adalah disebabkan mempunyai pasukan tentera yang besar, 600 ekor gajah, 1000 orang tentera berkuda dan 10, 000 orang infantri.
v Beliau telah berjaya menguasai seluruh India Utara. Setelah mengukuhkan kedudukannya, beliau berjaya menakluk Punjab dan menewaskan Seleceus.
v Kemudian agenda perluasan kuasa di India diteruskan oleh anaknya iaitu Bindusara. Bindusara telah meluaskan empayar Maurya ke Mysore di bahagian selatan India.
v Selepas Bindusara, Asoka telah menguasai seluruh India menjadi kawasan takluk empayar Maurya. Keadaan tersebut adalah kesan daripada kemenangan Asoka ke atas kawasan Kalinga.
v Selepas kemenangan ke atas Perang Kalinga, Asoka tidak mengamalkan corak pemerintahan seperti tokoh-tokoh sebelumnya, tetapi menekankan dasar yang lebih lembut dan terbuka untuk meluaskan pengaruh dan kedudukan Maurya.
v Hal ini berlaku kerana lebih memberi tumpuan kepada penyebaran agama Buddha.
TAMADUN CHINA
v Perluasan kuasa juga telah membawa kepada kelahiran empayar pada zaman Dinasti Chin, iaitu pada era pemerintahan Shih Huang Ti yang berjaya menyatukan seluruh kerajaan kecil di China
v Shih Huang Ti telah melaksanakan ;
a) Corak pemerintahan secara autokratik iaitu tegas dan mutlak
b) Menghapuskan golongan bangsawan
c) Melantik gabenor dan panglima tentera untuk mentadbir
d) Mencantumkan Tembok Besar China untuk tujuan pertahanan empayar China daripada serangan orang gasar
v Kemerosotan Dinasti Chin telah digantikan dengan kemunculan Dinasti Han. Pada zaman Dinasti Han kewibawaan Maharaja Han Wu Ti yang digelar Maharaja Tentera telah berjaya memperluaskan kawasan jajahannya melalui pasukan yang besar dan kuat.
v Antara kawasan ynag berjaya ditakluknya, meliputi Sinkiang, Lembah Tarim, dan Tutor di utara, Yang Tze, Kwangsi dan Kwang Tung di selatan.
v Beliau juga telah berjaya menyebarkan pengaruh China hingga sampai ke Jepun dan Turkistan serta dapat mewujudkan keamanan dan kemakmuran Negeri China.
PERLUASAN KUASA - Tokoh
a) Huraikan
peranan dan sumbangan tokoh-tokoh berikut dalam usaha perluasan kuasa kerajaan
masing-masing.
[14 markah]
i) Alexander
the Great
ii) Augustus
Caesar
iii) Chandragupta
Maurya
iv) Shih
Huang Ti
i) Alexander
The Great
F1 Alexander
The Great telah berjaya menyatukan Macedonia dan Yunani
F2 berjaya
meluaskan lagi kawasan takluk Yunani
F3 menguasai
Parsi, Mesir,Turkistan,Samarkand
F4 seluruh
wilayah Mediterranean berada di bawah kekuasaannya
F5 menyebarkan
kebudayaan Hallenistik
F6 budaya
Hallenistik ialah campuran budaya Yunani, Parsi dan Timur yang lain
F7 budaya
hallenistik tersebar di kota Syracause di Itali, Iskandariyah, Antioch
ii) Augustus
Caesar
F1 berjaya
mewujudkan sistem empayar yang berbeza daripada sistem republik sebelumnya
F2 beliau
mewajibkan sistem pemerintahan warisan
F3 beliau
ialah pengasas empayar Rom
F4 memerintah
seperti diktator
F5 berjaya
mengalahkan tentera pimpinan Anthony, bekas jeneral Augustus Caesar
iii) Chandragupta
Maurya
F1 berjaya
menguasai seluruh India Utara
F2 menakluk
Punjab
F3 menewaskan
Seleceus yang memerintah empayar Seleucid di Syria dan kawasan sempadan India
Barat
iv) Shih
Huang Ti
F1 Shih
Huang Ti telah menyatukan seluruh kerajaan kecil di China
F2 beliau
memerintah secara autokratik, iaitu tegas dan mutlak
F3 menghapuskan
kuasa golongan bangsawan
F4 melantik
gabenor dan panglima tentera untuk mentadbir
F5 mengarahkan
pembinaan Tembok Besar China bagi menghalang serangan orang Gasar
b) Huraikan
perubahan dasar pemerintahan di India di bawah pemerintahan Asoka dan di China
semasa pemerintahan Maharaja Han Wu
Ti. [6
markah]
i) Asoka
F1 tidak
menekankan ketenteraan sebagai asas perluasan kuasa
F2 menekankan
dasar yang lebih lembut/terbuka
F3 memberi
penekanan kepada perluasan agama Buddha
F4 menguasai
seluruh India di bawah takluk Maurya
F5 apabila
Asoka berjaya memenangi Perang Kalinga
ii) Han
Wu Ti
F1 berjaya
meluaskan kuasanya melalui angkatan tentera yang besar dan kuat
F2 meluaskan
pengaruh China hingga ke Jepun, Turkistan
F3 berjaya
mewujudkan keamanan dan kemakmuran China
HIJRAH
Maksud Hijrah
Perpindahan dari Makkah ke Madinah
Perubahan dari keadaan buruk kepada baik
Semangat ini berubah dari buruk kepada baik
Sebab dan Tujuan Hijrah
Perintah Allah
Jemputan orang Madinah
Strategi meneruskan dakwah
Elak penyeksaan orang Quraisy
Mendamaikan masyarakat Madinah
Mengamalkan cara hidup Islam
Bukti Orang Islam Yang Berhijrah ke Madinah Bukan Pelarian
Dijemput oleh orang Madinah
Disambut meriah
Diberi layanan istimewa
Dijamin keselamatan
Nabi dilantik menjadi pemimpin
Persetujuan dibuat melalui perjanjian
Peristiwa Hijrah
Nabi dikepung & tukar tempat tidur
Pergi berjumpa Abu Bakar as-Siddiq
Menyatakan perintah Allah
Berangkat ke Madinah
Bersembunyi di gua Thur
Meneruskan perjalanan dipandu Abdullah bin Arqat
Apakah iktibar yang boleh dipelajari
pelajar daripada peristiwa hijrah untuk mencapai kecemerlangan diri dalam
kehidupan seharian.
F1 Perubahan sikap dan
tingkah laku negatif kepada yang positif
F2 Perubahan dari tidak
berdisplin kepada berdisplin
F3 Perubahan dari
sifat malas kepada rajin berusaha
F4 Sikap suka
melanggar undang-undang kepada akur kepada undang-undang
F5 Sikap mementingkan
diri sendiri berubah kepada sikap bantu-membantu
F6 Sikap suka
bertangguh kerja berubah kepada menghargai masa.
F7 Tidak menghormati orang tua kepada menghormati
orang tua
PEPERANGAN DALAM ISLAM
Dua peperangan yang berlaku di Madinah antara tahun 622-630 Masihi
Dua peperangan yang berlaku di Madinah antara tahun 622-630 Masihi
F1 Perang
Badar
F2 Perang
Uhud
F3 Perang
Khandak
F4 Perang
Tabuk
Dua
garis panduan yang mesti dipatuhi oleh tentera Islam dalam peperangan
F1 Tidak dibenarkan
membunuh orang yang lemah seperti orang tua, kanak-
kanak,
wanita, orang sakit, dan orang
yang menyerah diri.
F2 Tidak dibenarkan
membunuh binatang
ternakan
F3 Dilarang
memusnahkan
tanam-tanaman
F4
Dilarang merobohkan tempat ibadat
Dua sebab
Islam membenarkan umatnya berperang
F1 Apabila
diserang oleh musuh
F2 Untuk
mencari keamanan
F3 Untuk
memelihara tempat ibadat
F4 Menjaga
maruah negara
F5 memelihara
daripada kemusnahan harta benda
F6 melindungi
orang yang tidak berdosa
Dua bukti
bahawa Islam berkembang bukan dengan cara peperangan
F1 Nabi
Muhammad saw mengampunkan tawanan perang badar
F2 Tawanan
wanita dan kanak-kanak dibebaskan
F3
Tawanan lelaki diberi syarat untuk membebaskan diri mereka
iaitu mengajar
sepuluh
kanak-kanak membaca dan menulis sehingga pandai.
Cara untuk mengelakkan peperangan daripada berlaku ialah
F1 Mengamalkan
akhlak yang mulia
F2 Saling bertolak
ansur
F3 Kepimpinan
melalui teladan
F4 Menghormati hak
asasi
F5 mengelakkan isu-isu sensitif dipersoalkan
seperti agama, bahasa, institusi
pemerintahan.
PEMBUKAAN KOTA MEKAH
Jelaskan sebab-sebab
yang membawa kepada pembukaan semula kota Makkah. [4m]
F1 kota Makkah adalah
tempat kelahiran Nabi Muhammad s.a.w.
F2 merupakan tempat
lahirnya agama Islam/wahyu/al-Quran
F3 tempat letaknya
Kaabah
F4 pusat ibadat orang
Islam/umrah /haji
F5 tempat asal orang
Muhajirin/orang Islam Makkah
F6 orang Quraisy
melanggar Perjanjian Hudaibiyah
H5a syarat gencatan
senjata selama 10 tahun telah dicabuli oleh Quraisy
H5b orang Quraisy tidak
menghormati hak kebebasan yang telah dipersetujui
H5c orang Quraisy telah
membunuh beberapa orang Bani Khuzaah yang berpihak kepada Islam
F6 pembukaan kota Makkah
merupakan strategi jangka panjang menyebarkan agama Islam
H6a kedudukan kerajaan
Islam Madinah akan menjadi lebih mantap
Huraikan kesan-kesan
peristiwa pembukaan semula kota Makkah. [5m]
F1 Nabi Muhammad s.a.w.
bertawaf sebanyak 7 kali mengelilingi Kaabah
F2 baginda dapat
berpidato/khutbah kepada umat Islam
H2a dengan membaca ayat
al-Quran
F3 Kaabah terpelihara
daripada unsur-unsur jahiliah
F4 agama menyembah
berhala dihapuskan selama-lamanya
F5 umat Islam mula
mendalami ilmu pengetahuan Islam
F6 kota Makkah dijadikan
kota suci umat Islam
F7 Kaabah menjadi
tumpuan seluruh umat Islam
H7a untuk beribadat
F8 membuktikan kekuatan
kerajaan umat Islam Madinah di bawah pimpinan Nabi Muhammad s.a.w.
H8a secara aman/tanpa
paksaan/sukarela
F9 membuka jalan kepada
penyebaran Islam ke seluruh Tanah Arab
F10 membolehkan sebuah
lagi pusat pemerintahan Islam yang kuat diwujudkan
H10a Madinah dikekalkan
sebagai pusat pentadbiran Islam
H10b Makkah dijadikan
wilayah Islam
F11 Islam dapat
dipraktikkan dalam kehidupan harian secara menyeluruh
H11a menjadi titik tolak
pemerintahan Islam seterusnya
Jelaskan kesan kedatangan Islam terhadap sistem ekonomi di Tanah Melayu
F1
Perdagangan
H1a Pedagang Islam
menguasai perdagangan di Lautan Hindi dan Laut Cina Selatan
H1b Pedagang Melayu
mulai terbabit secara aktif
H1c Saranan
Islam bahawa perniagaan merupakan sumber rezeki yang besar
H1d Melaka menjadi
pusat perdagangan terpenting
H1e Pengenalan
sistem timbang dan sukat di Melaka
H1f Penggubalan
Undang-Undang Laut Melaka berteraskan Islam
H1g
Kelantan,Kelantan dan Terengganu menjadi pusat perdagangan penting abad ke 17
dan ke-18
F2 Mata
Wang
H2a Perantaraan nilai
perdagangan
H2b Alternatif
kepada sistem barter
H2c Mata wang
timah di Melaka tertera nama sultan memerintah dan tarikh Islam
H2d Johor- Wang
Katun diperbuat daripada timah mempunyai tulisan Jawi atau Arab
H2e Wang Timah
Kedah-Wang Ayam Jantan/Wang emas turut digunakan secara meluas
H2f Wang Emas
Johor- diperkenal pada zaman Sulatan Alauddin Riayat Syah
H2g Wang
Emas Johor dikenali Kupang
H2g Kelantan-Wang
emas kijang tertera Khalifatul mukminin
Faktor Melaka Muncul Menjadi Pusat Perdagangan
Kedudukan strategik
Pelabuhan yang baik
Kemudahan di pelabuhan yang cukup
Bekalan barang dagangan yang banyak
Mempunyai hubungan perdagangan dengan luar
Keselamatan di perairan
Pentadbiran yang cekap
Penggunaan mata wang
Sistem cukai yang baik
Sebab Orang Melayu Menceburi Bidang Perdagangan
Memiliki pelabuhan
Mahir membina kapal
Mahir dalam ilmu pelayaran
Bahasa Melayu menjadi lingua franca
Bekalan barang dagangan yang banyak
Galakan pemerintah
Mata Wang Yang Digunakan Dalam Perdagangan di Melaka
Wang emas Johor
Wang emas Kelantan
Wang timah Kedah
Wang timah Melaka
Wang timah Johor
Ciri Islam Pada Mata Wang Negeri Melayu
Terdapat nama Sultan
Terdapat gelaran Islam Sultan
Ditulis menggunakan tulisan Jawi
Tarikh Islam mata wang dikeluarkan
Peraturan Cukai Tetap di Melaka
Dikenakan ke atas barang yang diimport
Cukai barang dari India, Arab, Siam, Pegu ialah 6%
Cukai barang dari China dan Jepun ialah 5%
Beras dan makanan dikecualikan cukai
Cukai dibayar dahulu sebelum berniaga
Peraturan Cukai Diraja di Melaka
Dikenakan ke atas orang asing di Melaka
Orang asing dari Kepulauan Melayu dikenakan 3%
Orang asing dari tempat lain dikenakan 6%
Kepentingan Cukai Kepada Negara
Menjadi sumber pendapatan negara
Menggalakkan perdagangan
Sumber untuk merancang pembangunan negara
Sumber meningkatkan produktiviti
Langkah Meningkatkan Kesedaran Untuk Membayar Cukai
Kempen tentang kepentingan cukai kepada negara
Memberikan diskaun kepada pembayar cukai
Bayaran cukai melalui potongan gaji
Memantau premis perniagaan yang tidak bayar cukai
Menguatkuasakan undang-undang
AKTA TANAH SIMPANAN MELAYU ***
AKTA TANAH SIMPANAN MELAYU ***
a) Tanaman baharu yang diperkenalkan British
F1
Kopi
F2
Tembakau
F3
Getah
b) Sebab-sebab
British memperkenalkan Akta Tanah Simpanan Melayu
F1
Mengekalkan orang Melayu sebagai petani
F2
Menjamin kelangsungan masa depan ekonomi, sosial dan politik orang
Melayu
F3
Mengelak tanah orang Melayu daripada dijual kepada orang bukan
Melayu
F4
Mengelak tanah orang Melayu dipajak gadai
F5
Menghalang orang Melayu menanam tanaman komersial
F6
Mengelak tanah orang Melayu berpindah milik kepada orang asing
[mana-mana 2x1m=2m]
c) Undang-undang
Tanah yang diperkenalkan di Sarawak dan Sabah
F1
Land Order 1931
F2
Land Settlement Order 1933
F3
Land Order 1948
F4
Proklamasi III Perlindungan Hak Pribumi
[mana-mana 2x1m=2m]
d) Cara
British mengurangkan pernyertaan pekebun kecil dalam sektor perladangan getah
F1 Memperkenalkan
Enakmen Tanah Padi 1917
F2 Melarang
penanaman getah di atas tanah sawah
F3 Menaikkan
premium permohonan tanah baharu
F4 Melarang
pembukaan tanah baharu bagi tanaman getah
F5 Memberi kuota
yang rendah kepada pekebun kecil
[mana-mana 2x1m=2m]
e) Dua
cara untuk memajukan sektor pertanian negara
F1
Menggunakan teknologi moden dalam pertanian
F2
Menubuhkan pusat penyelidikan dan pembangunan pertanian
F3
Mengkomersialkan pertanian atau pertanian satu perniagaan
F4
Mengadakan projek usaha sama dangan negara maju
F5
Memberi intensif kepada para usahawan
F6
Menyediakan kemudahan prasarana
Jelaskan ciri-ciri pemilikan dan
penggunaan tanah di Tanah Melayu sebelum kedatangan British.
F1
Kadar cukai ditentukan oleh pembesar
H1a Aktiviti
ekonomi yang hendak diusahakan mendapat mesti kebenaran pembesar
H1b Tidak
mempunyai rekod/catatan mengenai pemilikan tanah
H1c Tidak ada
undang-undang/peraturan mengenai pemilikan tanah
H1d Berdasarkan
undang-undang adat
F2
Tanah menjadi milik seseorang yang meneroka
H2a Tanah
menjadi milik orang yang mengerjakan tanah tersebut
H2b Tanah boleh
diwarisi oleh generasi seterusnya
F3
Tanah merupakan sumber ekonomi/pertanian
H3a Menjadi
tunggak kuasa politik
H3b
Mencerminkan kedudukan sosial pembesar Melayu
Jelaskan perkembangan peraturan tanah
baru yang diperkenalkan oleh British di Negeri-Negeri Melayu pada abad ke
19.***
F1
Merekod/mencatat pemilikan tanah
H1a
Bertujuan menjamin/Mengesahkan pemilikan tanah
H1b
Memudahkan urusan pentadbiran
H1c
Urusan cukai/pajakan/sewa beli/penjualan/pembelian
F2
Pengenalan undang-undang tanah berkonsepkan Barat
H2a
Memudahkan kerja pentadbiran tanah/pembangunan ekonomi
C2a
Peraturan Tanah Perak 1879/Kanun Tanah Selangor 1891/ Peraturan
Tanah
Sungai Ujong 1887
Sungai Ujong 1887
F4
Pembahagian tanah mengikut kegunaan/nilai komersial
H4a
Tanah ladang
H4b
Tanah Peribumi
H4c
Tanah Perlombongan
H4d
Kadar cukai tanah bergantung mengikut kegunaan tanah/nilai
komersial
Jelaskan berkaitan undang-undang
Tanah Simpanan Melayu yang diperkenalkan oleh British.
F1
Akta Tanah Simpanan Melayu 25 November 1913,
H1a Diluluskan
oleh Majlis Persekutuan
H1c Untuk
menjamin kelangsungan masa depan ekonomi/sosial/politikorang Melayu
H1d Bertujuan
mengelakkan tanah milik orang Melayu berpindah kepada orang asing
H1e Residen
berkuasa mengisytiharkan tanah milik orang Melayu sebagai Tanah Simpanan
Melayu (TSM)
Melayu (TSM)
H1f
Menyelamatkan tanah tersebut daripada dijual/dipajakgadai/ditukar milik kepada
orang
bukan Melayu
bukan Melayu
H1g Pihak
British sebenarnya melindungi kepentingan ekonomi mereka
H1h Orang
Melayu tidak dibenarkan menanam tanaman komersial di kawasan TSM
H1i
Kebanyakan kawasan TSM tidak subur
H1j
Tidak sesuai digunakan untuk kegiatan ekonomi perladangan
H1k
Kawasan yang subur didapati terlalu kecil
TINGKATAN 5
Huraikan faktor-faktor yang membawa kepada kemunculan nasionalisme
di Asia Tenggara.
Faktor pertama , Dasar Penjajah. Rakyat tempatan tidak puas hati terhadap dasar penjajah. Penduduk tempatan tiada peluang dalam sistem birokrasi Barat.
Faktor kedua, Dasar Ekonomi penjajah. Dasar ekonomi penjajah bersifat menindas. Penjajah mewujudkan jurang sosial dalam masyarakat. Dasar kemasukan imigran menyebabkan ekonomi dikuasai oleh mereka.
Faktor ketiga, Pengaruh Agama. Agama menjadi alat penyatuan rakyat. Lahirnya gerakan Islah oleh persatuan-persatuan agama.
Faktor keempat, Karya Kesusasteraan. Karya membangkitkan kesedaran dan kecintaan kepada negara. Karya menyampaikan mesej kesengsaraan rakyat.
Faktor kelima, Pendidikan. Penjajah mengamalkan sikap pilih kasih dalam pendidikan. Kemudahan disediakan untuk sekolah yang menggunakan bahasa penjajah.
Pendidikan diberi kepada golongan elit sahaja. Lepasan sekolah vernakular sukar untuk mendapatkan pekerjaan.
Faktor keenam, Kemunculan Golongan Intelek. Golongan intelek yang terdedah kepada idea falsafah Barat dan Islam. memimpin gerakan nasionalisme menuntut membaiki taraf hidup dan membebaskan negara.
Faktor ketujuh, Pengaruh Media. Media seperti akhbar dan majalah menyemarkakkan semangat nasionalisme. Menyebarkan idea nasionalis dan menanam perasaan antipenjajah.
Faktor kelapan, Perkembangan Sistem Pengangkutan dan Perhubungan. Sistem perhubungan memudahkan hubungan di kalangan nasionalis.. Jalan raya dan jalan kereta api menghubungkan kawasan yang sebelumnya terpisah
.
Faktor kesembilan, Pengaruh Luar. Kejayaan Jepun menewaskan China dan Rusia membuka mata nasionalis. Perjuangan Mahatma Ghandi menjadi sumber inspirasi kepada nasionalis.
Faktor pertama , Dasar Penjajah. Rakyat tempatan tidak puas hati terhadap dasar penjajah. Penduduk tempatan tiada peluang dalam sistem birokrasi Barat.
Faktor kedua, Dasar Ekonomi penjajah. Dasar ekonomi penjajah bersifat menindas. Penjajah mewujudkan jurang sosial dalam masyarakat. Dasar kemasukan imigran menyebabkan ekonomi dikuasai oleh mereka.
Faktor ketiga, Pengaruh Agama. Agama menjadi alat penyatuan rakyat. Lahirnya gerakan Islah oleh persatuan-persatuan agama.
Faktor keempat, Karya Kesusasteraan. Karya membangkitkan kesedaran dan kecintaan kepada negara. Karya menyampaikan mesej kesengsaraan rakyat.
Faktor kelima, Pendidikan. Penjajah mengamalkan sikap pilih kasih dalam pendidikan. Kemudahan disediakan untuk sekolah yang menggunakan bahasa penjajah.
Pendidikan diberi kepada golongan elit sahaja. Lepasan sekolah vernakular sukar untuk mendapatkan pekerjaan.
Faktor keenam, Kemunculan Golongan Intelek. Golongan intelek yang terdedah kepada idea falsafah Barat dan Islam. memimpin gerakan nasionalisme menuntut membaiki taraf hidup dan membebaskan negara.
Faktor ketujuh, Pengaruh Media. Media seperti akhbar dan majalah menyemarkakkan semangat nasionalisme. Menyebarkan idea nasionalis dan menanam perasaan antipenjajah.
Faktor kelapan, Perkembangan Sistem Pengangkutan dan Perhubungan. Sistem perhubungan memudahkan hubungan di kalangan nasionalis.. Jalan raya dan jalan kereta api menghubungkan kawasan yang sebelumnya terpisah
.
Faktor kesembilan, Pengaruh Luar. Kejayaan Jepun menewaskan China dan Rusia membuka mata nasionalis. Perjuangan Mahatma Ghandi menjadi sumber inspirasi kepada nasionalis.
SISTEM BIROKRASI BARAT ***
(a) Mengapakah kuasa imperialis Barat memperkenalkan sistem birokrasi moden di
Asia Tenggara?
F1 Menguasai ekonomi negara yang dijajah
F2 Memudahkan penjajah
memperkenalkan dasar-dasar ekonominya
F3 Mengambil
alih peranan raja dan pembesar tempatan
F4
Menjaga kepentingan mereka di tanah jajahan
(b) Senaraikan dua ciri umum sistem
birokrasi Barat di Asia Tenggara.
F1
Penyatuan wilayah-wilayah menghasilkan Kerajaan Pusat
F2
Pentabdiran tanah jajahan diketuai oleh Gabenor Jeneral
F3
Pentadbiran dilaksanakan melalui biro
F4
Pegawai Barat dilantik sebagai ketua biro
F5 Pengenalan undang-undang Barat
(c) Nyatakan dua kesan pengenalan sistem birokrasi Barat
terhadap sistem
pentadbiran tradisional
pentadbiran tradisional
F1
Pentadbiran tradisional digantikan pentadbiran barat
F2
Institusi beraja terhapus
F3 Raja
kehilangan kuasa
F4
Pembesar tempatan hilang pengaruh
F5 Undang-undang
tempatan digantikan dengan undang-undang Barat
F6 Bahasa penjajah dijadikan bahasa
rasmi pentadbiran
(d) Apakah perubahan pentadbiran yang berlaku
di Tanah Melayu selepas pengenalan Sistem Birokrasi Barat oleh
penjajah British?
F1
Penggabungan P.Pinang, Melaka dan Singapura menjadi Negeri-Negeri Selat
F3
Gabenor menjadi pemerintah tertinggi
F4
Residen kaunselor melaksanakan pentadbiran negeri
F5
Penghulu mengetuai pentadbiran kampong
F6
Pembentukan Negeri-Negeri Melayu Bersekutu melalui gabungan Perak,
Selangor,Negeri Sembilan dan Pahang
F7
Pengenalan Sistem Residen/Sistem Penasihat
F8
Bertanggungjawab menasihati sultan dalam semua perkara kecuali adat istiadat
/agama Islam
F9
Gabenor Negeri-Negeri Selat berkuasa ke atas Residen/Penasihat British
F10
Pelaksanaan sistem kehakiman Barat
F11
Pelaksanaan system pengutipan cukai
F12
Pembahagian negeri kepada beberapa daerah
F13
Penubuhan balai polis
F14
Peranan raja-raja dan pembesar Melayu terjejas
(e) Pada pandangan anda, mengapakah generasi muda hari ini
perlu mempertahakan kedaulatan negara kita pada masa hadapan?
F1 Menjamin kestabilan politik
F2 Kemakmuran ekonomi
F3 Memelihara keharmonian
F4 Ke arah negara maju
F5 Memelihara perpaduan kaum
F6 Memelihara kebebasan dan keadilan
untuk semua
F7 Melindungi warisan budaya bangsa
F8 Menjamin hak
setiap warga negara
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, nyatakan
kesan-kesan pengenalan
sistem birokrasi Barat terhadap sistem pentadbiran
tempatan di Asia Tenggara. ***
F1 - Penubuhan Kerajaan Pusat
F2 - Gabenor Janeral/Pesuruhjaya Tinggi sebagai
ketua pentadbir
F3 - Pelaksanaan pentadbiran melalui biro/jabatan
F4 - Pegawai-pegawai Barat ketua biro
F5 - Pengenalan undang-undang Barat
F6 - Pengenalan Sistem Encomienda yang
diketuai oleh Encomiendero di Filipina
F7 - Kemerosotan pentadbiran tradisional di
Filipina
F8 - Kemerosotan kuasa datu/pembesar di Filipina
F9 - Pengenalan pentadbiran tempatan
di Indonesia
F10 - Pentadbiran tempatan dikendalikan oleh
pembesar tempatan dengan pengawasan pegawai Belanda di
Indonesia
F11 - Penubuhan Volksraad (Majlis Rakyat di
Indonesia)
F12 - Berakhir Dinasti Konbaung di Burma
F13 - Institusi raja tersingkir di Burma
F14 - Jawatan pembesar tradisional di peringkat
pusat terhapus di Burma
F15 - Pengenalan Akta Kampong Ulu Burma dan Akta
Perkampungan Burma
F16 - Pentadbiran tradisional diambil alih
oleh Myo-ok (pegawai bandaran) di Burma
F17 - Semua rang undang-undang
di IndoChina diluluskan oleh Parlimen Perancis
F18 - Perkenalkan ‘Union Indochinoise’ di
IndoChina
F19 - Pengenalan Sistem Residen dan Sistem
Penasihat di Tanah Melayu
F20 - Perkenal sistem kehakiman Barat/ sistem
pungutan cukai/ penubuhan balai polis di Tanah Melayu.
F21 - Pembentukan daerah-daerah di Tanah Melayu
THAILAND
Nyatakan perubahan di Thailand kesan pengenalan birokrasi Barat.
F1 Birokrasi Barat diperkenalkan sendiri oleh Raja Mongkut
dan Raja Chulalongkorn.
F2 Raja Mongkut melantik 80 orang penasihat Barat untuk
mengetuai pelbagai jabatan.
F3 Melatih pegawai tempatan.
F4 Penasihat Kewangan, pelabuhan dan polis dari Britain.
F5 Ketenteraan dari Perancis.
F7 Raja Chulalongkorn memperkenalkan Majlis Penasihat
Rendah.
F8 Majlis Mesyuarat tertinggi sebagai badan penasihat raja
dalam pentadbiran.
F9 Kabinet Menteri terdiri daripada golongan bangsawan
berpendidikan Barat mengetuai kementerian.
F10 Juruaudit Britain berkhidmat dalam perbendeharaan negara.
F11 Muncul golongan baharu, iaitu pentadbir dalam birokrasi
moden berdasarkan tahap pendidikan.
F12 Sistem raja berperlembagaan Barat diperkenalkan
menggantikan sistem Raja berkuasa mutlak.
F13 Perubahan mengurangkan pengaruh pembesar
dan institusi raja.
F14 Pemodenan pentadbiran mengekalkan kemerdekaan Thailand.
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah kesan pengenalan sistem birokrasi Barat terhadap sistem pentadbiran di Asia Tenggara?
F1 Penubuhan Kerajaan Pusat
F2 Diketuai gabenor Jeneral / pesuruhjaya tinggi
F3 Pembesar tempatan di peringkat pusat dihapuskan
F4 Raja kehilangan kuasa
F5 Pegawai Barat dilantik menjadi ketua biro
F6 Beberapa jabatan ditubuhkan seperti pelajaran
F7 Pengenalan sistem undang-undang Barat
F8 British memperkenalkan sistem kehakiman Barat
F9 Raja menerima penasihat Barat
F10 Pembesar tempatan kehilangan pengaruh
Mana-mana jawapan munasabah
GERAKAN ISLAH
Nyatakan perubahan di Thailand kesan pengenalan birokrasi Barat.
F1 Birokrasi Barat diperkenalkan sendiri oleh Raja Mongkut
dan Raja Chulalongkorn.
F2 Raja Mongkut melantik 80 orang penasihat Barat untuk
mengetuai pelbagai jabatan.
F3 Melatih pegawai tempatan.
F4 Penasihat Kewangan, pelabuhan dan polis dari Britain.
F5 Ketenteraan dari Perancis.
F7 Raja Chulalongkorn memperkenalkan Majlis Penasihat
Rendah.
F8 Majlis Mesyuarat tertinggi sebagai badan penasihat raja
dalam pentadbiran.
F9 Kabinet Menteri terdiri daripada golongan bangsawan
berpendidikan Barat mengetuai kementerian.
F10 Juruaudit Britain berkhidmat dalam perbendeharaan negara.
F11 Muncul golongan baharu, iaitu pentadbir dalam birokrasi
moden berdasarkan tahap pendidikan.
F12 Sistem raja berperlembagaan Barat diperkenalkan
menggantikan sistem Raja berkuasa mutlak.
F13 Perubahan mengurangkan pengaruh pembesar
dan institusi raja.
F14 Pemodenan pentadbiran mengekalkan kemerdekaan Thailand.
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah kesan pengenalan sistem birokrasi Barat terhadap sistem pentadbiran di Asia Tenggara?
F1 Penubuhan Kerajaan Pusat
F2 Diketuai gabenor Jeneral / pesuruhjaya tinggi
F3 Pembesar tempatan di peringkat pusat dihapuskan
F4 Raja kehilangan kuasa
F5 Pegawai Barat dilantik menjadi ketua biro
F6 Beberapa jabatan ditubuhkan seperti pelajaran
F7 Pengenalan sistem undang-undang Barat
F8 British memperkenalkan sistem kehakiman Barat
F9 Raja menerima penasihat Barat
F10 Pembesar tempatan kehilangan pengaruh
Mana-mana jawapan munasabah
GERAKAN ISLAH
a) Maksud Gerakan Islah
F1
Gerakan yang berusaha mendorong masyarakat Melayu membetulkan
pandangan mereka terhadap Islam.
F2
Menyeru orang Melayu kebali kepada ajaran Islam yang sebenar
F3
Berdasarkan al-quran dan hadis
F4
Dipelopori oleh golongan berpendidikan Islam dari Timur Tengah/Mesir
F5
Menggelarkan mereka sebagai Kaum Mud
[mana-mana 2x1m=2m]
b) Dua orang tokoh yang
memimpin gerakan berkenaan
F1
Sheikh Tahir Jalaluddin
F2
Syed Syeik al-Hadi
F3 Dr
Burhanuddin al-Helmy
[mana-mana 2x1m=2m]
c) Akhbar dan majalah yang menjadi saluran perjuangan Gerakan Islah
[mana-mana 2x1m=2m]
c) Akhbar dan majalah yang menjadi saluran perjuangan Gerakan Islah
F1
al-Iman
F2
Neracha
F3
Idaran Zaman
F4
Pengasuh
F5
Saudara
[mana-mana
2x1m=2m]
d) Dua idea yang diperjuangkan golongan ini
d) Dua idea yang diperjuangkan golongan ini
F1
Menjana ajaran Islam dari sudut kemajuan dunia
F2 Menggesa orang Melayu
memajukan
ekonomi/pendidikan/politik/sosial/pertukangan/ubat-ubatan/perniagaan
F3
Berusaha menyemat sikap mengkritik penjajah
F4
Mengkritik raja yang tidak berperanan memajukan orang Melayu
F5
Mengkritik pembesar yang tidak berperanan memajukan orang Melayu
F6
Memberi peluang pendidikan kepada kaum wanita
[mana-mana 2x1m=2m]
e) Pada pendapat saya, Gerakan
Islah hanya aktif di Negeri-negeri Selat sahaja kerana:
F1
Ditentang Kaum Tua
F2 Masyarakat
sudah dipengaruhi oleh Kaum Tua
F3
Undang-undang dikeluarkan oleh Negeri-negeri Melayu
F4
Larangan membawa masuk risalah dan buku-buku Kaum Muda
F5
Undang-undang melarang kegiatan dakwah tanpa kebenaran Sultan
F6
Tekanan daripada penjajah
[mana-mana 2x1m=2m]
PERJANJIAN PERSEKUTUAN TANAH MELAYU 1957
a) Dua
tokoh yang menyertai rombongan kemerdekaan ke London
F1
Tunku Abdul Rahman
F2 Tun
Dr.Ismail Abdul Rahman
F3
Dato’ Abdul Razak Hussein
F4
Kolonel H.S.Lee
F5
Dato’ Panglima Bukit Gantang
F6
Dato’ Nik Ahmed Kamil
F7
Encik Abdul Aziz Majid
F8
Dato’ Mohd Seth
[mana-mana 2x1m=2m]
b) Tiga
isi kandungan Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957
F1 Pembentukan
sebuah Kerajaan Persekutuan
F2 Pemisahan antara
kuasa persekutuan dengan kuasa negeri
F3 Terdapat Senarai
Persekutuan dan Senarai Negeri
F4 Institusi Raja
dijadikan Raja Berpelembagaan pada peringkat negeri dan
negara
F5
Tiga jenis kerakyatan diwujudkan iaitu secara Kuat kuasa Undang-undang,
Permohonan dan
Naturalisasi
F6
Menerima Prinsip Jus Soli
F7
Kedudukan istimewa orang Melayu dikekalkan
F8
Agama Islam sebagai agama rasmi Persekutuan
F9
Tanah Simpanan Melayu dikekalkan
F10
Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
F11
Yang Di Pertuan Agong menjadi Ketua negara
F12
Pentadbiran negara bersifat demokrasi berparlimen
F13
Dewan Rakyat dan Dewan Negara terletak di bawah kuasa Parlimen
F14
Pada peringkat negeri, Menteri Besar menjadi pelaksana pentadbiran
F15
Menteri Besar dibantu oleh Dewan Undangan Negeri dan EXCO
[mana-mana
3x1m=3m]
c) Dua
kepentingan Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957
F1 sebuah kerajaan
demokrasi dibentuk
F2 Konsep Raja
Berpelembagaan dibentuk
F3 Mewujudkan
perpaduan yang jitu antara kaum
F4 Keharmonian kaum
dapat dicapai tanpa pertumpahan darah
F5 Memberi hak
mutlak kepada penduduk tempatan untuk mentadbir sebuah
negara
F6 Dapat melahirkan
identiti masyarakat yang merdeka
F7 Perbezaan warna
kulit, agama, bahasa dan bangsa diketepikan
F8
Tanah Melayu mencapai
kemerdekaan
F9 Kedudukan
istimewa orang Melayu dipelihara
[mana-mana 2x1m=2m]
d) Ikhtibar
yang anda peroleh daripada perjuangan pemimpin tempatan dalam usaha menuntut
kemerdekaan
F1 Kerjasama
antara orang Melayu dengan kaum pendatang
F2 Sikap
toleransi orang Melayu
F3 Perbincangan/musyawarah
diutamakan dalam membuat tuntutan
F4 Tidak
bertindak secara kekerasan
F5
Menghormati budaya kaum lain
F6
Menghormati pemimpin
[mana-mana 2x1m=2m]
AKHBAR, MAJALAH DAN
NOVEL - PENGGERAK KESEDARAN KEBANGSAAN
a. APAKAH JUDUL AKHBAR BERBAHASA mELAYU DI NEGARA INI PADA TAHUN 1930an?
F1 Warta Malaya
F2 Lembaga Melayu
F3 Majlis
F4 Utusan Melayu
F5 Warta Malaya
b. Nyatakan is yang dibincangkan oleh penulis dalam akhbar berkaitan perkara berikut.
i) ekonomi
ii) sosial
i) ekonomi
F1 menggalakkan penubuhan syarikat bekerjasama oleh orang Melayu
F2 Meminta British mengurangkan kemasukan orang dagang kerana akan mengancam ekonomi penduduk peribumi.
F3 Menggalakkan perniagaan di kalangan orang Melayu
F4 Melarang orang Melayu menjual tanah mereka
F5 Menyeru orang Melayu berjimat cermat
F6 Meminta British mengadakan kampung khas Melayu di Kuala Lumpur
ii) sosial
F1 memajukan pendidikan tinggi orang-orang Melayu
F2 Menggalakkan pendidikan untuk anak-anak perempuan
F3 Menyeru orang Melayu meninggalkan sikap negatif seperti
memilih kerja dan tidak
berusaha.
F4 menggalakkan tabungan di kalangan orang Melayu untuk
pendidikan anak-anak
F5 mementingkan kemahiran tradisional orang Melayu seperti
pertukangan tangan dan
kerja tangan.
F6 Mementingkan pendidikan bahasa Inggeris untuk kemajuan
orang Melayu
F7 Taraf sekolah melau diperbaiki
F8 Memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi
pentadbiran
F9 Menyeru orang Melayu agar tidak meninggalkan pendidikan
Islam
F10
Melaksanakan nilai-nilai baik masyarakat Melayu
Sir Ivor Jennings
SURUHANJAYA REID
Senaraikan tokoh yang
menggangotai Suruhanjaya Reid.
F1 Lord Reid
F2 Sir Ivor Jennings
F3 Sir William McKell
F4 Tuan B. Malik
F5 Tuan Abdul Malik
F5 Tuan Abdul Malik
Apakah tujuan pembentukan
Suruhanjaya Reid ?
F1
membincangkan/mencadangkan perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu
F2 menyusun perlembagaan
Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka
F3 merangka perlembagaan
Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka
Apakah isu yang diberi
perhatian utama oleh Suruhanjaya Reid semasa melaksanakan tugasnya?
F1 Pembentukan
sebuah kerajaan Persekutuan yang kuat
F2 Kedudukan
Raja-Raja Melayu
F3 Hak istimewa
orang Melayu
F4 Wujud satu
bangsaPersekutuan Tanah Melayu
F5 Agama Islam
sebagai Agama rasmi
F6 Bahasa Melayu
sebagai bahasa Kebangsaan
PEMBENTUKAN MALAYSIA
Jelaskan
cadangan-cadangan ke arah pembentukan Malaysia.
F1 Lord Brassey/Pengarah
Syarikat Borneo Utara
F2 mencadangkan Sabah,
Sarawak, Negeri-Negeri Melayu dan Neger-Negeri Selat digabungkan
F3 Sir Malcolm
MacDonald/Gabenor Jeneral Asia Tenggara
F4 mencadangkan Sabah,
Sarawak, Brunei, Singapura dan Persekutuan Tanah Melayu digabungkan
F5 Dato' Onn (1956)
F6 mencadangkan
Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka dinamakan Malaysia
F7 mencadangkan Sabah,
Sarawak, Brunei, Singapura dan Persekutuan Tanah Melayu digabungkan
F8 cadangan daripada
pemimpin-pemimpin Singapura seperti Lim Kuan Yew, David Marshall dan Lim Yew
Hock
F9 mendesak British
berunding dengan Tunku Abdul Rahman
F10 menggabungkan Singapura
dan Persekutuan Tanah Melayu sahaja
F11 tidak dipersetujui
oleh Tunku Abdul Rahman
F12 bimbang berlaku
ketidakseimbangan penduduk
F13 akhirnya, Tunku
Abdul Rahman bersetuju dengan gagasan Malaysia
F14 mengumumkan cadangan
gagasan Malaysia di Singapura/Hotel Adelphi
F15 menjamin kedudukan
politik yang lebih kukuhhasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan
Terangkan faktor ekonomi
dan sosial ke arah pembentukan pembentukan Malaysia 1963.
Faktor ekonomi
F1 mewujudkan pasaran
yang luas
F2 menggalakkan pelaburan
F3 menggalakkan
perkembangan industri pertanian
F4 mewujudkan kerjasama
serantau dalam bidang ekonomi
F5 memanfaatkan
keistimewaan sumber yang ada di negeri-negeri
F6 Tanah Melayu kaya
dengan bijih timah/getah
F7 Sabah dan Sarawak
mempunyai sumber balak
F8 Brunei kaya dengan
sumber minyak
Faktor sosial
F1 mengimbangkan jumlah
dan kadar pertumbuhan kaum
F2 kesepakatan dan
semangat setiakawan antara Persekutuan Tanah Melayu dengan Sabah,
Sarawak dan Singapura
Jelaskan reaksi Sabah
dan Sarawak terhadap pembentukan Malaysia.
F1 reaksi awal menolak
F2 ingin kekal di bawah
British
F3 parti SUPP bimbang
Sabah dan Sarawak dikuasai oleh Persekutuan Tanah Melayu
F4 parti UNKO bimbang
penguasaan orang Melayu
F5 parti BARJASA mahukan
merdeka dahulu
F6 akhirnya, semua parti
bersetuju kecuali parti SUPP
Jelaskan reaksi
Singapura terhadap pembentukan Malaysia.
F1 parti PAP dan Lee
Kuan Yew menyokong
F2 bimbang pengaruh
parti Barisan Sosialis
F3 Barisan Sosialis
menentang
F4 menganggap penjajahan
baru
F5 menuntut pandangan
rakyat
F6 referendum diadakan
F7 rakyat Singapura
setuju menyertai Malaysia
PILIHANRAYA
Apakah maksud pilihan
raya ?
F1 pilihan raya ialah
proses memilih wakil rakyat untuk memerintah sama ada di peringkat negeri atau
persekutuan
F2 pemilihan dilakukan
secara sulit dengan menggunakan prosedur yang telus dan teratur
F3 pengiraan undi dibuat
secara terbuka dan keputusannya direkodkan
F4 calon yang mendapat
undi terbanyak dikira menang
Mengapakah Suruhanjaya Pilihan raya ditubuhkan?
Jawapan:
Suruhanjaya pilihan raya ditubuhkan untuk menjamin pilihan raya yang adil dan bebas tanpa tekanan parti pemerintah atau pembangkang. (m.s. 177)
Nyatakan fungsi Suruhanjaya Pilihan raya Raya (SPR) di Malaysia?
Jawapan:
Fungsi Suruhanjaya Pilihan raya ialah mengendalikan pilihan raya sama ada pilihan raya umum atau pilihanraya kecil, menentukan sempadan bahagian-bahagian pilihan-raya dan menjalankan daftar pemilih. (m.s. 177)
Apakah syarat-syarat untuk menjadi calon bertanding dalam pilihan raya?
Jawapan:
a) Warganegara Malaysia
b) Berumur 21 tahun
c) Bermastautin di Malaysia
d) Sempurna akal
e) Bukan orang yang muflis
f) Tidak memegang jawatan dalam perkhidmatan awam
g) Tidak disabitkan dengan sesuatu kesalahan oleh mahkamah (m.s. 179)
Nyatakan syarat untuk menjadi pengundi dalam pilihan raya di Malaysia?
Jawapan:
a) Warganegara Malaysia
b) Namanya didaftarkan dalam Senarai Daftar Pemilih
c) Warganegara Berumur 21 tahun
d) Bermastautin di Malaysia atau tidak bermaustautin
e) Tinggal di mana-mana kawasan pilihanraya Dewan Rakyat atau Dewan Undangan Negeri (m.s. 179)
Jawapan:
Suruhanjaya pilihan raya ditubuhkan untuk menjamin pilihan raya yang adil dan bebas tanpa tekanan parti pemerintah atau pembangkang. (m.s. 177)
Nyatakan fungsi Suruhanjaya Pilihan raya Raya (SPR) di Malaysia?
Jawapan:
Fungsi Suruhanjaya Pilihan raya ialah mengendalikan pilihan raya sama ada pilihan raya umum atau pilihanraya kecil, menentukan sempadan bahagian-bahagian pilihan-raya dan menjalankan daftar pemilih. (m.s. 177)
Apakah syarat-syarat untuk menjadi calon bertanding dalam pilihan raya?
Jawapan:
a) Warganegara Malaysia
b) Berumur 21 tahun
c) Bermastautin di Malaysia
d) Sempurna akal
e) Bukan orang yang muflis
f) Tidak memegang jawatan dalam perkhidmatan awam
g) Tidak disabitkan dengan sesuatu kesalahan oleh mahkamah (m.s. 179)
Nyatakan syarat untuk menjadi pengundi dalam pilihan raya di Malaysia?
Jawapan:
a) Warganegara Malaysia
b) Namanya didaftarkan dalam Senarai Daftar Pemilih
c) Warganegara Berumur 21 tahun
d) Bermastautin di Malaysia atau tidak bermaustautin
e) Tinggal di mana-mana kawasan pilihanraya Dewan Rakyat atau Dewan Undangan Negeri (m.s. 179)
AKTA BAHASA MELAYU
Apakah langkah-langkah yang telah
diambil oleh kerajaan untuk mendaulatkan Bahasa Melayu sejak mencapai
kemerdekaan sehingga kini?
F1
Penubuhan Dewan Bahasa dan Pustaka(DBP)
F2 Melancarkan Minggu/Bulan Bahasa
F3 Slogan “Bahasa jiwa Bangsa”
F4 Sekolah menengah yang menggunakan bahasa
Melayu sebagai bahasa pengantar
F5 Sekolah Alam Shah, Sekolah Seri Puteri
,Sekolah Sultan Abdul Halim, Kedah
F6 Meluluskan Akta Bahasa Kebangsaan
F7 Bahasa pengantar di sekolah rendah Inggeris
telah ditukarkan kepada bahasa kebangsaan
F8 Penubuhan Universiti Kebangsaan Malaysia
F9 Bahasa Melayu menjadi bahasa pengantar di
semua sekolah menggantikan bahasa Inggeris
F10 Bahasa Melayu digunakan di mahkamah
Berikan bukti bahawa bahasa Melayu
mampu menjadi bahasa ilmu
Penubuhan universiti Kebangsaan
Malaysia
Bahasa Melayu menjadi bahasa
pengantar bagi semua sekolah
|
|
Nyatakan wawasan Dewan Bahasa dan
Pustaka yang ditubuhkan pada tahun1956.
Untuk menjadikan bahasa Melayu
sebagai salah satu bahasa
utama dunia
|
|
Kedudukan bahasa Melayu semakin kukuh
apabila Akta Bahasa Kebangsaan diluluskan pada tahun 1967. Buktikan
pernyataantersebut.
Bahasa pengantar sekolah Inggeris
ditukar kepada bahasa kebangsaan
Penubuhan Universiti Kebangsaan
Malaysia menggunakan bahasa Melayu
Bahasa Melayu menjadi bahasa
pengantar di semua sekolah
Bahasa Melayu mula digunakan di
mahkamah
|
DASAR KEBUDAYAAN KEBANGSAAN
Apakah objektif Dasar Kebudayaan Kebangsaan (DKK)
F1 Mengukuhkan perpaduan melalui
kebudayaan
F2 Memupuk/memelihara keperibadian
kebangsaan
F3 Memperkaya/mempertingkat kualiti
kehidupan
F4 Aspek kemanusian/kerohanian diseimbang
dengan pembangunan sosioekonomi
F5 Menjadi panduan dalam membentuk/mengekalkan
identiti negara Malaysia
Prinsip utama Dasar kebudayaan Kebangsaan (DKK)
F1 Kebudayaan rakyat asal rantau Melayu sebagai
tunjang
F2 Unsur-unsur kebudayaan lain yang wajar dan sesuai
boleh diterima
F3 Islam sebagai unsur yang terpenting
SUKAN
Usaha kerajaan untuk menggalakkan sukan di peringkat sekolah
F1 Sukan merupakan aktiviti kokurikulum yang
sangat digalakkan
F2 Majlis Sukan Sekolah-Sekolah telah
ditubuhkan
F3 Menyediakan kemudahan
fizikal/padang/gelanggang di sekolah
F4 Menyediakan peralatan sukan di sekolah
F5 Menyediakan guru-guru yang mahir dalam
bidang sains sukan
F6 Pemberian markah 10 peratus untuk aktiviti
ko kurikulum
Bagaimanakah aktiviti sukan mampu memupuk perpaduan kaum di negara
ini
F1 Aktiviti sukan tanpa mengira ideology
F2 Mampu menyemarak semangat patriotik rakyat
F3 Aktiviti tidak terhad kepada sesuatu kaum sahaja
F4 Peluang terbuka seluas-luasnya kepada mereka yang
berminat
F5 Penganjuran sukan SUKMA
F6 Aktiviti sukan /kokurikulum di sekolah
Jelaskan maklamat pelancaran Wawasan 2020 oleh Perdana Menteri Dato Seri Dr
Mahathir
F1 Menjadikan Malaysia sebuah negara industri
yang maju
F2 Menggunakan acuan sendiri
F3 Setanding dengan negara maju yang lain
F4 Kemajuan yang diharapkan bukan hanya
kemajuan dari segi fizikal semata-mata
F5 Kemajuan yang ingin dicapai ialah kemajuan
bersepadu
Senaraikan tiga daripada sembilan cabaran yang terdapat dalam wawasan itu.
F1 Membina bangsa Malaysia yang bersatu
padu
F2 Membina masyarakat yang berjiwa bebas,
tenteram dan berkeyakinan
F3 Memupuk dan membina masyaraakat demokratik
yang matang
F4 Mewujudkan masyarakat yang bermoral dan
beretika
F5 Mewujudkan masyarakat yang matang, liberal
dan bertoleransi Membina masyarakat yang maju dan saintifik
F6 Mewujudkan masyarakat yang berjiwa
penyayang
F8 Menjamin masyarakat yang adil dan saksama
ekonominya Memupuk dan membina masyarakat makmur
WAWASAN 2020
a) Apakah yang anda faham mengenai Wawasan 2020. [ 4 markah
]
F1 gagasan negara untuk menjadi sebuah negara yang maju menjelang tahun 2020
F2 Dicetuskan oleh Dr. Mahathir Mohammad
F3 Pada 28 Februari 1991
F4 Untuk menjadikan Malaysia sebuah negara industri yang maju
F5 Menggunakan acuan sendiri setanding dengan negara-negara maju yang lain di dunia
F6 Kemajuan yang diharapkan tidak menitikberatkan kemajuan fizikal semata-mata / seperti yang berlaku di barat
F7 Inginkan kemajuan bersepadu
(b) Terangkan sembilan cabaran yang terdapat dalam Wawasan 2020. [ 10 markah ]
F1 Membina bangsa Malaysia yang bersatu padu
H1a Perpaduan merupakan asas kekuatan sesebuah negara
H1b Dapat dicapai melalui dasar kerajaan sepeerti Dasar pembangunan Nasional / Dasar Bahasa Kebangsaan / Dasar Kebudayaan Kebangsaan / Dasar Pendidikan Kebangsaan
H1c Dapat mewujudkan rakyat yang beridentitikan Malaysia
F2 Membina masyarakat berjiwa bebas / tenteram dan berkeyakinan
H2a Rakyat Malaysia perlu gagah menghadapi pelbagai masalah
H2b Bangsa yang gagah dapat memajukan negara / mengangkat martabat bangsa / menangkis musuh negara
F3 Memupuk dan membina masyarakat demokratik yang matang
H3a Masyarakat demokratik bebas memilih kerajaan
H3b Perasaan tidak puas hati dan teguran kepada kerajaan disalurkan melalui saluran yang betul
F4 Mewujudkan masyarakat yang bermoral dan beretika
H4a Kemajuan fizikal diimbangkan dengan moral dan etika
H4b bertujuan melahirkan masyarakat berbudaya unggul
H4c kepatuhan kepada agama / pengamalan budaya dan tradisi yang cemerlang / keberkesanan sistem pendidikan / keunggulan institusi kekeluargaan merupakan sumber pembinaan masyarakat bermoral
F5 Mewujudkan masyarakat yang matang, liberal, dan bertoleransi
H5a dapat berfikir secara rasional / tidak bertindak melulu
H5b dapat membebaskan diri daripada berfahaman sempit / sedia menerima perubahan / pandangan orang lain
F6 Membina masyarakat yang maju dan saintifik
H6a masyarakat yang maju dapat menyerap segala perubahan persekitarannya untuk membina kecemerlangan
H6b masyarakat bertunjangkan ilmu pengetahuan terutamanya sains dan teknologi
H6c mempunyai budaya ilmu yang menjana produktiviti
H6c mempunyai amalan kreatif
H6d mempunyai sikap inovatif
F7 Mewujudkan masyarakat berbudaya penyayang
H7a dicirikan dengan kehidupan bermuafakat / saling memahami dan menghormati / bekerjasama dan saling membantu
H7b tidak individulistik / meletakkan kepentingan masyarakat melebihi kepentingan diri
H7c asas pembinaan masyarakat penyayang ialah kepatuhan kepada agama / nilai-nilai murni amalan tradisi / institusi kekeluargaan
F8 Menjamin masyarakat yang adil dan saksama ekonominya
H8a kemajuan negara yang dinikmati mkelompok tetrtentu akan membawa rasa tidak puas hati
H8b contoh berlaku rusuhan kaum pada 13 Mei 1969
H8c keadilan ekonomi dapat meningkatkan taraf hidup rakyat
F9 Memupuk dan membina masyarakat makmur
H9a masyarakat yang hidup dalam kemewahan
H9b mempunyai taraf hidup yang tinggi
H9c pendapatan isi rumah / negara berada pada tahap yang tinggi
(c) Sebagai pelajar, bagaimanakah anda boleh merealisasikan Wawasan 2020? [ 6 markah ]
F1 Belajar bersungguh-sungguh
F2 Mendalami teknologi maklumat / ICT
F3 Mengekalkan perpaduan kaum
F4 Patuh kepada peraturan sekolah / negara
F5 Menjadi pelajar yang berdisiplin
F6 Taat kepada negara
F7 Hormat kepada ibu bapa
F8 Bercita-cita tinggi
F9 Sanggup menuntut ilmu sehingga keluar negara
F10 Mempunyai semangat daya saing
F11 Bersifat kreatif dan inovatif
F12 Bersifat terbuka
F13 Sedia menerima perubahan
F14 Tidak mementingkan diri sendiri
F15 Tidak terlibat dengan gejala sosial yang negatif
(Mana-mana jawapan yang munasabah)
PERANG DINGIN
F1 gagasan negara untuk menjadi sebuah negara yang maju menjelang tahun 2020
F2 Dicetuskan oleh Dr. Mahathir Mohammad
F3 Pada 28 Februari 1991
F4 Untuk menjadikan Malaysia sebuah negara industri yang maju
F5 Menggunakan acuan sendiri setanding dengan negara-negara maju yang lain di dunia
F6 Kemajuan yang diharapkan tidak menitikberatkan kemajuan fizikal semata-mata / seperti yang berlaku di barat
F7 Inginkan kemajuan bersepadu
(b) Terangkan sembilan cabaran yang terdapat dalam Wawasan 2020. [ 10 markah ]
F1 Membina bangsa Malaysia yang bersatu padu
H1a Perpaduan merupakan asas kekuatan sesebuah negara
H1b Dapat dicapai melalui dasar kerajaan sepeerti Dasar pembangunan Nasional / Dasar Bahasa Kebangsaan / Dasar Kebudayaan Kebangsaan / Dasar Pendidikan Kebangsaan
H1c Dapat mewujudkan rakyat yang beridentitikan Malaysia
F2 Membina masyarakat berjiwa bebas / tenteram dan berkeyakinan
H2a Rakyat Malaysia perlu gagah menghadapi pelbagai masalah
H2b Bangsa yang gagah dapat memajukan negara / mengangkat martabat bangsa / menangkis musuh negara
F3 Memupuk dan membina masyarakat demokratik yang matang
H3a Masyarakat demokratik bebas memilih kerajaan
H3b Perasaan tidak puas hati dan teguran kepada kerajaan disalurkan melalui saluran yang betul
F4 Mewujudkan masyarakat yang bermoral dan beretika
H4a Kemajuan fizikal diimbangkan dengan moral dan etika
H4b bertujuan melahirkan masyarakat berbudaya unggul
H4c kepatuhan kepada agama / pengamalan budaya dan tradisi yang cemerlang / keberkesanan sistem pendidikan / keunggulan institusi kekeluargaan merupakan sumber pembinaan masyarakat bermoral
F5 Mewujudkan masyarakat yang matang, liberal, dan bertoleransi
H5a dapat berfikir secara rasional / tidak bertindak melulu
H5b dapat membebaskan diri daripada berfahaman sempit / sedia menerima perubahan / pandangan orang lain
F6 Membina masyarakat yang maju dan saintifik
H6a masyarakat yang maju dapat menyerap segala perubahan persekitarannya untuk membina kecemerlangan
H6b masyarakat bertunjangkan ilmu pengetahuan terutamanya sains dan teknologi
H6c mempunyai budaya ilmu yang menjana produktiviti
H6c mempunyai amalan kreatif
H6d mempunyai sikap inovatif
F7 Mewujudkan masyarakat berbudaya penyayang
H7a dicirikan dengan kehidupan bermuafakat / saling memahami dan menghormati / bekerjasama dan saling membantu
H7b tidak individulistik / meletakkan kepentingan masyarakat melebihi kepentingan diri
H7c asas pembinaan masyarakat penyayang ialah kepatuhan kepada agama / nilai-nilai murni amalan tradisi / institusi kekeluargaan
F8 Menjamin masyarakat yang adil dan saksama ekonominya
H8a kemajuan negara yang dinikmati mkelompok tetrtentu akan membawa rasa tidak puas hati
H8b contoh berlaku rusuhan kaum pada 13 Mei 1969
H8c keadilan ekonomi dapat meningkatkan taraf hidup rakyat
F9 Memupuk dan membina masyarakat makmur
H9a masyarakat yang hidup dalam kemewahan
H9b mempunyai taraf hidup yang tinggi
H9c pendapatan isi rumah / negara berada pada tahap yang tinggi
(c) Sebagai pelajar, bagaimanakah anda boleh merealisasikan Wawasan 2020? [ 6 markah ]
F1 Belajar bersungguh-sungguh
F2 Mendalami teknologi maklumat / ICT
F3 Mengekalkan perpaduan kaum
F4 Patuh kepada peraturan sekolah / negara
F5 Menjadi pelajar yang berdisiplin
F6 Taat kepada negara
F7 Hormat kepada ibu bapa
F8 Bercita-cita tinggi
F9 Sanggup menuntut ilmu sehingga keluar negara
F10 Mempunyai semangat daya saing
F11 Bersifat kreatif dan inovatif
F12 Bersifat terbuka
F13 Sedia menerima perubahan
F14 Tidak mementingkan diri sendiri
F15 Tidak terlibat dengan gejala sosial yang negatif
(Mana-mana jawapan yang munasabah)
PERANG DINGIN
1. Apakah yang
dimaksudkan Perang Dingin.
Perang Dingin terbentuk
daripada Blok dunia berasaskan geopolitik dan tidak berlaku sebarang
konflik bersenjata
secara langsung.
2.Senaraikan dua kuasa besar yang terlibat dalam Perang Dingin.
2.Senaraikan dua kuasa besar yang terlibat dalam Perang Dingin.
i) Amerika Syarikat ii) Soviet Union.
3.Terangkan sebab –
sebab berlaku Perang Dingin.
1. Perang Dingin
berlaku disebabkan oleh perbezaan ideologi dan fahaman politik.
2. Berlaku
persaingan kuasa antara blok kapitalis yang diketuai oleh Amerika Syarikat
dengan blok
komunis yang diketuai oleh
Soviet Union.
3. Kedua-dua blok
ini ingin membuktikan kekuatan masing-masing.
4. Kedua-dua blok
berusaha menyebarkan pengaruh dan memajukan kepentingan masing-masing di
Eropah dan di Asia
melalui propaganda serta bantuan ekonomi dan ketenteraan.
5. Blok komunis dan
blok kapitalis berusaha mempengaruhi pegangan negara-negara Dunia Ketiga ini
dengan menawarkan bantuan pertahanan dan
ekonomi.
4. Apakah kesan Perang
Dingin.
1. Kesan Perang
Dingin pembentukan blok dunia kepada Blok Kapitali,Blok Komunis dan Blok Dunia
Ketiga.
2. Amerika Syarikat
dan sekutunya mewujudkan pakatan tentera iaitu penubuhan NATO untuk menyekat
pengaruh komunis.
3. Soviet Union dan
negara-negara komunis menubuhkan Pakatan Warsaw.
4. Amerika Syarikat
membentuk Pertubuhan Perjanjian Asia Tenggara atau South-East Asia Tredy
Organisation ( SEATO)
menyekat pengaruh komunis di Asia Selatan.
5. Berlaku perlumbaan senjata di antara
Blok Kapitalis dan Blok Komunis.
Aspek
|
Blok Kapitalis
|
Blok Komunis
|
Politik
|
i) Negara Demokratik
ii) Pemilihan kerajaan
melalui
pilihan raya
|
i) Pemerintah
Diktaktor
ii)Parti Komunis
sahaja diiktiraf
|
Ekonomi
|
i) Peluang perniagaan
dan
pemilikan harta
persendirian
|
i) Perniagaan dan
pemilikan harta
dimiliki oleh kerajaan
|
Sosial
|
i) Kebebasan individu
sepenuhnya.
|
i) Kebebasan individu
di lindungi
dan di kawal.
|
No comments:
Post a Comment