Bahagian A :
1. Baca arahan - aktiviti, situasi,gambar.
2. a) Aktiviti - gunakan kata kerja.
b)Situasi - tulis 1/2 ayat berdasarkan situasi manakala yang lain kata kerja.
c) Gambar - tulis 1/2 ayat berdasarkan gambar manakala yang lain kata kerja.
3. Boleh guna nama orang, kata bilangan - beberapa, dua orang
4. Ayat gramatis - galakkan guna ayat majmuk. Sekurang-kurangnya 8 -12 patah perkataan.
5. Elakkan ayat tunggal.
6. Kebiasaannya gambar-gambar yang akan disiarkan berbentuk positif. Gambar-gambar yang berbentuk
negatif seperti kebakaran, kemalangan, banjir, kematian, hospital dan lain-lain biasanya tidak akan
disiarkan.
7. Jangan tulis ayat yang berbentuk cerita. Jangan gunakan penanda wacana.
8. Tulis keadaan atau situasi yang kelihatan di dalam gambar. Contoh - senyum, sedih, ketawa, gembira dan
sebagainya.
9. Buat semakan ayat.
Bahagian B.
1. Baca kesemua 3 soalan yang diberikan dan pilihlah yang terbaik.
2. Buat kerangka isi - pendahuluan, isi dengan huraian dan contoh serta penutup.
3. Kaedah peta minda yang telah saya ajar sebelum ini amat berkesan.
4. Tulis karangan dengan pengolahan yang menarik. Pastikan format karangan betul dan jangan keluar
tajuk.
5. Boleh masukkan peribahasa atau simpulan bahasa yang baik dan sesuai untuk menjadikan karangan
menarik.
6. Tulisan kemas, jelas dan terang. Pemeriksa akan mudah membacanya.
7. Buat semakan ayat.
Bahagian C.
1. Baca arahan soalan - nilai murni, pengajaran, amalan baik.
2. Baca teks dan gariskan kata-kata bernilai murni.
3. Nyatakan keterangan untuk kata-kata tersebut.
4. Patuhi arahan soalan - 4/5 nilai . Yang lebih, tidak akan diberi markah.
5. Tulis ulasan dengan struktur ayat yang betul.
6. Patuhi arahan jumlah soalan - tidak lebih daripada 40 (SJK)/50 (SK) patah perkataan.
7. Namun perlu diingatkan, calon boleh menulis sehingga 50 (SJK) /60(SK) patah perkataan dan jangan terlalu panjang sehingga menjadi seperti karangan.
8. Tulis jumlah perkataan di sebelah kanan hujung ulasan.
9. Mulakan dengan .........Kita haruslah/perlulah....................
10. Kata bantu - hendaklah, mestilah, kenalah, patutlah, wajarlah
11. Ingat bahawa - NILAI/PENGAJARAN dan CONTOH adalah penting berdasarkan petikan yang dibaca.
3. Boleh guna nama orang, kata bilangan - beberapa, dua orang
4. Ayat gramatis - galakkan guna ayat majmuk. Sekurang-kurangnya 8 -12 patah perkataan.
5. Elakkan ayat tunggal.
6. Kebiasaannya gambar-gambar yang akan disiarkan berbentuk positif. Gambar-gambar yang berbentuk
negatif seperti kebakaran, kemalangan, banjir, kematian, hospital dan lain-lain biasanya tidak akan
disiarkan.
7. Jangan tulis ayat yang berbentuk cerita. Jangan gunakan penanda wacana.
8. Tulis keadaan atau situasi yang kelihatan di dalam gambar. Contoh - senyum, sedih, ketawa, gembira dan
sebagainya.
9. Buat semakan ayat.
Bahagian B.
1. Baca kesemua 3 soalan yang diberikan dan pilihlah yang terbaik.
2. Buat kerangka isi - pendahuluan, isi dengan huraian dan contoh serta penutup.
3. Kaedah peta minda yang telah saya ajar sebelum ini amat berkesan.
4. Tulis karangan dengan pengolahan yang menarik. Pastikan format karangan betul dan jangan keluar
tajuk.
5. Boleh masukkan peribahasa atau simpulan bahasa yang baik dan sesuai untuk menjadikan karangan
menarik.
6. Tulisan kemas, jelas dan terang. Pemeriksa akan mudah membacanya.
7. Buat semakan ayat.
Bahagian C.
1. Baca arahan soalan - nilai murni, pengajaran, amalan baik.
2. Baca teks dan gariskan kata-kata bernilai murni.
3. Nyatakan keterangan untuk kata-kata tersebut.
4. Patuhi arahan soalan - 4/5 nilai . Yang lebih, tidak akan diberi markah.
5. Tulis ulasan dengan struktur ayat yang betul.
6. Patuhi arahan jumlah soalan - tidak lebih daripada 40 (SJK)/50 (SK) patah perkataan.
7. Namun perlu diingatkan, calon boleh menulis sehingga 50 (SJK) /60(SK) patah perkataan dan jangan terlalu panjang sehingga menjadi seperti karangan.
8. Tulis jumlah perkataan di sebelah kanan hujung ulasan.
9. Mulakan dengan .........Kita haruslah/perlulah....................
10. Kata bantu - hendaklah, mestilah, kenalah, patutlah, wajarlah
11. Ingat bahawa - NILAI/PENGAJARAN dan CONTOH adalah penting berdasarkan petikan yang dibaca.
12. Berikan huraian - supaya........, untuk........., kerana........., dengan.........
13. Buat semakan ayat.
13. Buat semakan ayat.
No comments:
Post a Comment