TEMA 1 : MASYARAKAT MALAYSIA |
Sistem Kesultanan
1 | Nyatakan konsep-konsep dalam sistem beraja di Tanah Melayu dan ciri-ciri pertabalan seseorang Sultan |
2. | Sultan berperanan penting dalam organisasi pemerintahan kerajaan Melayu. Bincangkan. |
Sistem Pembesar
3. | Bincangkan peranan pembesar dalam menguruskan pemerintahan kerajaan Melayu. |
4 | Analisiskan peranan pembesar daerah dan desa dalam sistem pemerintahan masyarakat Melayu. |
5 | Bincangkan pengaruh pembesar dalam sistem pemerintahan masyarakat Melayu. |
Struktur Masyarakat Malaysia
6 | Analisiskan bentuk hiraki masyarakat Melayu dan jelaskan peranan yang dimainkan oleh setiap golongan masyarakat. |
7 | Peranan golongan bawahan amat penting dalam organisasi masyarakat Malaysia sebelum campur tangan Inggeris. Huraikan. |
Kepercayaan dan Agama
8 | Walaupun Islam telah menjadi agama utama, masyarakat Melayu masih mengamalkan amalan yang bertentangan dengan Islam. Jelaskan. |
9 | Masyarakat Melayu masih terikat dengan amalan dan kepercayaan tradisional. Bincangkan. |
10 | Senaraikan aunsur-unsur kepercayaan sebelum Islam dan jelaskan amalannya setelah masyarakat Melayu memeluk Islam. |
Ekonomi Sara Diri
11 | Sistem ekonomi masyarakat Melayu berteraskan ekonomi sara diri. Bincangkan sebab-sebab pemilihan sistem tersebut dan kesannya terhadap masyarakat Melayu. |
12 | Sejauh manakah anda bersetuju amalan ekonomi sara diri masih menjadi amalan masyarakat Melayu sebelum peluasan kuasa barat. |
13 | Senaraikan ciri-ciri ekonomi sara diri dan jelaskannya. |
Ekonomi Komersil di Malaysia
14 | Jelaskan dan buktikan bahawa masyarakat Melayu telah lama menjalankan ekonomi komersial. |
15 | Bagaimanakah perubahan ekonomi sara diri kepada ekonomi komersial berlaku. |
16 | Mengapakah masyarakat berubah untuk menjalankan sistem ekonomi komersial. |
Imigran dan Perkembangan Ekonomi
17 | Perkembangan sektor pelombongan dan peladangan mengubah konsep ekonomi sara diri kepada ekonomi komersial. Bincangkan. |
18 | Kemasukan orang luar merupakan sumber kemakmuran ekonomi Tanah Melayu. Bincangkan. |
Hukum Adat
19 | Hukum adat perpatih lebih bersifat demokratik daripada hukum adat temenggong. Bincangkan. |
20 | Hukum adat temenggong lebih bercirikan Islam jika dibandingkan dengan hukum adat perpatih. Jelaskan. |
21 | Hukum adat yang diamalkan oleh kerajaan Melayu sudah lengkap menjadikan sistem pentadbiran Melayu menjalankan pemerintahan yang berkesan. Bincangkan. |
22 | Apakah yang membezakan hukum adat pepatih dan temenggong? |
TEMA 2 : TRANFORMASI MASYARAKAT |
Faktor Peluasan Kuasa
23 | Inggeris mempunyai pelbagai sebab untuk meluaskan kuasanya di Malysia . Bincangkan. |
24 | Teori 3 G ( Gold, Glory, dan God ) ialah kemuncak penerokaan dan penjajahan Inggeris di Malaysia. Jelaskan. |
25 | Unsur mekantilisme, imperialisme, dan kolonialisme ialah antara aspek peluasan dan penerokaan kuasa Inggeris di Malaysia. Jelaskan maksud, konsep dan ciri unsur tersebut. |
Perjanjian dan Campur Tangan
26 | Campur tangan asing di Tanah Melayu adalah kesan daripada perjanjian yang ditandatangani . Bincangkan |
27 | Apakah yang menyebabkan pembesar-pembesar Melayu menandatangani perjanjian dengan kuasa barat? |
28 | Kaji kesan-kesan perjanjian yang ditandatangani terhadap politik, dan sosio ekonomi masyarakat Melayu. |
29 | Kaji dan jelaskan ciri-ciri perjanjian yang menjejaskan kuasa politik orang-orang Melayu. |
30 | Bagaimanakah Inggeris menggunakan perjanjian bagi mendapatkan kuasa politik dan ekonomi di Tanah Melayu. |
Campur Tangan dan Kekacauan
31 | Sejauhkan faktor ekonomi menjadi teras kepada campur tangan kuasa asing di Malaysia. |
32 | Pertelagahan merebut kuasa politik dan ekonomi mencetuskan campur tangan kuasa asing. Bincangkan. |
33 | Jelaskan peristiwa kekacauan dan peperangan yang menggerakkan campur tangan kuasa asing. |
34 | Analisiskan sebab-sebab Inggeris campur tangan di Malaysia. |
35 | Jelaskan ciri-ciri campur tangan Inggeris di Tanah Melayu. |
Kesan-Kesan Campur Tangan/Peluasan Kuasa
36 | Bincangkan kesan-kesan campur tangan Inggeris di Malaysia. |
37 | Penguasaan Inggeris di Tanah Melayu telah mewujudkan pelbagai kesan. Bincangkan. |
38 | Masyarakat yang majmuk merupakan peninggalan penjajahan Inggeris. Bincangkan. |
39 | Dasar Inggeris telah mewujudkan masyarakat yang majmuk. Jelaskan. |
Penentangan
40 | Bincangkan bentuk-bentuk penentangan dan sebab-sebab orang Melayu menentang perubahan Inggeris. |
41 | Peluasan kuasa Inggeris menyebabkan berlakunya penentangan di Malaysia. Bincangkan. |
42 | Kemerdekaan dan keinginan untuk bebas ialah sebab yang berulang orang Melayu menentang Inggeris. Jelaskan. |
43 | Orang melayu menggunakan pelbagai cara untuk bertindak balas terhadap peluasan dan campur tangan Inggeris. Bincangkan |
44 | Penentangan terhadap Inggeris telah mencetuskan kepelbagaian implikasi terutamanya dalam hal ehwal politik Melayu. Bincangkan. |
Perubahan dan Penerimaan
45 | Selain politik perubahan yang dilakukan Inggeris telah mengganggu amalan budaya dan nilai hidup Melayu. Bincangkan. |
46 | Inggeris telah mengubah struktur masyarakat Melayu selepas peluasan kuasanya. Bincangkan. |
47 | Inggeris melaksanakan banyak perubahan. Bincangkan aspek-aspek yang telah diubah oleh Inggeris di Malaysia. |
48 | Adakah orang melayu menerima perubahan yang dilaksanakan oleh Inggeris. Nilaikan. |
TEMA 3 : NASIONALISME |
Nasionalisme – Faktor Kesedaran
49 | Golongan agama memainkan peranan yang penting dalam mencetuskan gerakan kesedaran di Tanah Melayu. Bincangkan. |
50 | Bincangkan sumbangan dan peranan bahasa dan kesusasteraan dalam mencetuskan kesedaran politik melayu. |
51 | Pendidikan telah mencorakkan kesedaran nasionalisme melayu. Bincangkan. |
52 | Perkembangan akhbar dan peranan wartawan menjadi nadi penting perkembangan dan kesedaran nasionalisme Malaysia. Bincangkan. |
53 | Golongan intelektual melayu telah memainkan peranan untuk menyedarkan bangsa melayu. Bincangkan. |
54 | Bincangkan peranan pengaruh luar dalam mencetuskan kesedaran nasionalisme di Malaysia. |
Perkembangan Nasionalisme
55 | Jelas dan bincangkan kewujudan nasionalisme di Tanah Melayu. |
56 | Mengapakah berlakunya pertentangan pendapat antara golongan tua dan golongan muda. |
57 | Bincangkan perkembangan nasionalisme di Tanah Melayu sebelum perang dunia kedua. |
58 | Perjuangan politik di Malaysia bermula sebelum pendudukan Jepun. Bincangkan. |
59 | Bandingkan perjuangan pertubuhan-pertubuhan politik 1939 – 1948. |
Peranan Pertubuhan/Persatuan Politik, Ekonomi, dan Sosial
60 | Bincangkan persatuan atau pertubuhan yang berasaskan sosio-ekonomi. |
61 | Bincangkan persatuan dan pertubuhan yang berasaskan politik. |
62 | PKM menggunakan kesatuan buruh bagi menyebarkan ieologinya. Bincangkan. |
Pendudukan Jepun dan Nasionalisme
63 | Pendudukan Jepun memberikan sumbangan terhadap kesedaran nasionalisme Malaysia. Bincangkan. |
64 | Peperangan dunia ke-2 ialah pencetus orang Melayu sedar tentang nasionalisme. Bincangkan. |
65 | Analisiskan sumbangan Jepun terhadap ekonomi Tanah Melayu 1941-1945. |
Malayan Union
66 | Huraikan sebab-sebab wujudnya Malayan Union dan kesannya. |
67 68 | Malayan Union telah menyebabkan orang Melayu bersatu padu. Bincangkan. Adakah Malayan Union memberikan manfaat kepada orang-orang Melayu dan sejauh manakah anda bersetuju ? |
Pelembagaan Tanah Melayu ( PTM )
69 | Malayan Union telah mewujudkan PTM 48. Setujukah anda? |
70 | Analisiskan persamaan dan perbezaan perlembagaan PTM 1948 dan PTM 1957. |
Pembentukan Malaysia
71 | Jelaskan sebab-sebab digagaskan pembentukan Malaysia pada 1963. |
72 | Bincangkan kesan pembentukan Malaysia dan hubungannya dengan negara Indonesia dan Fillipina. |
73 | Proses pembentukan Malaysia melalui beberapa tahap. Bincangkan |
Darurat
74 | Darurat merupakan tahap pemberontakan bersenjata oleh PKM. Jelaskan. |
75 | Bincangkan sebab-sebab dan kesan darurat. |
76 | Jelaskan langkah-langkah membendung darurat dan kesannya terhadap kedaulatan Tanah Melayu. |
No comments:
Post a Comment