I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, November 8, 2011

STPM Pengajian Am 2011-Tips and Predictions

Answering Techniques Bahagian A and Bahagian B



Section/Bahagian A (Karangan Laras Sastera) and 
Section/Bahagian B (Karangan Laras Sains)
Pelajar dikemukakan 4 soalan dalam kertas 900/2:
  • 2 soalan Bahagian A (Laras Sastera)
  • 2 soalan Bahagian B (Laras Sains)
Pelajar dikehendaki menjawab 2 soalan (1 soalan daripada laras sastera dan 1 soalan daripada laras sains)
Contoh topik-topik yang boleh dikemukakan:
Laras SasteraLaras Sains
PendidikanTenaga
Bahasa dan budayaGeologi
EkonomiBioteknologi
KemanusiaanAlam sekitar
KemasyarakatanBiojisim
SukanMatematik
SosiologiAstronomi
Seni dan sasteraPerubatan
GeografiKejuruteraan
SejarahKesihatan
UrbanisasiKimia
AntropologiFizik
MoralComputer
KomunikasiPertanian
Undang-undang / perundanganKajian dan penyelidikan
PsikologiTernakan
TEKNIK PEMARKAHAN
  • Pengenalan – Tiada markah khusus
  • Idea – Satu idea = 1 markah, idea tepat/hampir tepat dikira 1 markah, markah maksimum idea hanya 4, idea mesti ikut laras: karangnaa laras sastera – idea sastera & karangan laras sains- idea sains
  • Huraian dan Penjelasan – Markah maksimum huraian bagi setiap idea ialah 3, markah pecahan huraian bagi setiap idea = 0, 1, 1 ½ , 2, 2 ½ dan 3.
  • Bahasa = markah maksimum bahasa ialah 4. Karangan menyeleweng penuh – tiada markah bahasa, markah minimum bahasa 1 dengan yarat meendapat sekurang-kurang 1 idea, kesalahan bahassa berdasarkan : tatbahasa salah 8 – tolak 1 markah & struktur ayat salah 4 – tolak 1 markah
  • Impak – markah makssimum 4, markah impak bergantung idea, huraian dan bahasa
  • Penutup – tiada markah khusus
Karangan (menjawab Bahagian A dan B) mesti mengandungi
  1. pengenalan
  2. huraian dan penjelasan
  3. penutup
Cara Penulisan Karangan
  • Pengenalan yang disediakan mestilah ringkas & berpandu soalan.
  • Idea / Isi mesti berpandukan soalan, berpandu laras & relevan.
  • Huraian dan Penjelasan berpandu idea & berpandu laras.
  • Kepanjangan karangan mesti mengandungi 250 – 300 patah perkataaan.
  • Satu idea seharusnya disokong sekurang-kurangnya 2 hujahan.
  • Huraian mesti relevan.
  • Penutup haruslah ringkas dan rujuk pandangan umum atau rumusan idea.
Terbahagi kepada 3 laras persoalan
  • karangan SATU laras persoalan – soalan hanya mengandungi satu bahagian & jawapan hanya mengandungi satu bahagian.
Contoh: Tenaga kerja asing memainkan peranan penting kepada pembangunan negara. Bincangkan.
  • karangan DUA laras persoalan – soalan mengandungi dua bahagian & jawapan mengandungi dua bahagian
Contoh: Penyakit berjangkit berpunca daripada pelbagai faktor yang saling berkaitan. Pelbagaiusaha boleh dilakukan untuk pencegahan. Bincangkan.
  • karangan TIGA laras persoalan – soalan mengandungi tiga bahagian & jawapan mengandungi tiga bahagian
Contoh: Penyakit kanser banyak dikaitkan dengan amalan makanan dan keturunan. Walau bagaimana pun masih terdapat faktor lain yang menyebabkan penularannya. Jelaskan.


 Answering Techniques Bahagian E
Menukar bentuk teks bukan linear kepada linear. Terdapat 3 perkara utama yang pelajar perlu mengambil tahu.
1. Pola antara tahun (bandingkan dgn tahun-tahun lain) terdiri daripada:
  • Jumlah keseluruhan
  • Pola yang meningkat berterusan
  • Pola yang menurun berterusan
  • Pola tidak konsisten
2. Pola dalam tahun (dalam tahun itu sahaja) terdiri daripada:
  • Pola yang paling tertinggi/paling banyak
  • Pola yang paling terendah/ paling kecil
3. Alasan ada 2 jenis iaitu:
a. Alasan berkaitan pola.
Dalam soalan dinyatakan “Mengapa keadaan sedemikian berlaku?
Penjelasan: Jadi perlu letak alasan pada setiap perenggan.
b. Alasan tidak berkaitan pola.
Soalan baru diberikan contohnya: “Berdasarkan graf bar di bawah, nyatakan pola bilangan kes jenayah di Malaysia  antara tahun 2002 hingga 2004. Jelaskan langkah-langkah yang diperlukan utk mengatasinya.” (soalan baru yang diberikan).
Penjelasan: Maka pelajar perlu beri beberapa alasan tentang langkah-langkah tersebut di perenggan terakhir sekali sebelum kesimpulan, tidak perlu tulis alasan pada tiap-tiap perenggan.
Kata kunci dalam soalan:
1. Jika dalam soalan ada perkataan: pola, analisa, aliran & perubahan
  • maka skema jawapan: 3 pola antara tahun & 1 pola dalam tahun
2. Jika dalam soalan ada perkataan: hubungkait, ulasan & tafsirkan
  • maka skema jawapan: 4 Pola antara tahun sahaja.
* Untuk mendapat markah lebih, pelajar hendaklah mengira nilai tersirat ( mengira peratus perubahan)

No comments:

Post a Comment