Tema 7 mengandungi Bab 1, Bab 2 dan Bab 3
Soalan SPM 2009 - Keluar Bab 3
Soalan SPM 2010 - Keluar Bab 1
Soalan SPM 2011 - How you think???
Jelaskan proses penyebaran pengaruh Hindu dan Buddha ke Asia Tenggara
Dibawa oleh Ksyatria
Disebar melalui golongan penakluk dari India membentuk jajahan takluk di Asia Tenggara
Dibawa oleh pedagang/vaisya
Disebarkan oleh golongan Brahmin / pendeta
Penyesuaian aspek kebudayaan India dengan budaya tempatan
Dilakukan oleh pemerintah dengan pemerintah lain
Perdagangan dua hala berkembang pada abad ke 5 S.M. telah memberi ruang lebih luas perdagangan antara India dengan Asia Tenggara
Mana-mana 4 x 1 m
Terangkan lima pengaruh Hindu dan Buddha dalam sistem pemerintahan kerajaan awal di Asia Tenggara
Mengamalkan sistem pemerintahan beraja
Dipengaruhi oleh sistem beraja dari India
Bermulanya penggunaan gelaran raja untuk ketua kerajaan
Raja berada di puncak pemerintahan
Di bawahnya terdapat kerabat diraja
Selepas itu pembesar iaitu Brahmin
Di ikuti dengan rakyat
Hamba golongan paling bawah
Raja berkuasa mutlak
Meliputi pentadbiran / hubungan luar / ketenteraan
Perintah raja menjadi undang-undang
Sesiapa melanggar perintah dianggap menderhaka / mereka tidak diampunkan
Raja dikehendaki adil terhadap golongan yang diperintah
Raja sebagai bayangan tuhan
Rakyat takut menderhaka
Lahir konsep dewa-raja dalam sistem pemerintahan
Dipercayai memiliki kesaktian
Lahir unsur mitos dan legenda asal usul raja
Bertujuan mengukuhkan kedudukan dan status
Wujud adat istiadat pertabalan raja
Bertujuan mengukuhkan kedaulatan raja
Upacara dipimpin oleh golongan Brahmin
Dapat membezakan kedudukan raja daripada golongan yang diperintah
Raja berkuasa terhadap seluruh alam semesta
Bertujuan menjadi raja terulung
Mendirikan kompleks kota
Lambang konsep alam semesta / orde kosmos
Terdapat gelaran-gelaran Hindu dan Buddha
Seperti yuvaraja, pratiyuvaraja, raja kumara, raja putra di peringkat pusat
Di bawah anak raja terdapat parvanda / senapati sbg ketua pentadbiran pusat
Pada pendapat anda, apakah peranan bahasa Sanskrit kepada masyarakat di Asia Tenggara ? Untuk merekodkan ilmu pengetahuan Meningkatkan pencapaian bidang intelek masyarakat Batu bersurat yang dijumpai mengandungi maklumat Tentang agama / Batu bersurat Sungai Mas (Kedah Tua) berkaitan dengan agama Buddha Pemerintahan raja / batu bersurat di Kutei menjelaskan keturunan raja dan undang-undang Memperlihatkan kemahiran asas yang tinggi untuk memahat tulisan pada batu bersurat contohnya inskripsi di Palembang Menunjukkan arahan dan pemberitahuan pemerintah kepada rakyat dalam batu bersurat di Lembah Bujang bahasa keagamaan dalam penulisan kitab dan buku agama bacaan mentera / upacara keagamaan perkayakan perbendaharaan kata bahasa Melayu seperti dosa / duka / derhaka / manusia / pahala / rupa / sengsara bahasa ilmu dan komunikasi kerajaan awal pengaruh dalam kesusasteraan seperti epik Ramayana dan Mahabrata serta Puranas pengaruhnya dalam puisi dan prosa Jawa contohnya Negarakertagama, Sutasoma, Arjunwiwaha, Kunjarkarma Penceritaan lisan dan wayang kulit Mahabharata lahir unsur yang diadun dengan unsur tempatan Hikayat Pendawa Lima,Hikayat Seri Rama Untuk menulis di batu-batu bersurat / candi / monumen Namakan dua bandar terancang tersebut Harappa Mohenjo-Daro Nyatakan tiga ciri bandar terancang dalam tamadun Indus Teratur dan sistematik Terbahagi kepada dua iaitu bahagian pertama dan kedua Bahagian pertama terrdiri daripada pusat keagamaan dan pentadbiran, tempat mandi awam dan tempat menyimpan hasil pertanian Bahagian kedua terdiri daripada kawasan perumahan Bandar dikelilingi oleh tembok Bangunan disusun berasaskan blok segi empat Setiap blok dipisahkan oleh jalanraya yang lurus Bandar dihubungkan dengan sungai Adanya sistem kumbahan Apakah ilmu pengetahuan yang dimiliki oleh masyarakat Indus bagi membina bandar terancang Matematik Geometri Kesenian Teknologi pembakaran batu bata Pembinaan Pada pendapat anda, mengapakah masyarakat Indus dapat membina bandar yang terancang Memiliki kepakaran dari segi susun atur Menguasai ilmu matematik, geometri dan kesenian Mahir dalam seni bina Mengambil unsur budaya tamadun lain Menyesuaikan pengaruh luar dengan keadaan tempatan Mengambil teknologi tamadun lain Meningkatkan mutu bahan binaan batu bata melalui pembakaran Menganjurkan kedamaian dam keamanan Bagaimanakah amalan sikap keterbukaan tamadun Indus dapat dicontohi dalam negara kita Perlu cintakan ilmu pengetahuan Semangat gigih dan rajin Perlu pertukaran teknologi Bersikap kreatif dan inovatif Mengadakan hubungan diplomatik Sedia menerima pengaruh luar dan menyesuaikan dengan tempatan Menjalin hubungan perdagangan
Pada pandangan anda, mengapakah negara perlu memberi penekanan kepada pembangunan pendidikan ? Meningkatkan ilmu pengetahuan Menaikkan imej Negara Melahirkan masyarakat yang berilmu Memajukan Negara Meningkatkan ekonomi Negara Mana-mana jawapan yang munasabah
|
No comments:
Post a Comment