Strategi Menjawab
1. Membaca
arahan soalan dengan teliti.
2. Mengenal
pasti kehendak soalan.
3. Pelajar
diingatkan bahawa bagi setiap soalan mempunyai dua kata kunci atau arahan atau
tugasan iaitu:
(a) Arahan pertama meminta pelajar mencari dan mengenal pasti isi-isi tersurat.
(b) Arahan kedua meminta pelajar mencari dan mengenal pasti isi-isi tersirat.
(a) Arahan pertama meminta pelajar mencari dan mengenal pasti isi-isi tersurat.
(b) Arahan kedua meminta pelajar mencari dan mengenal pasti isi-isi tersirat.
4. Pelajar
digalakkan menulis rumusan menggunakan teknik ataupun panduan yang diberi agar
dapat membantu pelajar untuk melonjakkan diri untuk memperoleh markah
cemerlang.
Panduan Menulis Rumusan
Bahagian Pendahuluan
i. Pelajar
digalakkan menulis pendahuluan dalam sebaris ayat saja.
ii. Pelajar
digalakkan supaya menukar arahan soalan dengan menggunakan perkataan yang
bersinonim (sama maksud) dengan kata atau frasa tersebut.
Contoh:
(a) Faktor : sebab, punca
(b) Kesan : Implikasi, akibat
(c) Langkah : Usaha, cara
Contoh:
(a) Faktor : sebab, punca
(b) Kesan : Implikasi, akibat
(c) Langkah : Usaha, cara
iii. Pelajar
tidak perlu menulis kembali arahan atau kata kunci kedua dalam bahagian
pendahuluan.
iv. Pelajar
perlu menulis skop petikan untuk melengkapkan pendahuluan.
v. Formula
rumusan :
Petikan membincangkan _(kata
kunci pertama – tukar perkataan sinonim) dalam__(skop petikan) .
Menulis Isi-isi tersurat
i. Pelajar
boleh mengenal pasti isi-isi tersurat yang terdapat di dalam petikan seperti
mana arahan atau kata kunci pertama dalam soalan.
ii. Pelajar
diingatkan bahawa di dalam petikan soalan kelazimannya terdapat 10 isi.
iii. Bukan
semua isi tersurat harus ditulis kembali oleh pelajar. Pelajar hanya disarankan
agar menulis maksimum tujuh isi tersurat.
iv. Isi-isi
tersurat boleh dikenal pasti dengan menandai atau menggarisi ataupun membuat
blok menggunakan pen berwarna.
v. Pelajar
digalakkan menulis isi tersurat dengan menyusun mengikut tertib dengan
menggunakan ayat yang gramatis dan lengkap.
vi. Pelajar
digalakkan menggabungkan isi-isi tersurat dengan menggunakan kata hubung atau
penanda wacana yang sesuai seperti selain itu, sehubungan itu, dalam pada itu,
dan sebagainya.
vii. Hal
ini dikenal pasti dapat membantu pelajar untuk boleh menjimatkan bilangan patah
perkataan yang ditulis.
viii. Pelajar
boleh menyalin semula ayat sama ada mengikut baris ataupun menyalin sebahagian
ayat di dalam petikan tetapi pelajar dilarang menyalin bulat-bulat daripada
petikan.
ix. Pelajar
hendaklah memastikan isi-isi yang ditulis memenuhi arahan atau kata kunci dalam
soalan.
Menulis Isi-isi Tersirat
i. Pelajar
digalakkan membina isi-isi tersirat berdasarkan arahan atau kata kunci kedua
dalam soalan.
ii. Pelajar
perlu mematuhi arahan soalan iaitu isi tersirat merupakan isi yang tidak
terdapat di dalam petikan yang diberi.
iii. Sekiranya
pelajar menulis isi tersirat berdasarkan petikan, tiada markah untuk isi
tersebut.
iv. Pelajar
boleh mengemukakan dua, tiga atau empat isi tersirat tetapi sekurang-kurangnya
tiga isi tersirat.
v. Pelajar
digalakkan mengolah ayat dengan menggunakan ayat sendiri dengan syarat ayat
tersebut hendaklah gramatis dan lengkap.
vi. Pelajar
digalakkan menggabungkan isi-isi tersurat dengan menggunakan kata hubung atau
penanda wacana yang sesuai seperti selain itu, sehubungan itu, dalam pada itu
dan sebagainya.
vii. Pelajar
hendaklah memastikan isi-isi yang ditulis memenuhi arahan atau kata kunci dalam
soalan.
Penutup (Kesimpulan)
i. Pelajar
disarankan supaya menulis ayat penutup sebagai kesimpulan dalam rumusan.
ii. Pelajar
disarankan supaya menulis ayat penutup ini dalam bentuk dua bahagian iaitu:
a) Ayat berbentuk cadangan
b) Ayat berbenuk harapan
a) Ayat berbentuk cadangan
b) Ayat berbenuk harapan
iii. Pelajar
dikehendaki menulis ayat berbentuk cadangan dengan menyatakan kesan, akibat,
atau implikasi kepada tema petikan.
iv. Seterusnya,
pelajar hendaklah menyatakan ayat berbentuk harapan dengan menggunakan kata
hubung supaya atau agar sebagai pelengkap kepada ayat penutup tersebut.
v. Formula
kesimpulan iaitu:
Tema petikan + Ayat berbentuk cadangan (supaya/agar) Ayat
berbentuk harapan.
Pemerengganan dalam Rumusan
Dari
segi binaan pemerengganan, pelajar bebas menulis rumusan sama ada menulisnya
dalam satu, dua, tiga ataupun empat perenggan.
INGAT! Dalam penulisan pemerengganan rumusan, tidak ada satu format khusus tentang bilangan pemerengganan kerana hal ini tidak menjejaskan markah pelajar. Namun, sewajarnya pelajar mampu mengemukakan rumusan dalam persembahan yang berkesan.
Namun demikian, pelajar digalakkan supaya menulis rumusan dalam empat perenggan seperti cadangan berikut :
a) Pemerengganan 1 – Pendahuluan
b) Pemerengganan 2 – Isi-isi tersurat
c) Pemerengganan 3 – Isi-isi tersirat (T)
d) Pemerengganan 4 – Penutup (Kesimpulan)
INGAT! Dalam penulisan pemerengganan rumusan, tidak ada satu format khusus tentang bilangan pemerengganan kerana hal ini tidak menjejaskan markah pelajar. Namun, sewajarnya pelajar mampu mengemukakan rumusan dalam persembahan yang berkesan.
Namun demikian, pelajar digalakkan supaya menulis rumusan dalam empat perenggan seperti cadangan berikut :
a) Pemerengganan 1 – Pendahuluan
b) Pemerengganan 2 – Isi-isi tersurat
c) Pemerengganan 3 – Isi-isi tersirat (T)
d) Pemerengganan 4 – Penutup (Kesimpulan)
Panduan Mengira Perkataan dalam Rumusan
Pelajar digalakkan supaya mengingati panduan mengira perkataan dalam rumusan, perkataan yang dikira sebagai satu perkataan seperti berikut :
Pelajar digalakkan supaya mengingati panduan mengira perkataan dalam rumusan, perkataan yang dikira sebagai satu perkataan seperti berikut :
a)
Tarikh
b)
Gelaran
c)
Nama khas
d)
Perkataan berulang (kata ganda)
e)
Penggunaan kata depan ‘di’ dan ‘ke’
f)
Angka yang ditulis dalam bentuk nombor atau perkataan
Pemarkahan dalam Rumusan
1. Bahagian
ini memperuntukkan 30 markah iaitu:
Isi 20 markah
Bahasa 10 markah
Isi 20 markah
Bahasa 10 markah
2. Pembahagian
markah mengikut bahagian ialah:
Pengenalan 2 markah
Isi tersurat (S) 1 isi : 2 markah
Isi tersirat (T) 1 isi : 2 markah
Penutup/Kesimpulan 2 markah
Pengenalan 2 markah
Isi tersurat (S) 1 isi : 2 markah
Isi tersirat (T) 1 isi : 2 markah
Penutup/Kesimpulan 2 markah
3. Dalam
rumusan, pelajar harus mengemukakan 10 isi untuk mendapat markah penuh isi
iaitu 20 markah.
4. Dalam
aspek bahasa, markah diperuntukkan 10 markah. Pemberian markah bergantung
kepada jumlah markah yang isi yang diperoleh.
5. Sekiranya
pelajar memperoleh markah isi sebanyak 20 markah, markah maksimum aspek bahasa
selayaknya 10 markah.
6. INGAT!
Pelajar tidak semestinya memperoleh separuh daripada markah isi secara
automatik.
7. Hal
ini perlu ditentukan setelah pemeriksa berpuas hati dengan jawapan pelajar.
Aspek bahasa seperti pengolahan bahasa, penggunaan istilah dan kosa kata, tanda
baca dan sebagainya akan diteliti sebelum markah untuk bahagian bahasa
diberikan.
8. Dalam
markah bahasa, sekiranya pelajar menulis rumusan dengan menggunakan bahasa
seperti pengolahan bahasa, penggunaan istilah dan kosa kata yang baik, tepat,
dan lancar dan tidak terdapat kesalahan bahasa dan tanda baca, pelajar layak
mendapat markah tambahan untuk aspek bahasa sebanyak 1 markah.
9. Sekiranya
pelajar berbuat sebaliknya, 1 markah akan ditolak daripada keseluruhan markah
bahasa yang diperuntukkan.
10. Sehubungan
itu, pelajar harus ingat bahawa penilaian dalam rumusan bukan sahaja dinilai
dari aspek isi-isi yang dikemukakan oleh pelajar.
11. Pelajar
harus mengetahui bahawa aspek bahasa seperti penggunaan istilah dan kosa kata
ayat untuk memperlihatkan pertauatan idea atau wacana yang sesuai dan idea yang
mengikut urutan dan sebagainya amat dititikberatkan oleh pemeriksa.
12. Pelajar
harus mematuhi bilangan perkataan yang dibenarkan hanyalah 120 patah perkataan.
Isi atau kesimpulan yang ditulis selepas itu tidak akan dinilai.
13. Sekiranya
pelajar menulis rumusan tidak mencukupi bilangan yang diarahkan iaitu 120 patah
perkataan atau kurang daripada itu, markah tidak ditolak.
Aspek Kelemahan Pelajar dalam Penulisan
Rumusan
1. Pelajar
dikenal pasti menulis semula arahan atau kata kunci soalan tanpa menukarkannya
dengan perkataan lain yang bermaksud sama(sinonim).
2. Semasa
menulis isi tersurat, didapati pelajar menulis isi yang tidak tepat dengan
arahan atau kata kunci pertama di dalam petikan.
3. Pelajar
menulis isi tersurat berulang-ulang.
4. Pelajar
bukannya menulis fakta tetapi menjadikan contoh atupun huraian sebagai isi
tersurat.
5. Semasa
menulis isi tersirat, didapati pelajar menulis isi yang tidak tepat dengan
dengan arahan atau kata kunci kedua dalam petikan.
6. Pelajar
boleh mengenal pasti isi tersirat berdasarkan isi tersurat yang disenaraikan
dengan syarat mematuhi arahan atau kata kunci kedua di dalam petikan.
7. Pelajar
tidak menulis kedua-dua bahagian yang dikehendaki dalam kesimpulan (ayat
berbentuk cadangan dan ayat berbentuk harapan.
8. Pelajar
menulis kesimpulan dalam rumusan dengan membina dua ayat ataupun lebih ayat.
9. Pelajar
menyalin ayat bulat-bulat daripada petikan.
10. Menulis
rumusan dengan menggunakan ayat yang tidak gramatis, ayat tergantung, ayat
tidak lengkap dan sebagainya.
11. Menulis
rumusan melebihi 120 patah perkataan.
No comments:
Post a Comment